פאר טסי בפסטיבל הזמר (צילום: רפי דלויה)
"שמתי חותמת". פאר טסי שר בפסטיבל הזמר והפזמון | צילום: רפי דלויה

הזמר פאר טסי בן ה-28 מפרדס חנה זכה הערב (חמישי) במקום הראשון ב"פסטיבל הזמר והפזמון" של רשות השידור עם השיר "תחזרי", בלדה ים תיכונית חזקה אותה יצר יחד עם דודו מתנה. סכום הפרס על הזכייה הוא מאה אלף שקלים, מתנת מפעל הפיס.

אחרי הזכייה אומר הערב פאר טסי ל-mako: "אני הכי נרגש בעולם, זו לא קלישאה, באמת ככה. לא ציפיתי לזכות, רק ההשתתפות זה כבוד עבורי, והנה, אני מתראיין בתחנות רדיו שלא הכירו אותי לפני כן. עכשיו אני מקווה שיכירו בי יותר. הזכייה זו החותמת. הבאתי חותמת ומפה השמיים הם הגבול".

פאר טסי בשיר הזוכה "תחזרי"

-מה אתה מתכנן הלאה?
"אני רוצה להמשיך להוציא שירים, טובים לעשות בלדות ולרגש ושירים שמחים כדי לשמח את כל הקהל ואני מקווה שיהנו. אני רוצה מאוד מאוד להודות לכל מי שהצביע עבורי הערב. לזכות בשבילי זה הכי רחוק בעולם ממובן מאליו. כמו שראית השופטים לא בחרו לי לאחד משלושת המקומות הראשונים, הקהל הוא זה שבחר בי, ולא צריך יותר מזה".

-זה היה חלום שלך?
"בטח שזה היה חלום. תראה, לא היה פסטיבל זמר, אבל רציתי להשתתף ומרגע שנכנסתי לזה חלמתי לזכות. ברור".

אגב, בראיון ל-mako שנערך לפני הפסטיבל אמר פאר טסי: "אני לא חושב על זכייה, אלא על לתת את ההופעה הכי טובה שלי. הזכייה זה רק בונוס. אני לא רואה את זה בכלל כתחרות. אני מוציא את הסינגל יום אחרי. בשבילי להופיע בטלוויזיה זה משהו מיוחד, הקהל שלי יהנה מזה".

פאר טסי בפסטיבל הזמר (צילום: רפי דלויה)
מקום ראשון. פאר טסי | צילום: רפי דלויה

הזמר המזרחי היחיד בפסטיבל הזמר

פאר טסי הוא הזמר המזרחי -ים תיכוני היחיד שהשתתף בפסטיבל אשר שודר בערוץ הראשון. השיר של טסי, הקול שלו, הסגנון והביצוע, הזכירו זמר גדול אחר - אייל גולן, אבל מה זה משנה, העיקר מבחינת טסי, שהגיע לתחרות הזו כאחד הזמרים הפחות מוכרים, שהצליח לגבור על זמרות וזמרים מפורסמים ממנו בהרבה, חלקם ותיקים ומוערכים וחלקם יוצאי תוכניות ריאליטי מוזיקליות.

"כמו פאר גם אנחנו נרגשים מאוד מהזכייה המפתיעה, ומבקשים להודות לכל מי שהצביע עבור פאר ולכל מי שתמך בו והאמין בו לכל אורך הדרך. תמיד האמנו בפאר וזה כבוד גדול שהקהל בבית מאמין בו ונותן לו ולנו את האמון והאישור לדרך הארוכה והאמנותית שלו", כך מסר הערב בתגובה לזכייה עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של פאר טסי, בשם משרד ההפקות שמנהל אותו, "שרית הפקות".

תמיר שטרית שני, רון ויינרייך שלישי

במקום השני זכה השיר "סימון דה בובואר" של תמיר שטרית ואנה אדלשטיין.  למקום השלישי הגיע השיר "אנא אלי ענני" של רון ויינרייך ואורית קמרי.

שיטת ההצבעה בפסטיבל הזמר היתה משולבת - צופי הערוץ הראשון הצביעו מהבית בסמסים. משקל ההצבעה שלהם היה 70 אחוזים מהדירוג המשוקלל. משקל דירוג ועדת השיפוט שנכחה באולם היה 30 אחוזים נוספים. הדירוג של ועדת השיפוט היה: אריק סיני ראשון, ישי ריבו שני, רון ויינרייך שלישי. מבחינת איכות השירים מצטיינת הערב היתה איה כורם, עם השיר "ציפור זהב" שהלחינה למילותיו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.

פסטיבל הזמר והפזמון נערך הערב בהיכל התרבות בקרית מוצקין, בהשתתפות 12 זמרים וזמרות שביצעו שירים מקוריים שנוצרו לצורך הפסטיבל. בין השירים שובצו קטעי הומור חביבים של יעל פוליאקוב ואילן פלד. הדובדבן היתה כמובן אסתר עופרים, בת בלי גיל, קלאסיקה נצחית של הזמר העברי. ב"היו לילות" שלה הזלתי דמעות אושר אמיתיות. האישה הזו היא בפני עצמה פנתיאון המוזיקה הישראלית.

שירי פסטיבל הזמר

1. טמיר שטרית ואנה אדלשטיין – "סימון דה בובואר" - שאנסון שנורא להיות שיר של יוסי בנאי אבל נשמע קצת כמו פרודיה עליו.

2. נעמה כהן – "כמה עוד" - שיר פופ רוק נחמד יחסית, קצב טוב, ביצוע טוב, לא מבריק ולא אדג'י,. כהן יודעת לתת פרפורמנס טוב, השאלה אם זה יספיק. מתאים להיות להיט רדיו. באייטיז.

3. אריק סיני – "זה לא החלום שחלמנו" - שיר מגויס, מלא פאתוס, סיני מנצל יפה את קולו, אבל מנצל אותו לשיר שאולי הוא מתחבר אליו, אבל נשמע מאוד מיושן.

4. קרן אור – "תנועה בזמן" - שיר שקט שהתחיל טוב ובאמת היה בו ניצוץ של קסם. אבל הוא נמרח יותר מדי, לא היה לו הוק מספיק חזק בלחן שתופס אותך ויכריח אותך להיתפס בו. השיר הזה הלך לאיבוד בדרך.

5. דנה ברגר – "תחזרי אליו" - אני מעריך גדול של דנה ברגר כבר יותר מ-20 שנה, אבל השיר הזה לא היה מהמבריקים שלה, בטח לא הביצוע. זה שיר שכאילו יש לו המון כוח, וברגר היא מבצעת שיכולה לרגש, אבל איכשהו הדברים לא התחברו. זה היה ליד, רחוק ממה שברגר האמיתית ידעה לתת באלבומים הגדולים שלה. היא היתה מאופקת מדי והעיבוד היה חלש.

6. מיכל פאולינה – "יש ירוק" - קצב פאנקי אר אנד בי נחמד, אבל פאולינה היא לא קרולינה. לא זמרת מספיק משוכללת, וכל הדבר הזה בשביל מטאפורה של רמזור שמתחלף מאדום לירוק. נכון שיש שירי אר אנד בי אמריקנים עם טקסט נחות מזה, אבל איפה פה יצירה איכותית?

7. רון ויינרייך ואורית קמרי – "נא אלי ענני" - שיר שבא ממקום הכי אמיתי. נשמע מלא פאתוס וכמעט קיטשי, אבל ככה הם שירי פצוים ומלחמות. זה הבלדה לחובש החדש, רק שכאן החובש נמצא למעלה ומתפללים אליו. שיר חזק עוד לפני שקמרי הצטרפה. הפזמון שלהם יחד יפה. הבית השלישי שלו חזק מאוד. עוד פזמון טוב ועוד בית. סיום יפה. שיר טוב ביצוע סביר. מועמד ראשי לזכייה.

8. איה כורם – "ציפור זהב" - לחן מקסים לביאליק, מזכיר ניגונים אשכנזיים מסורתיים. כורם החיננית שרה יפה מאוד. העיבוד מדויק ומקסים. שיר יפהפה. שעוד עולה ומתגבר, והוא גם איכותי ומתפתל וגם זוהר בחינו. נהדר ונפלא. בשביל שיר כזה שווה לקיים את הפסטיבל. אם לא ויינריך היה מועמד חזק לזכייה.

9. רפאל היצירה – "מחכים לגאולה" - רפאל היצירה הוא לא ממש זמר והשיר הזה נשמע כמו פרודיה רעה על מוזיקת עולם, שירי אמונה וקשקושים נוסח אריאל זילבר (כשהוא מתקשקש). קשה להאמין שהשיר הזה ברצינות התקבל לאירוע הזה.

10. מרים טוקאן – "תהילה" - שיר לא מספיק טוב וזמרת ערביה שפעם חשבנו שהיא טובה עד ששמענו את נסרין קדרי.

11. פאר טסי – "תחזרי" - פאר טסי נשמע כמו ניסיון להיות יותר אייל מגולן. גם השיר עצמו, גם סגנון השירה, גם צבע הקול. הבלדה שלו יכולה להיות מנצחת אם הקהל בבית יקנה את הקטע כמו שהוא. יש לו יכולות, יש לו אנרגיה, אבל הוא נשמע כמו אייל גולן.

12. ישי ריבו – "קול דודי" - שיר נחמד, יפה, מזכיר את האחים רזאל למיניהם. שיר שאני אשמח לשמוע ברדיו אחרי שהפסטיבל ייגמר. מארבעת השירים הטובים כאן, יחד עם כורם, ויינרייך וטסי.

>> הזמר ג'וש פרש מה"קדם אירוויזיון" בגלל בת דודו