אשת חיל 2 (צילום: רונן אקרמן)
"זה פרויקט ואנחנו משרתות חזון אמנותי". בנות "אשת חיל" | צילום: רונן אקרמן

"רק אחרי שעברנו את האודישנים הסבירו לנו במה מדובר", טוענות שלוש בנות ההרכב הנשי החדש "אשת חיל", שהוציאו השבוע לרדיו את סינגל הביכורים "על נהרות בבל". שלוש הנבחרות לפרויקט הן מור ליאני (23) מבית שאן, רויטל גרינברג (24) מנס ציונה ויעל שחר (26) אף היא מנס ציונה. שחר היא המוכרת מבין השלוש, וזכורה מהעונה השנייה של "כוכב נולד". זה לא הקשר היחיד של "אשת חיל" לפצצת הרייטינג מבית טדי הפקות. ניצן קייקוב, מפליטי העונה השלישית של התוכנית, הוא המעבד המוזיקלי באלבום הבכורה שלהן, המוקלט בימים אלה וכולו גרסאות פופ-דאנס לשירים יהודיים מסורתיים בעיבודים קוליים נשיים. גימיק? למי אכפת כל זמן שעושים שמח.

"היו רמזים בשלב הבחינות", מודה רויטל גרינברג, "שאלו אותנו, למשל, אם אנחנו באים מבתים מסורתיים. עד כמה אנחנו מרגישות קרובות לדת, דברים כאלה. אבל את הקונספט של עיבודי דאנס לשירים יהודיים מסורתיים גילו לנו רק אחרי שידעו ששלושתנו זו הלהקה. כנראה ידעו מה הם עושים, כי כולנו התלהבנו. אף אחת מאיתנו לא חשבה לעזוב אחרי שהסבירו איזו להקה מתכוונים לעשות".
שחר: "אני מאמינה שיש צמא גדול בציבור לשירים האלה, שאת חלקם אנחנו זוכרות עוד מכיתה א'. קצת תורה, מה יש? הרעיון הוא לא לפנות רק לקהל דתי, מסורתי או חרדי, למרות שנשמח אם יקבלו אותנו גם שם. באמת ננסה להגיע לכולם, במיוחד לצעירים שיתחברו אולי לעיבודי הדאנס אבל אני בטוחה שבסופו של דבר גם המילים יגיעו אליהם".

"כולנו מאמינות ושומרות מסורת; לא נהיה כמו 'חמסה'"

-אתן לא דתיות.
לחיאני:
"אבל כולנו מאמינות ושומרות מסורת. זו לא המצאה. לא נופיע בשבת, הלבוש על הבמה לא יהיה חושפני, אפילו הכוריאוגרפיה תיבנה מתוך התחשבות במה שאנחנו אמורות לייצג. כולנו מודעות לעובדה ש'אשת חיל' הוא פרויקט ואנחנו משרתות חזון אמנותי. לא הגענו להרכב כדי להתפרסם, או לריב על סולואים, או לנסות לפרוץ בחומרים מקוריים משלנו. זה אחד הדברים שהקפידו להבהיר לנו. הכבוד לדת היה בראש רשימת הציפיות".
שחר: "לא נהיה להקת 'חמסה', ולא נתפרק בגלל מריבות פנימיות ואגו".
לחיאני: "אנחנו גם מכירות עוד לפני הלהקה, כך שגם בקטע החברתי אנחנו מאד מגובשות. אני ויעל עבדנו יחד באילת, ויעל ורויטל מכירות עוד מהילדות בנס ציונה".
גרינברג: "גם העובדה שבחרו זמרות, לא דוגמניות, אומרת הרבה. ההרמוניה הקולית של שלושתנו מחזיקה את הפרויקט, לא המראה החיצוני".

-מה אם הקהל יראה בכן גימיק או גרוע מזה, הרכב המנצל את המסורת היהודית למטרות מסחריות?
"אנחנו רק בתחילת הדרך, אבל התגובות הראשוניות מאד מעודדות אותנו. אנשים מבינים שמעבר לכבוד והאהבה לשירים האלה, אנחנו מנסות לעשות משהו שעוד לא שמעו בארץ בעבר. להביא את השירים לקהלים חדשים, תוך שימוש בכלים הכי מודרניים בשוק: מוזיקלית ושיווקית. אני חושבת שבסופו של דבר ההערכה תגבר על הביקורת".

יעל שחר: "תחכו קצת עם 'כוכב נולד'"

יעל שחר היא, כאמור, הבוגרת מבין בנות הלהקה. אחרי "כוכב נולד 2" התראיינה ותיארה בפירוט את החלום ושברו בעקבות החשיפה הענקית בתוכנית והדעיכה הנפשית והמקצועית שחוותה אחרי. "כיום אני בשלה הרבה יותר", היא טוענת, "התבגרתי, התחזקתי. אני מוכנה לחזור לעולם הזה. מה שלא יכולתי לומר לפני, תוך כדי ובטח שלא אחרי 'כוכב נולד'. אין לי כעס על אף אחד, באמת. אם יזמינו אותנו להופיע כאמן אורח בעונה השביעית של התוכנית מבחינתי זו תהיה סגירת מעגל. אהיה מאושרת לעשות את זה".

-אם היית יכולה לפנות עכשיו לרבבות החולמים הצעירים העומדים להיבחן ל"כוכב נולד 7", מה היית אומרת להם?
"לא לעשות את זה. לחכות קצת. לסיר הלחץ הזה צריך להגיע בוגרים יותר, אחרי שעוברים דבר או שניים בחיים. רוב בני העשרים ומטה לא מסוגלים להתמודד עם העומס הנפשי הזה".

-חצי שנה מהיום, איפה תרצו שהלהקה תהיה?
גרינברג:
"בסיבוב הופעות לקהילות יהודיות בכל העולם".
לחיאני: "בדרך לאלבום שני עם זהב על הראשון".
שחר: "מופיעות בטקס פרסי עמ"י. סתם, שנצליח. שיהיה לנו טוב. שנעשה טוב לאחרים. זה מספיק לי".

"אשת חיל" ישתתפו במופע "הבן יקיר לי", במסגרת אירועי פסטיבל ימי זמר בתיאטרון חולון, לצד אתי אנקרי, שולי נתן, עדי ערד וההרכב "בנות חווה" ב 13 באפריל ב-19:30