יסמין לוי פרומו (צילום: אלי טסקיריאן)
"האיראנים מתחברים ללדינו שלי". יסמין לוי | צילום: אלי טסקיריאן

הזמרת יסמין לוי, שמתמחה בשירי לדינו ומוזיקת עולם, חזרה בימים אלה לארץ מסיבוב הופעות באירופה ובארצות הברית, במהלכו אירחה את המוזיקאי הוירטואוז הטורקי עומר פארוק טקבילק. אחת ההופעות הגדולות שלה היתה בפסטיבל "נשות העולם" החשוב בגרמניה. כעת מעלה לוי מחדש בארץ את המופע "Mi Korason", שאת הפרמיירה שלו עשתה בנובמבר בפסטיבל הפסנתר. המופע כולל שירי לאדינו, פלמנקו וקלאסיקות לטיניות, והיא תופיע איתו בשלושת מועדוני הזאפה - בהרצליה (2.5), תל אביב (3.5) וירושלים (5.5).

במקביל, מסיימת יסמין לוי בימים אלה את הקלטות אלבומה החמישי, עליו היא עובדת עם המפיק הבריטי בן מנדלסון. האלבום עתיד לצאת באירופה ובישראל בחודש ספטמבר ובעקבותיו תצא לוי שוב להופעות באירופה.

אבל מה שחריג בסיפור הנוכחי של יסמין לוי הוא קהל המעריצים הגדול שיש לה באיראן, שהוביל את הטלוויזיה הפרסית לראיין אותה כבר בפעם השנייה ולשדר עליה כתבה עם קטעים מהופעתה בוושינגטון, ארה"ב, שהתקיימה לפני כחודשיים.

"האיראנים יודעים שאני ישראלית", אומרת לוי. "זה כמו בטורקיה, וגם בצרפת יש מוסלמים שאוהבים אותי. אין לי מושג מה קרה שם אבל אני מקבלת אינספור מכתבים ומעריצים טסים מאיראן לטורקיה וארצות באירופה כדי להיות בהופעות שלי. אישה איראנית כתבה לי שהיא טסה שבע שעות מאיראן כדי לראות אותי. זה מדהים. אני עצמי אני מעריצה את היידה אחת מגדולות זמרות איראן שכבר לא בחיים והקלטתי שיר שלה באלבום החדש כמתנה לאיראנים. אני איתם בקשר דרך ההופעות באירופה ובטורקיה ובמיילים. הם החלק הארי של המעריצים שאני עונה להם במיילים".

"אני בעד שלום. אני נגד שיפציצו שם"

-מה הם רואים בך?
"אני חושבת שהצלחתי להתחמק מהמקום של היהדות, הגטו היהודי שתמיד שואלים אותי בפני מי אני מופיעה. אני נתפסת בעיניהם כזמרת ורק אחרי זה כיהודייה. הם מאוד מוזיקליים והמוזיקה הפרסית שהיא אם כל המוזיקות היא מהקשות ביותר בעולם. הם מתחברים אלי כי הם שוחרי שלום וזה מגביר אצלם את האהבה אלי. גם אני אוהבת אותם כאוהבי מוזיקה, ואני בעד שלום. אני נגד שיפציצו שם".

-מה הם כותבים לך?
"אחד כתב לי שתפסו אותו שומע שירים שלי ברכב ולקחו אותו לחקירה כי אסור לשמוע אותי באיראן, אז הם שומעים אותי בסתר, במועדונים. הם ממש אמיצים ואומרים שהם ימשיכו כי אני נותנת להם כוחות. ביום שאוכל אני לשם על המטוס הראשון בלי לחשוב פעמיים כדי לשיר להם. יש זמרת איראנית שבאה להופעה שלי בטורקיה ואמרה שהחלום שלה זה לשיר איתי. אז אמרתי לה - בשביל מה, שיתלו אותך בכיכר? והיא אמרה שאני צודקת".

-השלטונות באיראן התייחסו אליך?
"עיתונאית טורקיה ותיקה טוענת שיש שמועות שרצות שאחמדיניג'אד אמר שיש יהודים טובים ואני ההוכחה. כמה זה אמין אין לי מושג. זו אישה רצינית אבל לך תדע. מופרך לחשוב שהוא מכיר את המוזיקה שלי. אני גם לא מאמינה שתהיה פנייה רשמית אלי. הזמינו אותי להופיע בדובאיי וכשגילו שאני מישראל זה בוטל. הפנאטיות גדולה מאוד".

"האיראנים מתחברים לכאב שיש בשירים שלי"

יסמין לוי וידיאו 2 (צילום: חדשות 2)
"לא אשיר בפרסית כי אעשה מעצמי צחוק". יסמין לוי | צילום: חדשות 2

-מה את שרה להם?
"הם מבקשים שאשיר בפרסית ואין סיכוי שאעשה את זה, כי זה מאוד קשה ואני אעשה מעצמי צחוק. גם לא אשיר בטורקית כי אני אשמע כמו חיקוי עלוב. אני דבקה במה שאני עושה, בחיבור שלי להשראה הספרדית המקורית. יש לי שירי לדינו מאופקים ואני מביאה אופן אחר ומכובד, מביאה אותם בהדרת כבוד. האיראנים מתחברים לכאב שיש בשירים שלי".

-זה קצת מזכיר את הסיפור של ריטה, שפתאום יש לה מעריצים מאיראן.
"כן, אבל ריטה שרה בפרסית ויותר קל להם באופן טבעי להתחבר אליה. אני מבינה ממכתבים שלהם שהם מאוד סגורים ולא נותנים להם לבוא לידי ביטוי. אמיר שהסר שמנגן איתיי כאן בארץ כבר עשר שנים הוא פליט מאיראן ולא נתנו לו שם לנגן. זמרות שם שרות את כל הכאב החוצה מהקרביים בגלל הלחץ. פתאום אני מביאה להם תחושה של חופש שעליהם הוא אסור אז הם נאחזים בזה מאוד. איך הם הגיעו ללדינו שלי אני לא יודעת, אבל זה מאוד מרגש אותי".