פסטיבל "424-" למרגלות המצדה, סמוך לים המלח התקיים בלילה שבין יום חמישי לשישי (23-24 באוקטובר), וכלל הופעות של כמה מבכירי הדיג'יים בעולם ובישראל, שהרקידו כשנים-עשר אלף בליינים. אולם עבור אחד מהם, היה זה הלילה האחרון בחייו.

בשעה חמש ועשר דקות בבוקר, בזמן שלבמה עלה דיג'יי-העל פול אוקנפולד, התקבלה הודעה במגן-דוד אדום, על אדם שהתמוטט בשטח, במהלך המסיבה. צוות מד"א שהיה במקום טיפל בבני גרבי, בן 40, שסבל מאירוע לב. אחרי כ-20 דקות של נסיונות החייאה, שכללו שימוש בתרופות, הנשמות ועיסוי, נאלץ הצוות בשטח לקבוע את מותו. גופתו של בני גרבי ז"ל פונתה מהמקום באמבולנס. באותה השעה המשיך הפסטיבל כמתוכנן, איש לא חשב לעצור, והופעות הדיג'יים נמשכו עד השעה שש וחצי בבוקר, אז הסתיימה המסיבה והאלפים שנשארו החלו להתפזר הביתה.

עדויות של אנשים שהיו באירוע, שמעידות על השעה בה התמוטט בני גרבי ז"ל, סותרות זו את זו. יש כאלה הטוענים שהוא נקלע לאירוע הלבבי סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר, אולם עדויות אחרות מחזקות את הרישום במד"א על התמוטטות סמוך לחמש בבוקר. יש כאלה שראו אותו נשען על מתקן השירותים הכימיים ומחזיק את החזה באיזור הלב, ואז הזעיקו למקום את הצוות הרפואי.

פסטיבל 424, צילום של בני גרבי (צילום:  Photo by Flash90)
"הערב אהיה ב 424- מצדה ים המלח. מעל 25000 אנשים באים להנות ולרקוד. טעם החיים עוד כמה שעות כבר שם :)" | צילום: Photo by Flash90

משטרת ישראל ביצעה בדיקה בנוגע למותו של בני גרבי ז"ל, וגופתו הועברה לבדיקת רעלים, על מנת לבדוק האם התמוטט כתוצאה משימוש בסמים במהלך המסיבה, זאת לאור היסטוריית מסיבות הטבע בישראל, ולא כתוצאה מחשד ספציפי. בבבדיקות הרעלים לא נמצא דבר המעיד על שימוש בסמים אסורים או מסוכנים, כך נמסר מגורמים שונים, ביניהם משפחתו של גרבי ז"ל. המשפחה שמעה על מותו של יקירה מהמשטרה, בשעות אחר הצהרים של יום שישי. הלווייתו של בני גרבי ז"ל התקיימה ביום שני בערב, כיוון שלקח זמן עד שהגופה שוחררה מהבדיקות, והמשפחה תוכל להיערך להלווייה עם כל הסידורים הנדרשים.

"רקדו על הגווייה שלו"

בני גרבי ז"ל, במקור מיהוד, היה אב לשלוש בנות, מגדל כלבים שהיו אהובים עליו במיוחד, ויחצ"ן מסיבות בתל אביב, שהכיר מאות ואלפי בליינים, אנשי חיי לילה, דיג'יים ומפיקים. הוא כונה על ידי חבריו "בני אלוף המסיבות". עלעול קצר בדף הפייסבוק שלו מעלה, למשל, תמונות משותפות עם פנים מוכרות, כמו למשל דיג'יי סקאזי (שלא קשור בשום דרך לפסטיבל ולאסון שקרה). דיג'יים ובליינים שהכירו אותו מספרים שהיה אדם חברי, חיובי, חייכן, טוב לב, שתמיד חיפש לעזור לאחרים ולגרום להם לבלות כמה שיותר טוב, איש של אנשים, שאהב את כולם וכולם אהבו אותו. "חיפשנו מישהו אחד שיגיד עליו מילה רעה ולא מצאנו, אין כזה דבר, כולם אומרים עליו רק דברים טובים", אומר ל-mako מקורב למשפחתו.

לפני המסיבה האחרונה בה מצא את מותו, הספיק בני גרבי ז"ל לכתוב בדף הפייסבוק שלו: "הערב אהיה ב 424- מצדה ים המלח. מעל 25000 אנשים באים להנות ולרקוד. טעם החיים עוד כמה שעות כבר שם :)))". הוא אף העלה תמונה מהמסיבה שנערכה במקום בשנה שעברה. לאחר מותו התמלא דף הפייסבוק במאות פוסטים שנכתבו לזכרו. ידידה שלו כתבה: "בני היית האור בערבי בילויים...עם הרבה שמחת חיים ואהבת חינם.. ת.נ.צ.ב.ה עשית את החיים במלואם... חור גדול נפער". ידיד אחר כתב: "לא להאמין .. המסיבה האחרונה שלך".

בני גרבי (צילום:  Photo by Flash90)
"עד לרגע זה המפיקים לא הרימו טלפון". בני גרבי ז"ל | צילום: Photo by Flash90

אולם ככל שחולף הזמן ממותו, שלא דווח עד כה, מתחילים חבריו ובני משפחתו להעלות שאלות קשות ותהיות כלפי מארגני פסטיבל "424-". מקורב למשפחה אומר: "ביזיון שלא עצרו את מהלך המסיבה שם, את הפסטיבל. בן אדם מת אצלם באירוע, והם המשיכו כרגיל, רקדו על הגווייה שלו, ולא במובן המטאפורי, במובן המילולי המעשי - הוא בצד מפרפר בין חיים למוות, מונשם, עובר נסיונות החייאה, והם ממשיכים לרקוד, מוזיקה, טראנסים, אלכוהול, כיף חיים, בלגנים. איפה האנושיות שלכם? למה לא עצרתם? בן אדם מת ואתם לא עוצרים את המוזיקה? זה הזוי. ממה חששתם, שתצטרכו להחזיר לחלק מהבליינים את הכסף? שתצטרכו לעשות מסיבה חוזרת? שיצא לכם שם רע?".

"בן אדם מת אצלם ולהם לא אכפת"

אחת מבנות המשפחה מוסיפה: "כל ההתנהלות הזו לא ברורה לנו. למה השתיקו את הסיפור? בתדמית של מי זה פוגע שמישהו ליבו נדם באמצע מסיבה? הרי בנתיחה שלאחר המוות לא מצאו כלום, אז ממה הם מפחדים, שיגידו שבמסיבות שלהם יש סמים? הנה, אין סמים. לא קשור לסמים. אז מה יש להם להסתיר? מישהו שבא לאירוע שלהם מת, והם שותקים. בן אדם מת אצלם ולהם לא אכפת. על מקרים כאלה נאמר המשפט 'על ראש הגנב בוער הכובע'".

גורם אחר המקורב למשפחה אומר: "עד לרגע זה מפיקי הפסיבל לא יצרו קשר עם המשפחה. לא דיווחו, לא התעניינו, לא התקשרו, לא שמענו מהם. שמענו על מותו רק למחרת בשעה ארבע אחר הצהריים מהמשטרה. נכון שכל אדם בוגר אחראי לעצמו, אבל אתם מפיקים כזה אירוע, ובן אדם מת אצלכם, באירוע שלכם, אז לא רק שלא עוצרים את המסיבה, בכל זאת, בן אדם מת שם, אלא אפילו טלפון לא טורחים להרים. ככה מתנהגים בני אדם?".

מפיקי הפסטיבל "פורום פקטור" ו"זאן י.א" (קבוצת "זאפה") מסרו בתגובה: "לקראת השעה 05:00 בבוקר התקבל דיווח מחפ"ק מד"א בפסטיבל על אדם שהתמוטט בשטח הפסטיבל והובא אליהם לטיפול רפואי. לקראת תום הפסטיבל הובא לידיעת ההפקה שאותו אדם נפטר מדום לב, לאחר שכל המאמצים של צוותי הרפואה להחיותו לא צלחו. הפקת הפסטיבל מביעה צער עמוק על המקרה ושולחת תנחומים למשפחה האבלה".