אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
נערה לוהטת הערב בהיכל נוקיה. אלישיה קיז | צילום: אורית פניני
אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
מראה הבובה. אלישיה קיז בהופעה בנוקיה | צילום: אורית פניני

אלישיה קיז, נסיכת האר אנד בי האמריקנית, הופיעה הערב (חמישי) בהיכל נוקיה בתל אביב, והביאה אליו את ניו יורק. ובגדול. וזה לא רק השיר "Empire State Of Mind", שפתח וסגר את המופע ומהווה עד היום את הלהיט הכי גדול שלה. זו התחושה הכבירה של להרגיש, ולו לשעה וחצי, חלק מהעולם הגדול שנמצא שם בחוץ, לחזות במופע בינלאומי מהדרגה הגבוהה ביותר, עכשווי, רלוונטי, מופק היטב, או כמו שהיו קוראים לזה בסבנטיז: "אמריקה". כמה כיף לחוות זמרת פופ בינלאומית כשהיא מגיעה הנה בשיאה, בזמן אמת, מישהי שאשכרה "בוערת" כרגע ברחבי הגלובוס, וגם בשכונה הקטנה והמזרח תיכונית שלנו.

>> עידן רייכל בראיון מיוחד ל-mako על האירוח אצל אלישיה קיז

זו היתה הופעה סקסית, מתוקתקת וסוחפת, הופעה בלבל שאיתה כבשה הערב אלישיה קיז את הלבבות, הרגליים והגרונות של אלפי מעריצים ומעריצות שהחרישו אוזניים. 4 ביולי, יום העצמאות האמריקני. הרבה אזרחים של הסטייטיס היו הערב בקהל. לפני המופע הסתובבו עשרות מסביב להיכל וביקשו לקנות כרטיס.  בפנים היה לוהט, למרות המזגן. אם קיז היתה פותחת מחר עוד מופע - גם הוא היה מלא.

פתיחת המופע עם "Empire" והשיר "Karma"

Unbreakable

אלישיה קיז הביאה להיכל נוקיה אנרגיות של מופע רוק עוצמתי, כשהבסיס נשאר שירי הרית'ם נ' בלוז השחורים שכתבה על הפסנתר. בין שני הקטבים האלה נע המנעד שלה - בין המלודיות והטקסטים שלה כיוצארת, לבין הכוח שיש לה כפרפורמרית - ויש לה. היא מצד אחד שוררה על הפסנתר שירי אהבה והעצמה, ומצד שני הרימה את הקהל השבוי והמתענג פעם אחר פעם במחיאות כפיים, תנועות ריקוד, זעקות "ערב טוב תל אביב!", "תודה תל אביב!" "אתם איתי? כיף לי אתכם תל אביב!".

היא שרה סול מקסים, היא שרה אר אנד בי שחור, מודרני, מתוחכם, היא זימרה כווקאליסטית המצוינת שהיא וגם ידעה לתת את השואו הדרוש כדי לנענע את כולם כאיש אחד ולגרום להם להניף ידיים פעם ושוב ועוד אחת. היא דיברה דרך השירים אל הנשים בקהל (למשל ב"Woman's Worth") וחיזקה את התחושה שהיא קודם כל "זמרת של בנות" (לא שיש בזה משהו רע). היו גם רגעים בהם היא פשוט ישבה ודיברה אל הקהל תוך כדי נגינה, אומרת האמת שלה, נואמת, כחלק בלתי נפרד המופע.

חשמל בהיכל: עידן רייכל מתארח

בהפתעה גדולה אירחה הערב אלישיה קיז את עידן רייכל ושלושה מנגני "הפרויקט" (ביניהם נגן כלי המיתר יענקל'ה סגל והנשפן אייל סלע), שעלו בהפתעה, לחבר את "מעמקים" שלו עם "Fallin" שלה. כשרייכל התיישב לצד קיז אל הפסנתר - הקהל הגיב בהיסטריה - ובצדק. לא כל יום מקבל אמן ישראלי כזו הכרה מאמן בינלאומי, ויהיה הגדול ככל שיהיה, עם הצלחה עולמית כמו של רייכל. השילוב עבד יפה, למרות שלא יצא להם לעשות הרבה חזרות יחד.

ניכר היה על רייכל שהוא התרגש, וגם אלישיה קיז התרגשה, אולי לא מגודל המעמד, אבל מהעוצמה של האירוח הזה מול הקהל המקומי, ששר את מילות הפזמון של "ממעמקים" באותה עוצמה שבה הוא שר את מילות הפזמון של "Fallin". במהלך הנאמבר המשותף אפשר היה ממש לחוש את החשמל בהיכל. רייכל עצמו אומר שההתרגשות של שניהם היתה גדולה: "זה היה ערב בלתי נשכח" - אומר עידן רייכל בראיון מיוחד ל-mako אחרי ההופעה.

 אלישיה קיז שרה "Try Sleeping" ומארחת את עידן רייכל: Fallin ממעמקים

Brand New Me

No One עם הבן איג'פט

גם הבן הקטנטן והחמוד של אלישיה קיז, איג'פט, הצטרף בשלב מסוים. הפעוט המתוק, לבוש בחולצה ורודה, התחבק עם אימו, רקד, אפילו דיבר למיקרופון. זה היה רגע קטן-גדול שנע בין האמהות והאנושיות (וקיז היא הרבה משניהם) לבין טריק נחמד להעלאת מפלס הרגש כגימיק מתקתק.

קיז, 32, אבל נראית פחות, החליפה תלבושות, שמלות, בגדי גוף, כובעים - כמעט שכחנו שהיא זוכת 14 פרסי "גראמי". אבל השואו לא בא אצלה על חשבון המוזיקה. היא יודעת לשלב בין שניהם בלי להגזים לאף צד. המופע של קיז עובד כמו הצגת תאטרון שביים במאי מיומן, בסטנדרטים הכי גבוהים. כל אחד יודע את מקומו המדויק, מופיע בטיימינג המושלם, מופע שנע משיא לשיא, רץ, זורם, מבליח, מהפנט. עם זאת, היא הקפידה לתת את מיטב הלהיטים הגדולים, כשמלווים אותה רקדנים, זמרי ליווי והרכב נגנים מצומצם אך מצויין - מתופף, פסנתרן, בסיסט וגיטריסט - יחד עם הפסנתר שלה, כשהכל נשמע מדויק ונוצץ - מי צריך יותר.

New Day, Girl On Fire

New York, Empire State Of Mind

מה שניצח עבורה את המופע הזה מהרגע הראשון והאחרון, מהפרטים הקטנים עד הגדולים, היתה האמת שלה. קיז היא לא קשקשנית, חרטטנית או אחת שמשחקת משחקים או עושה הצגות. היא זה השירים שהיא כותבת. היא זה המנגינות שיוצאות ממנה לפסנתר.

אלישיה קיז היא אמנית שבאה משורש ישן וטוב של מוזיקת אר אנד בי נשמתית אורגינאלית. היא אולדפאדן במוטב הטוב של המילה. כבר לא מייצרים באמריקה הרבה כאלה. ולכן קל להאמין לה שהיא באמת מאמינה בהעצמה אנושית ונשית, ובכוח שיש לכל אחד מאיתנו. היא באמת רוצה לעשות טוב לאנשים. היא באמת מתרגשת כשהיא מקבלת כזו קבלת פנים חמה ואוהדת מקהל שחיכה לה כבר כמה שנים. החיבור שלה איתו היה מיידי ומעולה, והמעריצים מצידם הרעידו את התקרה בצרחות התלהבות. עד הפעם הבאה שהיא תשוב אלינו.

סדר השירים במופע:

Karma, You Don't Know My Name, Tears Always Win, Listen to Your Heart, Like You'll Never See Me Again, A Woman's Worth
Diary, Un-Thinkable (I'm Ready, Try Sleeping with a Broken Heart, Fallin', When It's All Over, Limitedless, Unbreakable, Doesn't Mean Anything, Brand New Me, No One, New Day, Girl on Fire, Empire State Of Mind (Part II) Broken Down.

אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
סקסית. אלישיה קיז בהופעה בהיכל נוקיה | צילום: אורית פניני

אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
"ריגשתם אותי, תל אביב!". אלישיה קיז בהיכל נוקיה | צילום: אורית פניני
אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
"תודה! תל אביב!". אלישיה קיז מחבקת בהיכל נוקיה | צילום: אורית פניני

אלישיה קיז בהופעה בישראל (צילום: אורית פניני)
במלוא תפארתה. אלישיה קיז בהיכל נוקיה | צילום: אורית פניני

>> עידן רייכל בראיון מיוחד ל-mako על האירוח אצל אלישיה קיז