מת'יו דיר (צילום:  Photo by Flash90)
"אני יכול לדגום לופ של מכונה, שמשמיעה רעש, ומשם אפשר פשוט להשתגע". מת'יו דיר | צילום: Photo by Flash90

ג'ק דונגי לא היה מאמין שזה קורה לו: "ג'נרל אלקטריק", או GE כפי שהוא מכנה אותם, יצאו במהלך שתכליתו לא רק הגדלת הרווחים של החברה, אלא גם, מי היה מאמין, יצירת מוזיקה אלקטרונית. ג'י. אי. פנו אל מת'יו דיר, יוצר מוזיקה אלקטרונית, בעל לייבל, ומפיק שמאחוריו כמה אלבומים ופרויקטים, כדי שיפיק מוזיקה מהצלילים של המכונות שלהם.

מוזיקה עם צליל מכונות היא כמובן לא המצאה חדשה. כבר ב"ברלין קולינג", הסרט שכל קלאבר וחובב מוזיקה אלקטרונית מכיר, שחקן הסרט והיוצר פול קאלקברנר מקליט צליל של דלת רכבת ועושה ממנו טראק שלם. כשהתחלתי להאזין לטכנו, אני יכולה להישבע שיותר מפעם האחת מדיח הכלים הפיק צלילים של טכנו. וודאי שלא קאלקברנר ובטח שלא אני, עלינו על הקשר הבלתי נמנע בין מוזיקה אלקטרונית לצלילי מכונות. סגנון מוזיקלי שלם מבוסס בדיוק על זה, הדטרויט טכנו.

בדיוק בגלל זה דיר הוא האיש הנכון למשימה. שמו מוכר בחוגים נחשבים, אך מצומצמים, ביחס לעולם האלקטרוני, אולם הוא יכול להתמודד עם משימה כזו מיוחדת וגדולה. יש לו גם את הרקע הביוגרפי שיגבה בדיוק את היכולות האלו. דיר גדל בדטרויט, אותה עיר מכונות ותיקה ואפלה, והצליל התעשייתי הוא כמעט הפסקול של החיים שלו. על הסאונד המינימלי והמתכתי של המפעלים והמכונות בעיר קשת היום צמחו אבות מוזיקליים כמו ג'ף מילס ודריק מאיי, אבל דווקא דיר, שהרחיב את המנעד המוזיקלי שלו מעבר לסאונד הזה והלאה, לפרויקטים אחרים, מתיך יחד את כל העולמות לפרויקט שמייצר עולם משלו.

דגם מעל לאלף צלילם של מכונות

איך הוא עשה את זה? כמעט אלף דגימות נאספו מהמכונות החזקות ביותר בעולם, ועד לצלילים של סריקות MRI וצלילים של ציוד מודד אור (בתהליכים מסובכים מאוד). את כל הרובוטיקה הזו הוא ארז כדי להפיק טראק בן שלוש דקות שאפשר גם לרקוד איתו. "אני יכול לדגום לופ של מכונה, שמשמיעה רעש, ומשם אפשר פשוט להשתגע", הוא אומר. לפרויקט קרא דיר "Drop Science" (שם שמשחק עם קלאסיקת היפ הופ של מארלי מרל) וניתן להוריד אותו באמצעות הרשמה ללייבל של דיר, "גוסטלי אינטרנשיונל".

מת'יו דיר
מסמטאות הטכנו של דטרויט. מת'יו דיר

האיסוף נעשה יחד עם המדענים של GE. אחד המנהלים של החברה, פביאן דוסון, אף מצוטט בתחילת הוידיאו שמספר על הפרויקט באמרו: "חתימה אקוסטית של מכונה היא כמו תביעת אצבע של בן אדם - אין שני צלילים זהים". אנדרו גורטון, מהנדס האקוסטיקה של "ג'נרל אלקטריק" מוסיף: "אתה לא יכול להתעלם מהמוזיקה שביבך. גם אם תסכור את אוזניך, תשמע את הדם שלך זורם בעורקים, את הגוף שלך זז.. המכונות הם כמו בני אדם, בהרבה מובנים, ואנחנו דואגים לבריאות שלהן. צליל של מכונה מעיד עליה מעבר למה שרואה העין".

יהיו כאלה שיאמרו שהחיבור של מת'יו דיר עם GE הוא עוד חדירה של העולם הקפיטליסטי הרע שבחוץ לתחום המוזיקה הסגור והמוגן של יודעי ח"ן. ובכן, הם מוזמנים לנגב את הדמעות ולהתקדם. מת'יו דיר עושה מהלך חתרני, כזה שהפילוסוף ולטר בנימין היה סופק כפיים בהנאה מולו. היצירה, שכבר איבדה מזמן את הילתה בעידן המודרני, פוגשת בהמון הצרכני ומתקדמת הלאה במכונת הזמן. לפרק את המכונה מבפנים, אם תרצו. אגב, אם יש מישהו בקהל הקוראים שעדיין חושב שדי.ג'יי ויוצר הם שמות נפרדים לבטלן עם כפתורים - הגיע הזמן לשחרר.