בגיל 6 התחיל הילד צבי פרוכטר מבאר שבע ללמוד פסנתר אצל המורה בלה רום. בגיל 13 כבר ניגן בטהובן בקונסרברטוריון בבאר שבע. אבל אותו הילד החליט לעבור מהפסנתר לקדמת הבמה והפך עם השנים לצביקה הדר, מנחה הטלוויזיה הפוולרי והמצליח בישראל.

לפני כשבוע חזר הדר אל אהבתו הישנה, הפסנתר, במופע מיוחד, שהתקיים במסגרת פסטיבל "הפסנתר מארח", בו עלה על הבמה בפני חבריו ל"כוכב נולד" - שופטים מתמודדים וקולגות - וביצע מופע שלם שהורכב משירים שכתב והלחין בעצמו.

"עבורי זו בריחה למקומות אחרים"

"עבורי הפסנתר, היצירה והשירה הם בריחה למקומות אחרים", אומר הדר, שלצד הפסנתר נמצאים בחדר העבודה שלו גם הפוסטר מהסרט "עפולה אקספרס", בו כיכב, תקליטי הזהב של "כוכב נולד" והז'קט המפורסם של ז'וז'ו חלסטרה מ"הקודמי סטור".

לפני כחמש שנים נפרד הדר מאשתו הראשונה, כוכבית, פרידה שהניעה אותו, כך מסתבר, לפרץ יצירתי. "הדבר הראשון שקניתי היה הפסנתר", הוא אומר, "התחלתי לכתוב ממשפט מוזיקלי ומשפט מילולי שאיכשהו התחברו ופתאום זה בא: 'ביום שעזבת קרס עולמי ונברא מחדש'". 

"כשלמדתי משחק המורה נולה צ'לטון היתה כועסת עלי", נזכר הדר, "היא היתה אומרת לי 'תתחבר, תוציא החוצה, ואני הייתי בשליטה כל הזמן. לא הבנתי מה היא רוצה. רק כשחזרתי למוזיקה נזכרתי בנולה ובקטע של להתחבר למקום ההוא, הפנימי, היצירתי, אפילו במובן של לאבד שליטה".

הדר, כזכור, נושא בפריים-טיים של ערוץ 2 במעמד כמעט ממלכתי, ויוצר שבוע אחרי שבוע, עונה אחרי עונה, ב'כוכב נולד' (וב'נולד לרקוד') את שיר הערש הקולקטיבי ושעת הנחמה היומית. עקב כך, השירים שיצר הדר נאספו בכתב יד למחברת ונדחפו עמוק למגירה. "אתה לא חושף את זה כשאתה בא לתוכנית כמו 'כוכב נולד', לובש את החליפה ונכנס לתפקיד", הוא אומר, "זה לא מתאים אחד לשני"

"גם היום אני עדיין לא בטוח שזה טוב"

צביקה הדר בפסטיבל הפסנתר - צביקה הדר (צילום: עודד קרני)
תיבל את השירים בבדיחות. צביקה הדר בפסטיבל הפסנתר | צילום: עודד קרני

התפנית ארעה כשהדר ניגן לפני כמה שנים להנאתו באורגן שעמד על הבמה באחת מהצגות החנוכה בהן השתתף. המוזיקאי טל פורר שמע אותו והחמיא. "שמעתי את השירים ואמרתי שזה טוב", הוא אומר, "אמרתילצביקה 'בוא נעשה עם זה משהו'". "חשבתי שכולם רוצים להיות נחמדים אלי בגלל שאני 'צביקה הדר' ולכן אומרים 'איזה יופי', אומר הדר, גם היום אני עדיין לא בטוח שזה טוב".

אבל פורר לחץ והשניים התחילו לעבוד באולפנים, בקט, בקטן, בהיחבא, בלי לחץ, וכך נוצר המופע השלם, הבנוי משירים שהדר כתב והלחין. "אני לא זמר", מודה מיד הדר, "לא מרגול, לא בל קאנטו. אני יותר במיליה של צדי, אבל אני עמוק בדבר הזה, אלה שירים שלי ואני מבצע אותם מהלב. שלוש שנים היה לי לופ של 'כוכב נולד' ו'נולד לרקוד'. פתאום נגמר 'נולד לרקוד' ונוצר חלל וכבר חשבתי שלא יהיה גם 'כוכב נולד' והתחלתי לחשוב מה אני עושה הלאה, זה כל הזמן בראש".

עם השירים שלו חוזר צביקה הדר לבאר שבע, למורה בלה רום, שלימדה אותו בגיל 6, להשמיע לה אותם ולשמוע את דעתה. "צביקה היה ילד מאוד מוכשר ויפה", היא נזכרת "ילד עם שמיעה טובה שלמד הכל צ'יק צ'ק. הוא עזב את המוזיקה כי הוא היה עצלן". "היא תשמע את הדיסק שלי ואני מפחד שהיא תגיד את האמת", אומר הדר, בכל זאת, התלמיד הכי מפורסם שלה.

המילים של השירים מספרות עליו בצורה הכי אישית

לערב הבכורה בפסטיבל הפסנתר מגיע צביקה הדר שש שעות לפני תחילת ההופעה. "אני בכוננות שאם אני קורס יעירו אותי", הוא אומר. לקהל מגיעים שופטי כוכב נולד - מרגול, צדי צרפתי וגל אוחובסקי, בוגרי כוכב נולד כמו נינט ולי בירן, אמו של הדר, אנה פרוכטר, ילדיו ואשתו הנוכחית. "אני לא מצטערת שלחצתי שהוא ילמד פסנתר", מספיקה אמו של הדר לומר לפני שהמופע מתחיל.

המילים של השירים מספרות עליו בצורה הכי אישית וצביקה הנרגש מתבל את השירים כדרכו בהרבה דיבורים, בדיחות, שנינויות, צחוקים, במקום בו הוא מרגיש הכי טוב. המופע עובר בשלום, כולל הלצות על חשבון ה"עבר" וה"זה ליד" המפורסמים מ"כוכב נולד".

"פתאום הוא התגלה כזמר, כותב ומלחין, לא חשבתי שהוא כזה", אומר בסיום החבר שלומי שבת. "זה לא גחמה, זה דודא, זו מפלצת קטנה שמצריך להאכיל אותה", מסבירה מרגול. "הוא היה פתאום כמו ילד קטן, כמו ילד", מוסיפה נינט. "חזרתי להיות כמו הילד של פעם, שעכשיו כותב ושר", אומר צביקה הדר, שלערב אחד חזר להיות הילד צבי פרוכטר.

מארינה מקסימיליאן בלומין ב"אקספרימנטל" - ביקורת מופע

נינט טייב ב"קומוניקטיבי" - ביקורת אלבום