"אני שמחה שלא הגעתי לבית אבות לפני שהאלבום יצא", אומרת השחקנית יעל הדר על אלבום הבכורה שלה, בו היא ממציאה עצמה מחדש כראפרית בועטת. סינגל הבכורה, "תעשי קפה חיילת", כבר מתנגן ברדיו ומציג הופעת אורח של שלומי שבת. 

הדר עצמה, איך לא, כתבה את השיר בהשראת חוויות אישיות מתקופת שירותה הצבאי. "עשיתי שירות מלא של שנתיים", היא משחזרת, "ובסך הכל היה אחלה, אבל בחודשים הראשונים נתנו לי להיות פקידה, ועד היום מקומם אותי לחשוב על זה. הרגשתי כאילו מעבירים אותי כמתנה לאיזה קצין בכיר שעם כל הכבוד, כמה קשה לו להכין קפה בעצמו? בשביל זה אני צריכה לתת שנתיים מהחיים?".

למרות שהיא מוכרת לקהל הרחב דווקא מתפקידים בטלנובלות (סמדר הביץ' ב'לחיי האהבה', הסוכנת הלסבית של סער פדידה ב'האלופה'), החלה הדר לעבוד על אלבום ההיפ הופ שלה כבר לפני שש שנים.

-התחברת להיפ הופ בגיל מתקדם יחסית.
"הכרתי את המוזיקה הזו, אבל לא באמת הבנתי את הקטע עד שנסעתי לחצי שנה לניו יורק אחרי הצילומים של 'לחיי האהבה'. אני יודעת שזו הגדרה בנאלית, אבל הרגשתי הארה. כאילו כל הדברים ששמרתי בבטן מצאו פתאום את הדרך הכי נכונה לצאת החוצה. התחלתי לכתוב טקסטים בכמויות, וככל ששטף הכתיבה גבר הרגשתי שאני מתנקה מבפנים. כל מה שהיה לי בבטן הוצאתי בשירים האלה, עוד לפני שקהל נחשף אליהם".

"כשהחלטתי שאני הולכת על הקטע ברצינות ארגנתי להקה והתחלתי להופיע, וקלטתי מהר מאד שהתגובות חזקות, כולל אנשים מבוגרים יחסית, כאלה שהיפ הופ אף פעם לא עשה להם את זה, אבל למה שאני הבאתי הם התחברו. זה החמיא, ריגש, ובעיקר חיזק את ההחלטה להתחיל להקליט".

אבל כאמור, החלטה לחוד ומציאות לחוד. הדר אמנם הוחתמה בלייבל "בארבי רקורדס" של שאול מזרחי, ששידך לפרויקט את יוני בלוך ועמרי אנגל כמפיקים מוזיקליים. אך במקביל לתחילת העבודה הספיקה הדר להתאהב, להביא ילד לעולם, להיפרד מבן זוגה וכמובן להמשיך לתפקד כשחקנית עסוקה. "האמת שרוב הזמן אני זו שחיכתה לאחרים", היא טוענת, "יוני בלוך איש עסוק. ההקלטות נטו לא נמשכו כל כך הרבה זמן. אבל היה מסע ארוך ומתיש, אין ספק".

לא נוצר מצב בו לפחות חלק מהשירים נשמעים בעיניך לא עדכניים כיום, בעקבות השינויים האישיים שעברת?
"היו רגעים שחשבתי ככה, בעיקר אחרי הלידה. אבל עשיתי חושבים והגעתי למסקנה ששירים זה כמו ילדים שלך. גם אם חלק מהם מתחילים פתאום לעשות בעיות, אתה לא עוזב ולא מפסיק לאהוב. הם עדיין שלך. למופע הראשון שהעליתי בזמנו קראו 'בין פרובוקציה לעלבון', ולמרות שאני לא חושבת שזה יהיה שם האלבום, זו עדיין כותרת לתקופה מאוד משמעותית בחיי. אני לא יכולה ולא רוצה להתכחש אליה, ולא לשירים שהיא הוציאה מתוכי".

אין תמונה
עדיין בכושר. יעל הדר

-יוני בלוך לא מזוהה עם היפ הופ. חשבת לפנות למוזיקאים אחרים שיעבדו איתך?
"הראפר שי 360 עזר לי מאד בתחילת הדרך בהיגוי ובניסוח הטקסטים, ואיך הכי נכון לי לדקלם אותם. היו גם כמה פגישות עם סאבלימינל ודיבור בכיוון של עבודה משותפת, אבל בסוף לא יצא. וכן, יוני באמת לא הגיע מסצנת ההיפ הופ, למרות שעמרי אנגל כן מנוסה בז'אנר. יוני התחבר בעיקר לאמירה שלי, והוא הביא להפקה גישה מאד מוזיקלית ועשירה שמפיק היפ הופ פרופר אולי היה מפספס".

-איך הגעת לשלומי שבת?
"יוני נפגש איתו, השמיע לו כמה קטעים שלי שכבר היו בשלבי עבודה מתקדמים בהם 'תעשי קפה, חיילת', ושלומי נדלק והסכים להתארח בשיר. זו הייתה הפתעה גדולה. אני מודה שלא חשבתי על שלומי שבת כשותף אפשרי לפרויקט הזה, אבל גיליתי זמר שההנאה הטהורה שלו ממה שהוא עושה באמת נדירה. שלומי פשוט אוהב לשיר, אוהב להתנסות בדברים חדשים ואוהב שיתופי פעולה".

-מתי תחזרי להופעות?
"האמת שכבר ארגנתי לי הרכב חדש, והייתה הופעת הרצה קטנה לבדוק אם אני עוד בכושר. אני מקווה שבמקביל לצאת האלבום השלם בתחילת החורף אחזור להופעות סדירות. זה לא שאני מובטלת בינתיים. אני מצטלמת עכשיו לסדרה 'האמת העירומה' של האחים ברבש, יש עוד פרויקט בדרך שעוד מוקדם לי לדבר עליו, אבל אני מודה שהתגעגעתי למוזיקה. קיוויתי שהאלבום יצא בקיץ, אבל אחרי כל כך הרבה דחיות אני מקבלת בברכה כל מועד. רק שיצא כבר".