אין תמונה
אחת הלהקות המוערכות בתחום הרגאיי בעולם. גראונדיישן

להקת הרגאיי האמריקנית גראונדיישן, אחת המוערכות בעולם בתחומה, תופיע בישראל בשבוע הבא במסגרת אירוע ה"מיוזיק סיטי". לרגל הגעתם לארץ שוחח פילוני (דני קרק), גיטריסט להקת שבק ס' והמפיק המוזיקלי שלה, עם הריסון, סולן גראונדיישן. החיבור של פילוני עם הרגאיי מגיע לשיאו בביקוריו בג'מייקה, מולדת הרגאיי. הוא מבקר שם באופן קבוע, מקליט ומפיק אמנים מקומיים ויוצר להיטים.

פילוני : "איפה אני תופס אותך?".
הריסון: "על המעבורת , בדרך לפסטיבל רוסקילדה בדנמרק. יצאתי לסיפון, החבר'ה באוטובוס נחים ומשחקים במשחקי מחשב".

פילוני: "שניינו אוהבים את ג'מייקה, את הרגאיי, את התרבות . ספר לי איך אתה, בחור צעיר, לבן ,יהודי מצפון קליפורניה, מגלה את הרגאיי?".
הריסון: "אם תחבר בין התנועות המהפכניות שקמו בקליפורניה בשנות השישים ושעד היום השפעתן מורגשת פה, לבין הגברת המודעות החברתית שהתפתחה פה בהרבה תחומים, תקבל קרקע פוריה להשתלבות הרגאיי בזרמים שעוברים על קליפורניה. רגאיי כמוזיקה של המרד, כמוזיקה מהפכנית , מוזיקת החופש שמגיעה מאי קטן עם היסטוריה מפוארת של מאבקים למען חופש וצדק. אז כן רגאיי נוגע בנו באופן העמוק ביותר".

"הרוק לא מגיע לעומק ולהתמקדות של הרגאיי במחאה"

אין תמונה
"ביקרתי כילד בג'מייקה והוקסמתי". הריסון

פילוני: "ומה עם הרוק? גם מוזיקה מרדנית".
הריסון: "נכון, נכון מאוד, אבל אנחנו לא באים משם. בטח שלא צמד הזמרות הג'מייקניות שחברות בהרכב (צוחק). בנוגע אלי, כבר בגיל 6 אחי השמיע לי רגאיי ובגיל 10 ביקרתי בג'מייקה עם המשפחה. הביקור הזה הימם אותי. התחלתי לשמוע את בוב מארלי ואת כל הרכבי הרגאיי השורשי וכך גם חברים סביבי. למדנו מוזיקה בבתי ספר לג'אז אבל רק כי לא היו בתי ספר למוזיקת רגאיי (צוחק).

"הג'אז לימד אותנו גם מה זה חופש מוזיקלי. אבל הזדהנו מאוד עם המסרים של הרגאיי וכמובן עם המוזיקה עצמה שהיפנטה אותנו. ואפילו עם רוק מתקיף את המממסד המושחת, זה לא מגיע לעומק ולהתמקדות של הרגאיי בנושאים אלה. שים לב שכל אומני הרגאיי השורשי מאוד מפוקסים על המאבק החברתי. ככה גם המוזיקה שלנו, של גראונדיישן".

פילוני: "האם כנער יהודי התחברת גם לסמלים, לציטוטים, שבתרבות הראסטה שואבים השראה מן התנ"ך ומן המסורת היהודית?".
הריסון: "בטח. בצעירותי ביקרתי בבתי כנסת עם הוריי ואנו חוגגים את כל החגים. לשמוע את 'אקסודוס' של בוב ואת המילים של הרבה שירים, אלה היו אותם דברים שלמדנו עליהם בשעורי יהדות. כשביקרתי בג'מייקה בגיל 10 הראסטות המבוגרים התלהבו לפגוש נער יהודי ובכל מקום היו אומרים לי "יו, אתה משתיים עשר השבטים? בוא שב איתנו, אנחנו רוצים לדבר אתך.

"מגיל 12 רוב העבודות שהגשתי בבית ספר היו על תרבות הראסטה"

"הביחד הזה, ה-oneness שהרגשתי שם בתור נער צעיר משפיע עלי עד היום. כשחזרתי הייתי משוכנע שהמוזיקה הזו מדברת אל בני העם שלי, על משפחה גדולה, על ביחד עולמי. החל מגיל 12 רוב העבודות שהגשתי בבית הספר נגעו לתרבות הראסטה, לגלות האפריקאית ולנושאים דומים. כשכל חבריי עקבו אחרי הלהיטים של MTV אני הקשבתי לברנינג ספיר ולאיזראל וייבריישן".

אין תמונה
"המפיץ האירופי מימן לנו את האלבום, אבל החופש היצירתי מוחלט". גראונדיישן

פילוני: "ובעניין ההופעה בשבוע הבא, יש כבר רשימת שירים?".
הריסון:
"אין לנו רשימת שירים קבועה. אנחנו מתאימים את עצמינו לכל מקום. זה לא אוטומטי . בישראל זה יהיה מאוד מיוחד בשבילנו. כולנו עדיין מרוגשים מהביקור בשנה שעברה, מהתגובות של הקהל ומהביקור בארץ ישראל. מכינים לכם סט ממש חזק, פילוני. הרי מה אנחנו רוצים אתה ואנחנו - לפתח את עצמנו ולנסות לאתגר את הקהל. זה העניין".

פילוני : "האלבום החדש 'HERE I AM' הוא כמו כל האלבומים שלכם, הפקה עצמאית?".
הריסון: "כן. אבל המפיץ האירופי מימן אותו כי הולך לנו שם ממש טוב. אבל לא היתה שום התערבות מצידם. חופש יצירתי מוחלט, אפס התערבות מצדם. הלהקה יצרה אותו ביחד בעבודה מרוכזת ומלהיבה".

גראונדיישן עם נקא, כהן ומושון עוד הרכבים ישראלים, שישי 10 ביולי, ביתן 10, גני התערוכה, תל אביב, החל מ-21:00.