ירמי קפלן פרומו (צילום: רועי ברקוביץ')
"כמו למצוא תובנות חדשות במשפטים ישנים". ירמי קפלן | צילום: רועי ברקוביץ'

אחת ההופעות המסקרנות השנה בפסטיבל הפסנתר עומדת להיות הופעתו של ירמי קפלן, שיחזור לאלבומו הראשון "ירמי קפלן והפרחים" בגרסאות מיוחדות. אלבום הבכורה של קפלן, שיצא לפני 15 שנה, כלל 14 שירים (כולל הבונוס בדמות גרסת הכיסוי ל"גלי") מתוכם כמה להיטים שהפכו ברבות השנים לקלאסיקות רוק ישראליות, ביניהן "משהו חייב להשתנות", "מודדת" ו-"מדוע לא באת".

עם קפלן, שכהרגלו ישקשק בכלי הקשה ויוסיף פה ושם גיטרה אקוסטית, יופיעו אריה בן קנז בפסנתר וניצן עין הבר בכלי נשיפה ואקורדיון, כשבכמה מהשירים יתארח בבס ג'נגו (עמיר רוסיאנו), חברו של קפלן ללהקת "תערובת אקסקוט", שניגן באלבום הבכורה של קפלן והיה שותף לעיבודים.

"בהופעה נגן את הדיסק מהתחלה ועד הסוף", אומר קפלן. "הצלחנו להתחבר כהרכב של מוזיקאים, נוצרה אווירה טובה עם שמחת נגינה. כל אחד מכניס את הקטע שלו, ונוצרו ניואנסים חדשים עם דרייב חדש וזה כיף, כמו למצוא תובנות חדשות במשפטים ישנים, לכן תהיה הופעת חוויה. אנחנו הולכים להגיש את השירים לא המעטפת של הגראנג' והגיטרות, עם הבס-תופים הרצחניים, אלא עם פסנתר וכלי נשיפה. זה אולי מביא מלנכוליה מסוימת, כי פסנתר יותר מלנכולי בדרך כלל מגיטרה וברוק הוא מוביל בדרך כלל לבלדות, אבל לא הכל יהיה בלדות".

"אני ממליץ להקשיב לאלבום לפני שבאים להופעה"

"אני מעריך שמי שיבוא להופעה מכיר את האלבום כולו ולא רק את להיטי הרדיו, וייהנה מזה שמצליחים להכניס אוירה נוספת בחומר שקיים כבר לא מעט זמן. הייתי ממליץ להקשיב לאלבום לפני שבאים, כי תכלס יותר כיף ליהנות ממה שאתה מכיר".

אין תמונה
"נזכרתי ברולטה שהיתה אז סביב בחירת הסינגלים". ירמי קפלן, מודל 94'

-איך נולד הקונספט?
"היה דיבור על פסטיבל הפסנתר, אבל לעשות את מיטב הלהיטים נראה לי שחוק. במקביל חיפשנו דרך לציין 15 שנה לאלבום הראשון, שכל הזמן מזכירים לי אותו, אז הדברים התחברו. הרי לארגן את הנגנים המקוריים קשה - אורן קפלן חי בארצות הברית וזהר פרסקו לא מנגן תופים כרגע. עם הפסנתר זה מצא את המקום שלו, ומה שיפתיע זה הביצועים. בגלל שאריה הוא פסנתרן קלאסי וניצן הוא מטובי הנשפנים יש מצב שגם נאלתר עיבודים תוך כדי המופע".

-איפה ישתלב ג'נגו?
"ג'נגו ינגן איתנו את 'מדוע לא באת' ועוד שיר, ושני שירים שלו - 'מאה שקל אחרונים' ו'לילה', ואני אשיר שיר שלו, את 'מדבר על אמת'. הוא ייכנס בחלק הראשון, יעשה כמה שירים, ויחזור לקראת הסוף. אני אוהב נוכחות של אורח לאורך הערב וג'נגו חשוב, גם מבחינת האלבום הזה וגם בחיים שלי בכלל".

"הפרויקט הזה מרגש ומחדש כוח"

-יש שירים באלבום שחזרת וגילית אחרי שנים?
"כן, שיר כמו 'יש עיוות', למשל שלא שרתי הרבה זמן, שיש לו גם תפקיד בס מאוד מזוהה אותו יבצע ג'נגו. לא היה לי קל להתחבר מחדש לטקסט ולחשוב איך אני מביא ביצוע, אבל תוך כדי החזרות, התחבר משהו בין הנגינה להגשה, שזו החוויה שלי בלהכין את המופע הזה. או למשל שיר כמו 'כשאת שותה' שאני שר אותו ופתאום אני מרגיש במקום שסוחב אותי לפרויקט הזה בצורה מאוד מרגשת ומחדשת כוח".

-מבחינתך יש פה אלמנט של נוסטלגיה?
"רק בעובדה שזה מזכיר לי את הרולטה שהיתה לפני שהוצאתי את האלבום סביב מה להוציא לרדיו. היום זה מובן לכולם מהם הלהיטים מהאלבום הזה ומהם השירים הנוספים. אבל אז שיר כמו 'הכל עצור', למשל, היה מועמד להיות סינגל ואם זה היה קורה יש מצב שהוא היה נהיה מעין להיט אלטרנטיבי. בקטע הזה טוב שיש לי את ניצן עין הבר, שכמעט לא מכיר כלום ובא מאוד פרש למופע הזה. פתאום אני מבין איך שיר יכול לקבל חיים אחרים ולא להיות בבוידעם, כמו למשל 'במעגל'".

"המשפחה שלי מאוד חשובה לי, אני לא רק ירמי הרוקר"

-ונסיים בפינתנו הקבועה, מתי ייצא האלבום החדש "חשק"?
"שמע, יש עיכובים. אני עושה עכשיו שיר עם ליאור פרחי לתוכנית 'שדרג את הסלב' בערוץ הבידור. הוא רצה שיר רוק, לא מזרחי, שמישהו מעולם הרוק יכתוב לו, יעבד לו, שהוא רק יבוא לשיר. הוא מקליט את 'מעבר לגדר' שזה שיר שמיועד ל'חשק'. כנראה שהביצוע שלו ייצא לפני שלי. חוץ מזה אני עסוק בהופעות, במשפחה שלי, שמאוד חשובה לי, אני לא רק ירמי הרוקר. חסרות לי 6-8 שעות בכל יום בשביל להספיק את האלבום הזה וגם ככה אני לא ישן מספיק".

ירמי קפלן - "ירמי קפלן והפרחים", שישי, 21:00, אולם ירושלמי, מרכז סוזן דלל, תל אביב, במסגרת "פסטיבל הפסנתר"