קליף ריצ'ארד על הבמה (צילום: Gettyimages IL, getty images)
גילה את ירושלים בסבנטיז. ריצ'ארד | צילום: Gettyimages IL, getty images

הזמר הבריטי הותיק קליף ריצ'ארד יופיע בהיכל נוקיה בתל אביב ב-11 וב-13 ביולי. לקראת הגעתו ארצה התראיין ריצ'ארד לתוכנית הרדיו "כל ההתחלות" (שבת 6 בבוקר, רשת ב'), שם סיפר על הביצוע הנדיר שלו לשיר "ירושלים של זהב". ריצ'ארד הקליט את השיר בתחילת שנות השבעים, כאשר צילם סרט בישראל שהיה לאור נבואת התנ"ך. הוא התרשם מאוד מיופייה של הבירה, והקליט את השיר לפסקול הסרט.

קליף ריצ'ארד מכר יותר מ-21 מיליון סינגלים בבריטניה, כמו הביטלס ואלביס פרסלי, וכשהוא עוקף את מדונה (17 מיליון), את מייקל ג'קסו ן(15 מיליון), את אלטון ג'ון (14), להקת קווין (12), אבבא (11) ואת דיוויד בואי (מעל ל-10). היה לקליף היה להיט במקום הראשון בבריטניה בחמישה עשורים רצופים (50,60,70,80,90).

להיטו הראשון "Move It" משנת 1958 שהגיע למקום השני בבריטניה, היה אמור להיות הצד השני של השיר "Schoolboy Crush". שדרן הטלויזיה ג'ק גוד הסכים שקליף יופיע בתוכניתו בתנאי שישיר את "move it", שהיה להיט רוקנ'רול. חברת התקליטים EMI הסכימה לשנות את הצדדים של התקליטון ו-"move it" הפך להיות צד א'. לאחר מספר שנים ג'ון לנון אמר שלא היה מה לשמוע בבריטניה לפני "move it".

מודל ההערצה של קליף היה אלביס פרסלי, שהיה לדבריו ההשראה הגדולה שלו. "לא היה קליף ריצ'ארד בלי אלביס", הוא אומר. לאחר שאלביס השתתף בסרטים, גם קליף עשה זאת, והצליח מאוד עם "הצעירים" ו-"חופשת קיץ". כאן בארץ בשנות ה-60' היו שני מחנות - מחנה קליף ומחנה אלביס, והיה ויכוח מי פופולארי וטוב יותר.

קליף ריצ'ארד על הבמה (צילום: Gettyimages IL, getty images)
"אולי אשיר בישראל את Dancing Shoes". קליף ריצ'ארד | צילום: Gettyimages IL, getty images

קליף ריצ'ארד לא ידע זאת, אך שירו "Dancing Shoes" היה להיט בישראל, ולא בשאר העולם. "זה מאוד מעניין", הוא אומר, "משום שישנם שירים שהיו להיטים רק בארצות מסוימות בעולם. את השיר הזה לא שרתי הרבה שנים בהופעות, ואם יהיה לו זמן לעשות חזרות עם הלהקה אשיר אותו כאן בישראל".

ב-1967 התפרקה להקת "הצלליות", שהייתה להקת הליווי של קליף. ב-2009 יצאו קליף ריצ'ארד ו"הצלליות" למסע הופעות מוצלח במלאות 50 שנה לקריירה שלהם.

הלהיט הראשון שהקליט קליף ללא הלהקה היה "היום בו פגשתי את מארי", להיט ענק שכתב גיטריסט הלהקה, האנק מרווין. קליף גם ביצע את השיר באיטלקית כמו שביצע להיטים שלו בשפות שונות, כמו צרפתית, גרמנית וספרדית.

שנה מאוחר יותר, ב-1968, ייצג קליף את אנגליה באירוויזיון עם השיר "Congratulations", שיר שרבים חשבו שיזכה אך הוא הפסיד בנקודה לזמרת מסייל שייצגה את ספרד. חמש שנים חלפו, וריצ'ארד שוב ניסה מזלו באירוויזיון, הפעם עם השיר "Power to All Our Friends", איתו הגיע למקום השלישי, מקום אחד מעל אילנית שלנו ששרה את "אי שם", בהופעה היסטורית ראשונה של ישראל בתחרות.

לדברי קליף הוא עדיין "נער רווק" כשם הלהיט שלו שהקליט ב-1962, מילות השיר אומרות: "בני, אתה נער רווק זו הדרך להישאר... אני אהיה נער רווק עד יומי האחרון". בתשובה לציטוט מהשיר עונה קליף: "אני עדיין פנוי להצעות, האם אפגוש בישראל בחורה ישראלית? אין לדעת מה יקרה".

קליף ריצ'ארד שר "ירושלים של זהב"

קליף ריצ'ארד בלהיטו הראשון - "Move It"

קליף ריצ'ארד בלהיט "Dancing Shoes"

קליף ריצ'ארד שר "נער רווק"


"כל ההתחלות" של אלי לפיד בראיון עם קליף ריצ'ארד תשודר ברשת ב' בשבת ב-15 ביוני ב-6:00 בבוקר.