אין תמונה
"מעולם לא סגרתי דלת לכלום". רונן בן-טל

אחרי הופעת איחוד מוצלחת במסגרת אירוע המחווה לזכרו של המתופף המנוח ז'אן ז'אק גולדברג, מכנס הזמר, היוצר והמפיק רונן בן-טל פעם נוספת את הרכב-העל "אור כשדים" להופעות קאמבק. ההרכב כולל מלבד בן-טל בשירה גם את דודי לוי בגיטרות, עובד אפרת בבס וניר מנצור (שהחליף את גולדברג ז"ל) בתופים.

העילה הפעם היא השקת מארז משולש הכולל שני אלבומים שאזלו מהחנויות: אלבום הסולו הראשון של בן-טל "תיקיות", שיצא ב-89' (וכלל שני שירים עם "אור כשדים"), והאלבום של "אור כשדים", "אחד מול אחד", שיצא ב-92', ולצדם אלבום סולו חדש של בן-טל בשם "תקלה במנגנון ההדחקה", שהוקלט במהלך ארבע השנים האחרונות ובו מתארחים בין השאר שי להב, דודי לוי, רמי פורטיס, יובל שפריר ואחרים.

בן-טל, 51, מנהל מזה שנים רבות את אולפני די.בי. שהוסבו בהדרגה מאולפני הקלטות מוזיקה בלבד לאולפני סאונד ועריכה. הוא עצמו עוסק כיום בעיקר בהפקת סרטים לצד ניהול שוטף של האולפנים, ומוזיקה נותרה עבורו בגדר עבודת נשמה, עד שהגיע מופע המחווה לז'אן ז'אק גולדברג וטרף את הקלפים.

"דודי אמר: 'חייבים להמשיך את זה' וכולנו ידענו שהוא צודק"

רונן בן-טל, ז'אן-ז'ק גולדברג (צילום: רועי ברקוביץ')
רונן בן-טל ביחוד "אור כשדים" בערב לזכר ז'אן ז'ק גולדברג | צילום: רועי ברקוביץ'

"שיהיה ברור, מעולם לא סגרתי דלת לכלום", מבהיר בן-טל, "העובדה שבשנים האחרונות אני לא עוסק במוזיקה לפרנסתי לא מעידה על נתק מהתחום. כבר ביום הולדתי החמישים, לפני שנה ומעלה, החלטתי שאני חייב לשיר על במה ובמקרה היו לדודי לוי ערב פנוי, וגם לעובד אפרת, וארגנו הופעה מאולתרת שעשתה לי הרבה טוב בלב. עובדה שהמשכתי לכתוב ולהקליט, אבל נכון שהאיחוד הנוכחי של 'אור כשדים' זרז משמעותית את התהליך. משהו קרה בערב המחווה, שהותיר אותנו בהרגשה שצריך פשוט לקום ולעשות את זה. ברגע שירדנו מהבמה דודי אמר: 'אין, חייבים להמשיך את זה' וכולנו ידענו שהוא צודק".

-גל הנוסטלגיה לשנות ה-80' משחק עכשיו לטובתכם?
"אין לי מושג, אבל אני לא רואה עצמי חלק משום גל. מה שקרה, כנראה, זה ששירים שלנו עברו במהלך השנים מפה לאוזן והגיעו לאנשים בדרך הכי אותנטית של חבר מביא חבר. פתאום נהיה גרעין אוהדים שלא ידענו בכלל על קיומו. פתחתי לא מזמן קבוצה בפייסבוק לקדם את מופע ההשקה, וכתב לי מישהו ששרת בגולני וסיפר ש'מת הבית' ו'אחד מול אחד' היו המנוני הפלוגה שלו. לך תדע מאיפה יגיע אליך מה. זה כל הכיף, לא"?.

"הם נגנים מעולים ואני כזמר די מפריע להם"

אין תמונה
רונן בן-טל, עובד אפרת ודודי לוי. שלושה מ"אור כשדים"

-אתה רואה במהלך הנוכחי חזרה מלאה לפעילות, או קטע נוסטלגי בלבד?
"אנחנו מתייחסים להשקת המארז במלוא הרצינות, כולל ההשקעה בחזרות. 'אור כשדים' מעולם לא הופיעו ביותר מעשרה שירים והפעם יהיו הרבה יותר. התברר שיש אנשים המכירים כל מילה בשירים שלנו בעל פה, למרות שמעולם לא היינו הצלחה מסחרית בזמן אמת. 'אור כשדים' תמיד הייתה הרכב של נגנים מעולים וזמר אחד, אני, שבתכלס די הפריע להם. לכל אחד מאיתנו היו תמיד עיסוקים בשפע מחוץ ללהקה, וזה עדיין מקור ההנאה כי אף אחד לא חושב ממקום של 'מה ייצא לנו מזה'. אנחנו בעיקר נהנים מכל רגע. דודי לוי, למשל, לא ניגן ככה בגיטרות מאז ש'אור כשדים' התפרקה".

-יש אופציה שזה ייגמר באלבום חדש לחלוטין של הלהקה?
"בשביל אלבום חדש צריך שירים חדשים ואנחנו עוד לא שם. כולנו צריכים להרגיש שזה הדבר הנכון לנו. זה חייב לזרום או שזה לא יתאים".

"הקספרים ביקשו שאגיע לפגישה"

-בזמנו ניהלת הרכבים מצליחים כמו "נוער שוליים", "פונץ'" ו"מופע הארנבות של ד"ר קספר". יש סיכוי שתחזור לנהל שוב אמן חדש ומבטיח?
"אני לא פוסל על הסף שום הצעה. לא תכננתי להיכנס לתחום ההפקות הקולנועיות וזה קרה. לא תכננתי לעבוד שוב עם הקספרים באלבום החדש שלהם, אבל הם ביקשו שאגיע לפגישה איתם ומפה לשם חזרנו לשתף פעולה. אם אתקל במישהו שידליק אותי ברמה כזו שארגיש חובה להיקשר לפרויקט זה יקרה. לא איזום מהלך כזה בעצמי, כי אני מרוצה מהדברים שאני עושה בשנים האחרונות".

ההופעה החגיגית של "אור כשדים" תתקיים במועדון בארבי בתל אביב ב- 5 באוגוסט ב22:30. המארז המשולש יימכר בכניסה למועדון, ומאוחר יותר בלעדית בחנות האוזן השלישית בתל אביב. מחיר כרטיס להופעה: 90 שקלים.