אין תמונה
העולם התאהב בו מחדש. מייקל ג'קסון בסיבוב "Alive"

ה-13 ביולי 2009, אולם ה-O2 בלונדון. עולם הפופ עוצר נשימתו. הצלילים הראשונים נשמעים בחלל החשוך, שאת חשכתו קורעות לפתע שורות עצומות של קרני לייזר חדות. הסאונד הולם באוזניים, מכה, ועוד מכה, ועוד מכה. ואז לפתע משתרר שקט. ובמרכז הבמה הענקית, לעיני 20 אלף מעריצים ששילמו 80 ליש"ט לכרטיס, נדלק ספוט לבן אחד בודד ולתוכו נכנס מייקל ג'קסון. מלך הפופ המודח, לבוש בחליפה שקיבל במתנה מהבן של קדאפי, אוחז בידו מיקרופון, ומתיישב על כיסא. מיליוני זוגות עיניים ננעצות בו, דרך מסכי מחשב מכל העולם, שידור חי ביו-טיוב.

מייקל עוצם את עיניו שלו, נזכר איך פעם, כילד קטן בהופעות של "חמישיית ג'קסון", היה שר באמת בהופעות, מחייך חיוך קטן בזווית הפה, ואז מתחיל לשיר, בקול הדק והמיוחד שלו, כשרק פסנתר כנף לבן בוהק בו מנגן אלטון ג'ון, מלווה אותו. "Alive" נקרא השיר החדש, וג'קסון, שכתב אותו רק לפני שבוע, שר בו על חזרה לחיים, אחרי שבועיים של אשפוז בבית חולים. טענו שהרופא שלו הזריק לו סם שינה, אבל הגוף של מייקל התגבר, ליבו לא עצר, והוא הכחיש את השמועות. אמר שהוא בוטח ברופא שלו. ועתה עשרות מיליוני לבבות של מעריצים ברחבי העולם פועמים איתו באותו הקצב, ושרים יחד איתו את המילים שרצות על המסך, שמשודרות סימולטנית גם לצוות מעבורת החלל האמריקנית שיצאה למשימה סודית. העולם שוב בכף ידו של מייקל ג'קסון.

מייקל חונך את טוויטר ומצייץ: "אתם נהדרים"

איימי וויינהאוס (צילום: Neil Mockford, GettyImages IL)
מתארחת בהופעות. איימי וויינהאוס | צילום: Neil Mockford, GettyImages IL

עוד באותו לילה שוב שובר ג'קסון שיאים. יו טיוב מפרסמת ש-90 מיליון איש צפו בהופעה שלו באותו ערב. מנוע החיפוש של גוגל קורס, והאתר החדש "טוויטר" הופך ללהיט, כשג'קסון מצייץ בו בהפסקה שבין שני חלקי המופע: "אתם נהדרים, אוהב אתכם, כל כך שמח לחזור, מרגיש נהדר". הכותרות מחבקות אותו: "שובו של מלך הפופ", "האמא של כל הקאמבקים", "מייקל, תעשה לי סיבוב עולמי". הנשיא אובמה מברך, אפילו הנשיא מובארק. מייקל מוזמן לבית הלבן. עורכת הקליפים דפני ליף כותבת סטאטוס בפייסבוק: "מעניין איפה הוא יהיה שנתיים מהיום". גלעד כותב על הקיר בסתר: "מייקל, נתת לי כוח".

סיבוב ההופעות החדש של מייקל, ששמו שונה ל-"Alive" הוא המצליח ביותר בכל הזמנים. התור לכרטיסים מגיע ל-3 מיליון וג'קסון, בגיל 50, עושה את המקסימום, תופר עוד ועוד הופעות ענק - אירופה, אמריקה, המזרח הרחוק. אפילו בוב דילן מתפעל מהקצב שלו. לכולם ברור שמייקל שוב חולל נס. הכסף זורם, החובות הכספיים העצומים שלו מתחילים להתכסות. לראשונה מזה שנים המצב שלמלך הפופ נמצא במגמת עלייה, גם אישית וגם מבחינת הקריירה.

החל להיפתח לעולם, והעולם שוב אהב אותו

מדונה בהופעה 2012 (צילום: נעם וינד)
העניקה לו את ה"גראמי". מדונה | צילום: נעם וינד

עם ההצלחה המחודשת לא מאחרת להגיע גם ההכרה בהישגים האומנותיים. מייקל החל להיפתח לעולם, והעולם שוב אהב אותו בגדול. בטקס ה"גראמי" שמתקיים בפברואר 2010 מייקל זוכה בפרס נוסף על הסיבוב החדש, אותו מעניקה לו מדונה. התגלית החדשה של עולם הפופ, ג'סטין ביבר, מבצע בטקס מחרוזת מלהיטי מייקל. על במת הטקס המכובד זוכה ביבר לתודה מג'קסון בדמות ליטוף ראש, שמלווה בציטוט: "תמיד אהבתי זמרים צעירים וכל כך מוכשרים".

אבל זו רק ההתחלה. באביב 2010, כשהוא מעודד מה"גראמי", מחליט ג'קסון להמשיך  בסיבוב ההופעות. לקראת מופע ענק נוסף בהיכל ה-O2 בלונדון, מזמין מייקל את איימי וויינהאוס להתארח בכמה שירים, מה שמתברר כהימור מוצלח. הקהל שלו מחבק אותה בחום. בעקבות שיתוף הפעולה המפתיע, וויינהאוס מצטרפת באופן קבוע כאורחת בהופעותיו הבאות ויוצאת ממעגל ההתמכרויות לסמים ואלכוהול. היא מפרסמת הודעה רשמית: "אתם יודעים, גדלתי על מייקל, אני מודה לו על כל מה שעשה בשבילי. אני נקייה, ברוך השם. יש למישהו את הטלפון של מארק רונסון?".

Heal The World, הגרסה החדשה

ג'סטין ביבר פארק (צילום: רועי ברקוביץ')
ליטוף על הראש. ג'סטין ביבר | צילום: רועי ברקוביץ'

באופן די מתבקש, בקיץ 2010, מחליט ג'קסון להקליט אלבום עם חומרים חדשים שייקרא "The Whitest" ויכלול בין השאר ביצוע רב משתתפים, המהווה שיר המשך ל-"Heal The World", שיצא לפני 20 שנה בדיוק. השיר החדש מוקדש לאזרחים האומללים באפריקה ועולם הערבי ורשימת האמנים שהתגייסו הפעם כוללת את ביונסה, ריהאנה, קנייה ווסט, ג'ייזי, מארון 5, סנופ דוג, אשר, כריסטינה אגילרה, ברונו מארס, קייטי פרי ועוד ועוד. את הפזמון שרה הזמרת הבריטית הצעירה אדל, שנמצאת באמצע המיקסים לאלבומה החדש "21". וכשהיא מסיימת את הטייק שלה מייקל לוחש לה באוזן: "יקירתי, לא שמעתי עליך קודם, אבל את הולכת להצליח בענק".

סוף נובמבר 2010, חודש לפני חג המולד, האלבום "The Whitest" יוצא לחנויות המוזיקה ומנפץ שיאי מכירות ישנים. אתר איי טיונז מדווח על שיא של כל הזמנים. בראיון בלעדי למגזין TIME, לראשונה בחייו, מביע ג'קסון חרטה על רוב הניתוחים הפלסטיים שעבר ומחליט להקים קרן שתדאג לאנשים שנפגעו מניתוחים פלסטיים שכשלו. עוד בראיון הוא מגלה שהצליח לשרוד שנים, למרות תחושות קשות בעקבות הניתוחים, בזכות ד"ר קונראד מוריי, רופאו האישי שמצא את הטיפול התרופתי הולם והיה אוזן קשבת לכל עניין. למרות זאת, הפחד הכי גדול שלו היה ונשאר מ"המוות המוקדם שמאפיין אגדת רוק-פופ אמיתית".

מייקל לוויטני: "קחי את עצמך בידיים"

סיפורה הטרגי של הזמרת הענקית שמתה בגיל 48 (צילום: רויטרס)
פגישה גורלית. וויטני יוסטון | צילום: רויטרס

ינואר 2011. אחרי יציאת האלבום החדש כשההצלחה מוכחת, ואחרי שנתיים של עבודה קשה, מחליט ג'קסון בן ה-52 לקחת חצי שנה של חופש. אבל כפי שנהג לעשות בעבר, מייקל ממשיך להפנות את ההצלחה שלו גם למטרות נעלות. בעקבות הקשר המרענן עם איימי ויינהאוס, הוא מחליט לפגוש ערב חג הפסחא את וויטני יוסטון ומשכנע אותה ללכת לתוכנית גמילה אותה יממן מכיסו הפרטי. "את חייבת לקחת את עצמך בידיים", אומר מייקל לוויטני. היא מסתכלת עליו, מתחילה לבכות, ומחבקת אותו. "תודה, זה בזכותך", היא אומרת בדמעות.

אוגוסט 2011, מייקל חוגג 53. הברכות זורמות מכל כיוון, וסיימון קאוול, אדם שכולו טאקט, מנצל את המעמד ומציע לג'קסון להיות שופט בתוכנית גילוי הכישרונות שלו "האקס-פקטור". החוזה הוא הכי גדול שהוצע אי פעם בטלוויזיה, עשרות מיליונים לפרק, אבל ג'קסון כבר בחזרות לסיבוב ההופעות הבא, מסרב, ובריטני ספירס זוכה מההפקר, ומצטלמת עם קעקוע חדש של מייקל על הישבן.

ג'קסון וגאגא שרים את המש-אפ של נוי אלוש

ליידי גאגא, קלדרון (צילום: Gettyimages IL, getty images)
אישר את זהותה המינית. ליידי גאגא | צילום: Gettyimages IL, getty images

ספטמבר 2011. בטקס פרסי ה-MTV  של אמריקה נפגשים על הבמה שני יצרני השערוריות מהגדולים בתולדות הפופ - ליידי גאגא ומייקל ג'קסון חוברים לנאמבר משותף – מש-אפ שיצר נוי אלוש בין "Born This Way" ל"I Wanna Kiss You", הלהיט החדש של ג'קסון. השיא של הערב נרשם כשבמהלך השיר, השניים תופסים במפשעות אחד של השני ומייקל מאשר סופית את זהותה המינית של גאגא.

קיץ 2012, הסיבוב העולמי החדש של ג'קסון, "The Ultimate", מגיע לאצטדיון רמת גן ו-TYP, הצמד הישראלי הכי חם בעולם הפופ נבחר לחמם את המופע בישראל. עברי לידר על הבחירה: "זו גאווה גדולה עבורנו לחמם את האגדה שהפכה לסמל בהתפתחות המוזיקה הפופולארית, היום אני יכול לגלות שהשיר 'מלטף ומשקר' נכתב בעקיפין בהשראתו". שעה קלה לפני תחילת המופע, רק במזל נמנע אסון כבד כשאחד משלטי הניאון המרכיבים את התפאורה, קורס. התגובות אודות הפרפורמר הייחודי למחרת היו מעורבות אבל הדבר היחיד שכולם הסכימו עליו לאחר אחד מאירועי המוזיקה הכי מרגשים שהיו בארץ, הוא שהסאונד באצטדיון רמת-גן היה חרא.

שלוש שנים למותו

מייקל ג'קסון (צילום: Phil Walter, GettyImages IL)
שלוש שנים בלעדיו. מייקל ג'קסון | צילום: Phil Walter, GettyImages IL

*היום לפני שלוש שנים בדיוק, בגיל 50, מת מייקל ג'קסון, "מלך הפופ" ואחד המוזיקאים המצליחים בכל הזמנים, כתוצאה מדום לב. המוות שלו הגיע במפתיע במהלך חזרות אינטנסיביות לקראת סיבוב הופעות ענק בלונדון, אחרי עשור במהלכו נמנע מלהופיע, סיבוב שהיה אמור להחסיר אותו למרכז המפהשל תעשיית הפופ.

קשה להעריך, אבל אפשר לדמיין, מה היה קורה אלמלא ג'קסון היה מקבל את הזריקה הגורלית שהובילה למותו. האם התרחיש הזה אפשרי? היינו רוצים לחשוב כך, בהתחשב ברקע הביוגרפי של מייקל, שרבים כל כך אהבו. יהי זכרו ברוך.

>> ג'סטין ביבר באלבום החדש "Believe" - ביקורת