בוב דילן, גראמי 2011 (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
שווה? בוב דילן בהופעה בטקס ה"גראמי" האחרון | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

בוב דילן יגיע לישראל בשלישית על מנת להופיע ויעשה זאת ב-20 ביוני באיצטדיון רמת-גן. מחירי הכרטיסים עדיין לא פורסמו, אבל כבר עכשיו ברור שזול זה לא יהיה ואפשר להתחיל בחישובים - האם ההופעה שווה את ההשקעה הכספית? האם כדאי בכלל ללכת? מה דילן מתכונן לשיר? מי יחמם אותו? ובמה כדאי להכין לקראת בואו של האמן הענק לישראל.

אסור להכניס סלולריים?

אביב גפן פסנתר 2 גיטרה (צילום: נועה מגר)
גשם כבד עומד ליפול. אביב גפן | צילום: נועה מגר

שאלה חשובה נוספת היא שאלת המכשירים הסלולריים. כבר כמה שנים טובות שבוב דילן לא מאפשר להכניס להופעותיו מצלמות מסוגים שונים, כולל טלפונים סלולריים עם מצלמה. בחו"ל זה עובד - הקהל מפקיד את המכשירים הסלולריים בכניסה למופע. מי שתופסים אותו מצלם - מחרימים לו את המכשיר ומוחקים לו את התמונות. זה קרה לישראלים שהתחכמו בהופעות שלו באירופה, וזה ממש לא היה נעים.

עכשיו נסו לדמיין את המשטרה והסדרנים מנסים למנוע מ-40 אלף ישראלים לא להכניס מכשירים סלולריים לאיצטדיון רמת-גן, שלא לדבר על האופציה ההזויה של להשאיר אותם בכניסה. האם "הישראלי המכוער" ישבור את בצורת היו-טיוב של בוב דילן?

יש לסייג ולומר שקשה להאמין שמישהו שיישב ביציעי האיצטדיון יצליח לצלם עם האייפון שלו את דילן על הבמה הרחוקה, לכן ייתכן שההפקה תאסור על הכנסת מכשירים סלולריים רק לאיזור הישיבה שנמצא קרוב יחסית לבמה, כלומר היכן שנמצאים רוכשי הכרטיסים היקרים וה-VIP

המועמד המוביל לחמם: אסף אבידן עם המוג'וז

המון שמות רצים בימים האחרונים כמועמדים לפתוח את המופע הגדול של בוב דילן באיצטדיון רמת גן. אהוד בנאי ואיפה הילד זכו בכבוד ב-93'. ומי זה יהיה הפעם?

אסף אבידן, רוטבליט (צילום: רועי ברקוביץ')
מועמד מוביל לחימום. אסף אבידן | צילום: רועי ברקוביץ'

אסף אבידן והמוג'וז - דילן והמפיקים הישראלים ירצו למשוך למופע גם קהל צעיר. אם במקרה התאריך פנוי בלו"ז הצפוף של אבידן והמוג'וז החיבור הזה יכול להיות מושלם, כמו "איפה הילד" ב-93'. ממידע שהגיע אלינו האופציה הזאת כבר נבדקת.

אביב גפן מארח את יהונתן גפן - משפחת גפן ידועה כשלוחה רצינית בהפצת שיריו ומשנתו של בוב דילן לקהל הישראלי. יהונתן גפן תרגם בצורה נפלאה את להיטיו של דילן עבור דני ליטני ודיויד ברוזה. אביב גפן צבר בשנים האחרונות מקצוענות גדולה במסגרת סיבוביו בעולם ויכול להעניק ביחד עם צ'ופר בדמות הופעת אורח של אביו, יהונתן, הופעה של המשפחה הכי סיקסטיז בארץ.

משינה - החימום האולטימטיבי. הלהקה הגדולה בישראל יכולה לתת לקהל את "המופע של שיא הרגש". כל מי שצפה בסיבוב האנפלגד של משינה מלפני כמה שנים יודע שחמשת המופלאים שלנו יכולים לספק את אווירת הרוק פולק המתאימה והסוחפת ביותר שלמופע שכזה. רק תדמיינו איך שירים כמו "דני", "אז למה לי פוליטיקה עכשיו" "ותחזור תחזור" ירגשו את הקהל בטרוף לפני המנה העיקרית.

אהוד בנאי / מאיר בנאי / מיכה שטרית - שלושת הטרובדורים הגדולים של הרוק הישראלי. משוררי הרוק שלנו ולתלמידים גדולים של דילן. אהוד בנאי כבר זכה בכבוד בשנת 93' בחיפה אז עכשיו אולי הגיע הזמן של מאיר בנאי או מיכה שטרית שהוציאו לאחרונה אלבומי פולק אקוסטיים מצויינים עם מיטב שיריהם.

דיוויד ברוזה - כולנו כבר מכירים את המיתוס איך דילן אמר לברוזה ''אתה משתמש בגיטרה שלך כאילו זו מכונת ירייה'' וללא ספק ברוזה הוא חיית במה שתדע להתמודד עם המשימה.

מפורסמים שבטוח יהיו בקהל

אין תמונה
חבר אישי. דני ליטני

בגלל שאנחנו שטחיים אנחנו יכולים כבר לצפות את גלריית התמונות של הסלבס שיגיעו בהמוניהם למופע. סביר להניח שנראה שם דמויות כמו יאיר לפיד (משגרירי דילן הבולטים בארץ), רמי קלינשטיין ("צעיר לנצח"), שלמה ארצי, שלומי שבן, אריק ברמן, רן דנקר, רון מיברג (אם הוא יגיע במקרה ממיין, ארה"ב),

נינט טייב, חמי רודנר, יענקל'ה רוטבליט, דני ליטני (חבר אישי של דילן), שלום חנוך, אהוד בנאי, אריאל זילבר, יזהר אשדות, משינה, מוניקה סקס ויהודה עדר. ואה, כן, גם אביב גפן, יהונתן גפן, דילן גפן ושני פרידן.

למה זה כדאי

בוב דילן הוא מגדולי הכותבים במוזיקה הפופולרית, משורר הרוק הגדול שהשפיע על דורות של מוזיקאים  והיהודי החשוב של המאה העשרים. הוא מגיע אלינו כחודש לאחר חגיגות יום ההולדת ה-70' שלו, שיתקיימו במאי הקרוב.

ההופעה באיצטדיון רמת גן היא הזדמנות לחלוק לו כבוד על תרומתו לעולם המוזיקה וגם סוג של הזדמנות אחרונה לצפות באחד היוצרים הגדולים של זמננו. הפעם האחרונה שדילן הופיע בישראל היתה בשנת 1993 ואז היה זה שוקי וייס שהביא אותו ל-3 הופעות מוצלחות בחיפה, באר שבע והיכל התרבות.

בוב דילן מקבל פרס למפעל חיים של AFI ב- 2009 (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
2009: מקבל פרס למפעל חיים מה-AFI, המכון האמריקני לקולנוע | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

זאת גם אחת מהופעות האצטדיון היחידות שיש סיכוי גדול שלא תסבלו בה משירה קולנית של הקהל שלידכם. הם לא יצליחו להדביק את המילים או הלחן בשירה של דילן המבוגר. ומאותה סיבה - זה אתגר מדליק להצליח לזהות את השירים בהופעה, שתורכב במחיצתה משירים של דילן למתקדמים ובמחציתה השניה מלהיטיו הגדולים בעיבודים שיקח לכם זמן לזהות. דילן לא מנסה להדביק את העבר או להאבק בגילו המתקדם. הוא מציג את דילן של היום בצורה האותנטית והמרשימה של איש מבוגר עם חכמה ושפע של השראה, וכל אלבום חדש שלו הוא חגיגה.

אל תצפו ל"הלו, תל אביב"

בניגוד ללאונרד כהן או אלטון ג'ון, בוב דילן הוא לא בהכרח הפרפורמר שמרצה את הקהל, לא "קראוד פליזר", לא משחק את המשחק הרגיל. הוא יהודי מלידה (רוברט צימרמן, כמובן), היה מתנדב בקיבוץ - הכל טוב ויפה - אבל בוב דילן לא נוהג לתקשר עם המעריצים בהופעותיו.

אל תצפו ממנו ל"הלו, תל אביב!" או ל"גוד איבנינג, רמת-גן!", בטח שלא לסיפורים בין השירים. דילן נוהג לדבר רק לפני השיר האחרון בהדרן - אז הוא מציג את הנגנים שאיתו. כל תקשורת אחרת עם הקהל תיחשב ליוצאת דופן.

מה דילן ינגן

כל הופעה של בוב דילן  היא ייחודית ולא דומה לאחרת. דילן דבק בסגנון הרוק-פולק הדרומי שלו, אותו גיבש באלבומיו האחרונים ולוקח את שיריו הישנים לאזור הזה. הוא וחברי להקתו יודעים לנגן כמות עצומה של שירים מכל הקריירה המפוארת שלו וזה אומר שהם יכולים לנגן כל אחד מהלהיטים שאתם משתוקקים לשמוע ועוד שפע שירים מצויינים שישמחו את מעריצי דילן הרציניים. מצד שני אין לדעת מה התמהיל שדילן יבשל באותו הערב ובכל מקרה יהיה מדובר בתמהיל מגוון שיתן קצת מכל דבר.

בין הלהיטים שדילן ניגן בשנה האחרונה בהופעותיו ניתן למצוא את Like A Rolling Stone , Don't Think Twice It's Allright , All Along The Watchtower , Just Like A Women , A Hard Rain's A Gonna Fall , Blowin' In The Wind,  ו- Knockin' On Heaven's Door - אבל אל תצפו לקבל את כל החבילה היפה הזאת בערב אחד.

בתחילת אפריל יחזור בוב דילן לבמה לאחר מנוחה של 4 חודשים ב"סיבוב הבלתי נגמר" ואז הוא יעבוד קשה במשך כל חודש אפריל כשיתן כ-16 הופעות בסין ואוסטרליה. אנחנו נקבל אותו בתחילת הסיבוב האירופאי לאחר הופעות באירלנד ואנגליה. אז אפשר יהיה לדעת טוב יותר לאן הוא הולך הפעם.

מומלץ להכין

אז איך להתכונן למופע ? זה הזמן למלא את האייפוד שלכם בכל אלבומיו של דילן ובמאות שיריו ולחרוש אותם עד ה-20 ביוני. אם זה לא יכין אתכם להופעה לפחות זה יעשיר את עולמכם.

ממש לאחרונה יצאה מהדורה חדשה של האוסף הכפול "The Essential Bob Dylan", שכוללת 36 משיריו של דילן עם התייחסות גדולה יותר לשירים מהאלבומים האחרונים שלו ואפשר להעזר באוסף הזה כטעימה ראשונה. עוד אוסף מכובד הוא האוסף המשולש מ-2007 עם העטיפה האדומה - "DYLAN", שכולל 51 שירים.

למי שמחפש DVD של דילן בהופעה מסתבר שאין תחליף לדבר האמיתי. לבוב דילן אין שום DVD רציני שמתעד אותו על הבמה מ-16 השנים ההאחרונות (מאז האנפלגד ב-94-95), ובכלל הוא מצליח לשמור על היוטיוב נקי מתיעוד של הופעותיו האחרונות, בין היתר באמצעות האיסור על מצלמות שכבר הוזכר.

שווה כמובן לצפות בסרטו המצויין של הבמאי מרטין סקורסזה "No Direction Home", המתייחס לתחילת דרכו של דילן ולקרוא את האוטוביוגרפיה שלו "כרוניקות - חלק 1".

בוב דילן מנגן בפסנתר בתאטרון אפולו, מרץ 2004 (צילום: Gettyimages IL, getty images)
2004: מנגן בפסנתר בהופעת צדקה בתאטרון "אפולו" | צילום: Gettyimages IL, getty images

>> יעל נעים ברידינג 3 ב-27 ו-28 במאי