מרסדס סוסה מסיבת עיתונאים 3 (צילום: עודד קרני)
"אני מבטיחה לתת את כל מה שיש לי בהופעות בישראל" | צילום: עודד קרני

"הופעלו עלי לחצים גדולים לא להגיע להופעות אצלכם, אבל אני אוהבת ומכבדת את הקהל הישראלי ואיש לא ימנע ממני להגיע עם השירים שלי לאנשים הרוצים להקשיב לקולי", אומרת הזמרת הארגנטינאית הדגולה מרסדס סוסה, שהגיעה הבוקר לסיבוב של שש הופעות בישראל. סוסה בת ה73, גדולת זמרות ארגנטינה ומהזמרות-יוצרות הבולטות בדורה, הופיעה בארץ כמה פעמים בעבר. למרות ההידרדרות במצבה הבריאותי בשנים האחרונות היא לא מוותרת על המשך פעילות, ובימים אלה היא בעיצומו של סיבוב הופעות עולמי, חמש שנים אחרי שהוציאה את אלבום האולפן המקורי האחרון שלה "לב חופשי".

"הגעתי אליכם היישר מגרמניה", ספרה סוסה במסיבת עיתונאים שקיימה הבוקר במלון כפר המכבייה ברמת גן. "היו הופעות מתישות. הקהל הגרמני דרש, וקיבל, הרבה מהאנרגיות שלי. אני עייפה מאוד, אבל מבטיחה שאת כל מה שיש לי אתן בהופעות בישראל".

כמו בביקוריה הקודמים בארץ, גם הפעם מתכננת סוסה שיתופי פעולה עם אמנים מקומיים. אחרי ששרה לצד דויד ברוזה ושלמה יידוב, וב-2001 בצעה בעברית עם אביב גפן את שירו "לבכות לך", בביקור הנוכחי תארח את מיטל טרבלסי, ליאורה סימון (שבשנים האחרונות הקריירה שלה פורחת דווקא בדרום אמריקה), נורית גלרון ודויד ברוזה, שכתב והלחין במיוחד עבורה שיר חדש. כמו כן תקדיש את הופעתה בהיכל התרבות (29/10, 21:30) לארגון "אמנסטי ישראל".

"אני שרה רק עם מי שאני אוהבת", מצהירה סוסה. "כאשר מדובר באמנים בעלי שם בינלאומי, כמו סטינג, שאקירה או פברוטי, אני בוחרת בעצמי לאילו הצעות להיענות. במדינות כמו ישראל אני בוטחת בשיקול דעתו של המפיק המקומי, במקרה הנוכחי יאיר דורי. אם מבטיחים לי שמדובר באמנים הטובים ביותר, אני שמחה לבחון אפשרות לעשות משהו יחד, מה גם שניסיון העבר שלי עם אמנים מישראל היה מוצלח מאוד".

מרסדס סוסה מסיבת עיתונאים 1 (צילום: עודד קרני)
"ניסיון העבר שלי עם אמנים מישראל היה מוצלח מאוד" | צילום: עודד קרני

סוסה, שנולדה ב 1935 בסאן-מיגל-דה-טוקומן, הפכה לכוכבת בסוף שנות ה60'. בשנות ה70', ימי שלטון הגנרלים בארגנטינה, נחשבו שירי המחאה שלה, שלא היססו לשלב מסרים פמיניסטיים, למוקצים מחמת מיאוס באוזני השלטונות והיא אף נאלצה לחיות עשר שנים בגלות באירופה, עד ששבה למולדתה בשנת 82'. "כיום רוב מדינות אמריקה הלטינית שרויות בשקט יחסי", היא אומרת, "ואני? אני שרה מה שהקהל שלי אוהב לשמוע. ממילא שלום אמיתי לא יהיה בעולם עד שמעצמות-העל תפסקנה לייצר נשק להשמדה המונית ונשק חם. אפשר להפגין למען שלום עם מקלות ואבנים, אבל אי אפשר לעצור ככה מלחמה. זו מטרה שתושג רק כאשר הנשק המסוכן באמת יעלם".

מרשימת השירים שתבצע בארץ יעדר "על הבדידות", אחד משיריה האישיים ביותר. "אני לא מבצעת אותו בהופעות", היא מודה, "קשה לי מדי. השיר נוגע בתחושה המוכרת לי היטב מאז שבעלי השני נפטר ממחלת הסרטן ואמי הלכה לעולמה. זה שיר יוצא דופן מבחינתי, כי הוא מביט פנימה אל תוכי ולא החוצה אל החברה בה אני חיה. לכן בהופעות, כולל בישראל, אשאיר את המחשבות הנוגות לעצמי ואתן לקהל את מה שהוא מצפה לשמוע ממני".

מרסדס סוסה ומיטל טרבלסי מסיבת עיתונאים (צילום: טל פרי)
"רק להיפגש איתה זה חלום שהתגשם". סוסה וטרבלסי | צילום: טל פרי

במהלך מסיבת העיתונאים הבוקר התקיים גם מפגש אישי ראשון בין סוסה ומיטל טרבלסי, שבימים אלה מקליטה אלבום הוקרה לשיריה של הדיווה מארגנטינה בהפקתו המוזיקלית של קובי אשרת. סוסה העניקה לטרבלסי יד חופשית בבחירת השירים שתבצע על הבמה, אך לטענתה: "את תתחילי לשיר לבד ואני אעמוד לידך. אחר כך נראה אם גם אצטרף אליך". עבור טרבלסי זה יותר ממספק. "רק להיפגש איתה זה חלום שהתגשם", היא אומרת, "אני עובדת על האלבום כבר שנים. אהוד מנור ז"ל הספיק לתרגם לי שישה שירים לעברית לפני מותו, ואז רחל שפירא הסכימה להמשיך לעבוד איתי ועם קובי. רשימת השירים והתרגומים כבר הושלמה ואנחנו מקליטים, למרות שעוד מוקדם להתחייב לתאריך יציאה של הדיסק המוכן".

רשימת השירים המלאה בסיבוב ההופעות כוללת 22 ממיטב להיטיה של מרסדס סוסה מכל הזמנים בהם כמובן "Gracias a la vida" ו-"Solo le pido a dios". היא תופיע בהיכל התרבות בתל אביב הערב (22/10, 20:30), וכן ב-26/10 והופעה כפולה ב-29/10 (18:45, 21:30). כמו כן יתקיימו הופעות במרכז הקונגרסים בחיפה (24/10, 22:00) ובבנייני האומה בירושלים (28/10, 20:30).