אריק איינשטיין, שחור לבן (צילום: אלונה איינשטיין)
פתאום בלעדיו. אריק איינשטיין ז"ל | צילום: אלונה איינשטיין

מותו של אריק איינשטיין ז"ל בגיל 74 תפס את אמני וזמרי ישראל בהלם. חלקם התקשו להאמין, רובם בכו, רבים העלו תגובות רגשיות ואישיות לרשת, רבים גם נזכרו בשירים של איינשטיין שאהובים עליהם במיוחד, המובאים כאן.

גיא בוקאטי פרומו (צילום: איריס שליט)
שבע שנים יחד. גיא בוקאטי | צילום: איריס שליט

המוזיקאי גיא בוקאטי, שעבד עם אריק איינשטיין בשבע השנים האחרונות בחייו והקליט איתו את האלבום "כל הטוב שבעולם" ועוד שבעה שירים במסגרות שונות, אומר היום ל-mako: "אני מרגיש איום ונורא. הבן אדם היה אצלי פה בבית לפני ארבעה ימים, בהקלטות של שלושה שירים חדשים לאלבום חדש, ופתאום הוא איננו. אנחנו חברים שנים, עובדים ביחד שנים, היה בינינו חיבור אמנותי חזק. זה קשה לי כמו שזה קשה לכולם. אתה רואה את משפחה, את סימה והילדים. מדינה שלמה נשארה בלי אבא, אין מלך בישראל. עכשיו נגמר עידן. כשהייתי בן 20 אמרתי שאריק איינשטיין ילך אז מבחינתי נגמרה המדינה, ועכשיו זה מה שאני מרגיש".

 

יוני רכטר: "אני אסיר תודה שפגשתי את האיש הזה"
יוני רכטר, שהקליט עם אריק איינשטיין שורה של אלבומים מוצלחים למבוגרים ולילדים, והלחין ועיבד את "עטור מצחך זהב שחור", שנחשב לאחד השירים הגדולים בתרבות הישראלית. בחר את השיר "תל אביב גדות הירקון 1950", כשיר של אריק איינשטיין אותו הוא אוהב ביותר.

רכטר אמר היום: "אני אסיר תודה שפגשתי את האיש הזה. תמיד היבטתי עליו בהערכה עמוקה ואהבה. אריק היה זה שפתח לי את הדלת בחברות ובנדיבות. מותו הוא בשורה מאוד עצובה, וקשה לי".

 

נינט טייב: "סוף של פרק ארוך בחיים של כולנו"
"בחרתי את 'אני ואתה' ה'אימאג'ן' הישראלי, כי ככה אני רוצה לזכור את אריק איינטשיין. האדם ששינה ועיצב את הרוק'נ'רול הישראלי בצניעות ובנונשלנטיות מתפרצת, בחיוך וברוך שובה לב. הבשורה הקשה הזו היממה אותי כמו את כל מי שנדבק אתמול למסך הטלוויזיה.

אריק היה מסוג האנשים שהיו שם מאז ומתמיד ושם הם גם ישארו. אלמותי. לא יכולתי להתעלם מהבעירה שהוצתה בגופי וההבנה שזהו ללא ספק סוף של פרק ארוך בחיים של כולנו. עכשיו כשהעולם מלא בחסרונו של האמן הענק הזה, אולי נצליח כולנו יחד לשנות את מה שאריק איינשטיין התחיל.

 

שחר אבן צור: "תודה שהיית הכי אריק איינשטיין"

שחר אבן צור פרומו (צילום: אורית פניני)
"יכולתו לצחוק על עצמו, להבדיל בין תפל לעיקר". שחר אבן צור | צילום: אורית פניני
"בחרתי בשיר 'אני ואתה' שאריק עצמו כתב את מילותיו כי בעיניי המילים מציירות במדוייק את דמותו. השינוי מתחיל בנו ורק ככה העולם יהיה מקום טוב יותר.  ובנימה צנועה ונונשלנטית 'אמרו את זה קודם לפני זה לא משנה', כל כך מתאר את אריק איינשטיין. ביכולתו לצחוק על עצמו, להבדיל בין תפל לעיקר. איבדנו אדם נפלא, טוב, מקורי ופשוט, אולי מה שהיינו רוצים להיות. האובדן קשה מנשוא, כי בכולנו ואני מתכוון כולנו בשלל צבעינו, מוצאנו ואמונתנו, יש אריק איינשטיין. יצא לי לעבוד עם אריק על שיר שפיטר רוט חברי למוניקה סקס הלחין והפיק. תודה פיטר שקראת לי לבוא לאולפן ותודה לך אריק איינשטיין, על שהיית הכי אריק איינשטיין, והרעפת עלי מסיפוריך המצחיקים. יהי זכרך ברוך וחיוכך הנצחי שמור בליבנו".

 

דודו טסה בחר את "בוקר טוב אמיר"

"הפשטות שבטקסט, הגאונות של הלחן והאופן בו אריק מבצע את השיר לבנו, נוגע במקומות הכי פשוטים והכי כנים. אני לא יודע מאיפה להתחיל להסביר את הגדולה של אריק איינשטיין והמקום שלו בלב שלי".

 

רמי קלינשטיין בוחר את "סן פרנסיסקו על המים"

"החיבור שלי לשיר נובע מהמקום של עולה מארצות הברית. השיר הזה מצליח לתרגם את התחושה של הגעגוע והציונות שמלווה אותי בכל הנסיעה מחוץ לגבולות הארץ".

 

קרולינה בחרה את השיר "פסק זמן"

"בחרתי  את פסק זמן, קצת בשבילנו, כדי שניקח נשימה עמוקה להכיל את עזיבתה של נשמה כה יקרה. משהו במותו כמו בשיר נותן רגע של נחת רוח וקבלה, עם טקסט של אריק ולחן של שם טוב לוי".

 

מאיה בוסקילה בוחרת ב"עטור מצחך זהב שחור"

"למרות שעדיין לא נולדתי באותה תקופה, עדיין כל שיר של אריק איינשטיין השאיר את חותמו בחיי, אך 'עטור מצחך' היה הבולט מכולם.זהו שיר שתמיד חלמתי לעשות לו קאבר אבל מעולם לא העזתי. מכיוון שזהו שיר של זמר שהוא האבן דרך והסמל הבולט ביותר במוזיקה הישראלית לדורותיו. אז לא חידשתי, אך הייתה לי הזכות לשיר אותו על הבמה בפסטיגל, כשאריק איינשטיין על מסך ענק מאחורי, כך שהתחושה הייתה כאילו הוא איתי על הבמה בעצם".
 


רוני דלומי: "רציתי להיות ליד אריק איינשטיין"

"כל שבת בבוקר הייתי יושבת בבית וצופה בקלטת הוידאו 'כמו גדולים'. תוך כדי הייתי אוכלת פרוסת לחם עם שוקולד ותפוז, ומשתוקקת להיות אחד הילדים בקלטת רק כדי להיות ליד אריק איינשטיין. כל המערכונים וכל השירים בקלטת הזו מלאי קסם והומור, ואותי בתור ילדה זה מיגנט. כמובן שגם בבגרותי הקשבתי שוב ושוב לאינספור השירים של אריק אינשטיין, אבל הוא תמיד ישאר בליבי כמי שהפך לי את ימי שבת בבוקר להרבה יותר יפים".

 

יובל שם טוב בוחר גם הוא ב"שבת בבוקר"
"מבין נכסי צאן הברזל בשירי הילדים של אריק איינשטיין שמלווה אותי עוד מצעירותי, וגם כיום משמש הפסקול המוזיקלי של התא המשפחתי שלי כהורה. מעבר לכך אריק איינשטיין היה אחד הקומיקאים הגדולים של ארצנו, עוד מימי 'לול'. כשהייתי בתיכון צפיתי מדי יום בסרט 'כבלים' שמאוד השפיע על הדרך בה בחרתי להצחיק ולשמח".

 

גלעד שגב: "אריק מגדיר את האהבה האולטימטיבית"
"בלתי אפשרי לבחור מבין כל הקלאסיקות הנצחיות שמתנגנות בתוכנו ללא הרף: זה כמו לבחור בין תקופות בחייך שלך, בין הורים או אחים, והרי אריק איינשטיין היה לחלק בלתי נפרד מכל אלה. השיר שבכל זאת אבחר להיום הוא 'היא יושבה לחלון', שכתב חיים נחמן ביאליק והלחין מיקי גבריאלוב.

בביצוע הקורע זה, מצליח אריק איינשטיין לא רק להגדיר את האהבה האולטימטיבית שתיאר ביאליק, אלא גם למשוך אותה כקו של מכחול מימי מקרא של שפה גבוהה ליום יום שלנו. תרבות גבוהה היא לא רק היצירה עצמה, היא ההבעה שלה, היא היכולת לחבר אותה לרבים, שהיו שיהיו, היא הליבה וההצדקה של הייחוד שלנו כעם. איבדנו ענק".

 

עומר אדם בוחר ב"שיר על התוכי יוסי"

"'תוכי יוסי' הוא שיר של ילדות אריק איינשטיין שהתנגן אצלנו בבית והיה חלק מפס-הקול המוזיקלי של ילדותי".

 

איתי שיף מלהקת "בית הבובות": "מזל שהשארת כל כך הרבה מאחור"
"אני בוחר את 'אוהב להיות בבית', האמת? אני מאוד אוהב לעשות כמעט את כל הדברים שהוא כותב בשיר. אני גם אוהב להיות בבית, אבל לא בגלל זה בחרתי את השיר. את המילים לשיר הזה כתב אריק בעצמו. אני חושב שכל אומן, יוצר או כותב, מנסה להגיע למצב בו הייחוד שלו עובר דרך האומנות שלו, ללא קשר לתוצאה או לתוכן. מן נגיעה אישית וחותמת מקוריות. אריק תמיד היה בעיניי דגל לחותם אישי. אם בצניעות, אם בכנות, אם בשירים, אם בביטחון העצמי והחוסר ביטחון, אם בחיוך או בגוון השירה. משהו שתמיד צעק את שמו ודמותו מתוך כל דבר שעשה.

בשיר 'אוהב להיות בבית', אריק מעביר משהו כל כך אמיתי, כל כך בגובה העיניים, כל כך פשוט ונקי, שאף מאזין לא יכול לשמוע את השיר בלי להעלות חיוך על פניו. אני חושב שיצירת תחושת הזדהות אצל הקהל, היא משימתו של כל אמן. אריק לנצח יהיה אלוף העולם בזה נתגעגע..מזל שהשארת כל כך הרבה מאחור".

 

אייל אבן צור: "אריק הגיע לכל אחד ואחד במדינה הזאת"

אייל אבן צור – מאז שקיץ (ניר דרום) (תמונת AVI: mako)
"אריק פוגע בדיוק בנקודה שקיימת בכל אחד". אייל אבן צור | תמונת AVI: mako
"קשה לבחור שיר אחד בודד מפני שאריק איינשטיין היה כל השירים כולם. ובכל זאת, אני נזכר בגיל 12 בטיול שנתי בבית הספר. מעולם לא אהבתי טיולים ואחת הדרכים שלי להתמודד עם זה היתה השיר 'אוהב להיות בבית'. אז נעמדתי באוטובוס לקחתי את המיקרופון ושיכנעתי את כולם לשיר איתי בדרכנו לטיול שנתי את 'אוהב להיות בבית'. בעולם שכל הזמן דוחפים אותך להישגיות אינסופית והכסף הוא האלוהים של כולם, אריק איינשטיין שר 'אוהב להיות בבית' ופוגע בדיוק בנקודה שקיימת בכל אחד, הנקודה הזאת ששמה אותך מול העולם. השיר הזה חדר לי ישר ללב".

"עברו ימים והבנתי שזהו באמת רצונו של אריק איינשטיין, להיות בבית. איש שיש לו הכל מהכל שר על הפנטזיה הפשוטה הזאת ונותן לנו הצצה פנימה אל נפשו הצנועה, שלא מחפשת את הזוהר בשומקום, כנראה בגלל שהזוהר היה חלק עצום ממנו. בשבילי אריק הוא האמן הכי ענק שהיה ויהיה פה, כי מעבר לכל השירים ולכישרון הבלתי נתפס, היתה לו את היכולת לגרום לי, לה, להם, לכולם להרגיש שהם חברים שלו ומכירים אותו אישית, ולהפוך את כולנו לאדם אחד גדול. קשה להפרד מגיבור כזה גדול, שבטח היה אומר - תדליק סיגריה ותראה כדורגל, עזוב אותך משטויות. אריק הגיע לכל אחד ואחד במדינה הזאת. אריק היה כולם. אוהב אותך, סע לאט".

 

גיא זוארץ: "לקפוץ כמוהו לגובה"
"החיבור שלי לאריק איינשטיין החל בבית הספר היסודי א.ד גורדון בו למדתי. אריק היה בוגר בית הספר ובשיעורי קפיצה לגובה בספורט אני זוכר את המורה אומר לנו: 'אם תקפוץ מספיק גבוה תהיה כמו אריק איינשטיין, אלוף הארץ לנוער בקפיצה לגובה'.

מעבר לכך הרפרטואר של איינשטיין היווה פסקול חיי. בשיריו כמו גם ב'הוא לא ידע את שמה', אריק סיפר סיפור. שם דגש על המילים ומצליח כל פעם מחדש לקחת את המאזין למחוזותיו".

 

גלעד ויטל ("שוטי הנבואה"): "אפקט פרפר רוחני"
"יום אבל  זה לא דבר שמתכוננים איליו. הוא מגיע ככה בלילה או יום ושובה את הלב והמחשבות שבאות אחריו.
יום לכתו של אריק איינשטיין. ישנם אנשים, ישנם והיו אנשים שהשפעתם, השפע שהם נותנים לנו יוצר מציאות.
בהווית פניהם, במילים, בזיכרונות של רגעים. רגעים בזמן שמעלים חמלה, אהבה, געגוע - והם חלק מחיינו ומתגובותינו. מין אפקט פרפר רוחני שמשפיע ומהדהד בלב בקול ושירה. חלק מההוויה, חלק מהצירופים שאנחנו.
פנים רבות. המכנה המשותף. אריק איינשטיין - זיכרונך ברכה לדורות. תודה שאנחנו גם קצת אתה".

בחרתי בשיר 'ארץ ישראל' בימים שבהם לאהוב את ארץ ישראל נחשב בעיניי רבים כאמירה פוליטית. כמו שהמילה שלום מכילה בתוכה כל כך הרבה עמדות ואפילו כעס בשיר הזה אני מרגיש אהבה כל כך עזה למשמעות הראשונית של אהבת ההויה הישראלית-היהודית בארץ ישראל מבלי להוסיף שום דעה או פירוש. אריק  אריה איינשטיין  זכרונך לברכה הוא לנו לדורות".

 

יובל מנדלסון: "צעדתי איתו בדרך לחופה"
"עם הצלילים הראשונים של השיר 'אני אוהב אותך היום' צעדתי בשביל, יד אחת לאמא ויד שנייה לאבא, בדרך לחופה. כשאריק התחיל לשיר, בקולו הצלול, צעדה אהובתי בדרך אליי וניסיתי, ולא בהצלחה, לעצור את הדמעות.

אריק כתב את המילים והן כל כך שלו, פשוטות וקולעות, עליו ועליה, בתוך הבית, עם כוס התה והתקליט של רנדי ניומן, והמילים בתוך העטיפה. שקט ויופי בבית של שני אוהבים. אני אוהב אותך היום אריק, תמיד אהבתי ותמיד אוהב".

 

בנות להקת "סקסטה" בחרו את "למה לי לקחת ללב"

"שיר באמת רגיש ובאמת כואב. שיר שיש בו אירוניה. גיבור השיר באמת לוקח ללב ומנסה להתגבר על משהו שקשה. עם זאת, מה שמרגישים מרגישים ואי אפשר להסתיר. טקסט חכם ורגיש עם לחן מהפנט".