אין תמונה
"מכרתי את האוטו, לקחתי הלוואה, לקחתי מקדמה מאקו"ם". עטיפת האלבום החדש

"בפעם הראשונה מזה הרבה מאוד זמן השאלה אם יהיה לי עוד אלבום לא מפחידה אותי. אני רגועה. השלמתי את המסע וטוב לי", אומרת הזמרת-יוצרת בטי (37) על "בין המילים", אלבומה השלישי, היוצא בימים אלה ושאותו הפיקה בהשקעה פרטית, אחרי שעזבה את חברת התקליטים "הליקון". "האלבום הזה היה חייב לצאת", אומרת בטי. "כשהבנתי שאין ברירה, יש משהו שחייב היעשות, מצאתי דרך. לא הייתה מאחורי חברת תקליטים. רק שמוליק דניאל, המפיק המוזיקלי שעבד איתי על 'פרפרים' בזמנו וחזרנו לשתף פעולה. הכל מימנתי לבד. מכרתי את האוטו, לקחתי הלוואה, לקחתי מקדמה מאקו"ם על חשבון תמלוגים עתידיים. אפשר לעשות את זה. קל זה לא, אבל הייתי חייבת את זה לעצמי".

-מה לא עבד עבורך ב"הליקון"?
"ברמה האישית יש לי גם כיום אהבה וכבוד לאנשים שם, אבל בפועל גם כשהייתי אמן של החברה תפקדתי לבד. 'פרפרים' היה מאסטר מוכן שהקלטנו עצמאית והבאנו לחברה להפצה. 'נסה אותי' עבר לא מעט גלגולים, כולל האופציה שהועלתה בזמנו שאביב גפן יהיה המפיק המוזיקלי, אבל בסוף הקלטתי גם אותו באולפן הביתי שלנו. כנראה לא נועדתי להיות חלק מעדר. אני לא מסוגלת ללכת בתלם. חייבת את הדרך שלי".

בטי נגד שיטת הפלייליסט

-אבל את הרי לא אמן אוונגרדי.
"הרבה אומרים לי שכאשר הם שומעים שירים שלי הם שומעים את החיים של עצמם. אולי זה מה שמרתיע עורכים מוזיקליים ברדיו. אני מלודיסטית, אבל לא אסקפיסטית. מציעה ראי לתוך הנשמה ולא בריחה למקומות אחרים. רצה הגורל והשירים הראשונים שלי התחילו לצאת לרדיו בדיוק בתקופה בה התחזקה שיטת הפלייליסט. פעם זה הפריע לי הרבה יותר. כשיצא 'נסה אותי' כעסתי על חוסר ההשמעות. היום זה עובר לי מעל הראש. ברור שהייתי רוצה יותר יחס מהרדיו, אבל איפה שסוגרים את הדלת הראשית יש אפשרויות חדשות כמו אינטרנט והופעות".

בפרק הזמן שעבר מאז החליטה בטי לעזוב את "הליקון", שקעה בלימודי קבלה, נטשה אותם ושבה אליהם, התגרשה מבעלה, הטכנאי ואיש הסאונד יאיר גורן, ואמה נפטרה אחרי שלקתה במחלה ממארת. ההיגיון אומר ש"בין המילים" יהפוך, בכורח הנסיבות, ליצירה שכולה דיכאון ופריקת מטעני כעס וכאב. בפועל, מדובר באלבום נוגה, אך בפירוש לא דיכאוני. למעשה, ברוב השירים בטי נשמעת מפויסת ורגועה, יחסית ל"נסה אותי" הבועט. שני קטעים, שיר הנושא ו"האמת שלנו", אף זוכים גם לגרסאות בספרדית, המצורפות כקטעי בונוס, בעוד הסינגל "רעל" זכה לעיבוד דאנס של די.ג'יי עופר ניסים.

בטי: "היו לילות שצרחתי לתוך הכרית"

"אני לא מרגישה שברחתי מהחוויות האישיות הקשות", טוענת בטי. "השיר 'בין המילים', שפותח את האלבום, מתחיל בשורה: 'בדידות, זה יותר מלומר לבד, זה עולם ומלואו של אחד'. התמודדתי עם הרבה כאב במהלך היצירה, אובדן, בדידות, הרבה לבד. היו לילות של בכי, של לצרוח לתוך הכרית שהשכנים לא ישמעו. אבל יש כאב שאני בוחרת לבטא ויש מה שאני משאירה מאחור, שאני לא רוצה להנציח ולשאת איתי הלאה במוזיקה שלי. כשאמא שלי חלתה הבנתי פתאום שאין לי שליטה על כלום. מה שלא אעשה, כמה חזקה שארגיש, אני בעצם לא יכולה לשנות שום דבר. זה הפחיד, אבל גם שחרר. אחרי שלומדים להפנים זה חוסך הרבה מלחמות מיותרות, בעיקר עם עצמך".

-לימודי הקבלה השפיעו על היצירה שלך באלבום?
"למדתי קבלה גם כשעבדתי על 'נסה אותי', וזה לא הפך את השירים בו למפויסים יותר. הגעתי בזמנו למקום הזה מתוך צורך מסוים, אז התרחקתי, ובסופו של דבר גיליתי שיש בקבלה זרמים שונים ודעות שונות והתחברתי אליה שוב מהמקום שהכי התאים לי. זה שדיבר בשפה שתמיד רציתי לשמוע. אני כמעט לא הולכת למפגשים פומביים, לא לובשת שרוך אדום ולא משחקת אותה מדונה. אני חורשת שעות על הרצאות ומאמרים באינטרנט, וקוראת המון ספרים ורוכשת ידע. זה לא שונה מאוד ממוזיקה. יש בך רצון לבטא משהו, אתה חייב לחלוק אותו עם אחרים, ואז אתה מחפש את הדרך הכי נכונה לך לעשות את זה".

בטי: יוסי בנאי ז"ל הספיק להקליט סקיצה ללחן שלי לפני שנפטר

-המשברים האישיים שעברת הביאו אותך, בשלב מסוים, ליובש יצירתי?
"לא הייתה תקופה בה לא יצרתי בכלל. אם כבר, היה שלב בו הצורך להתפרנס הוביל אותי להחלטות שמאוחר יותר התחרטתי עליהן. הצעתי שירים לאמנים אחרים, ואז הבנתי שאני מחלקת חתיכות מהנשמה שלי ובקשתי אותם בחזרה".

-לשירי מימון כתבת להיט מצליח, "עד שתבין אותי".
"היה לי ברור שהיא מבצעת אותו יותר טוב. הוא היה נכון עבורה. אין לי אגו ביצירה. שירים שאני מאמינה שנועדו לאמנים אחרים אשמח לתת. רק השבוע נתתי שיר לחן אהרוני, ילד מקסים וזמר נפלא, ועשיתי את זה מכל הלב. יוסי בנאי ז"ל קיבל ממני שיר כמה שבועות לפני שנפטר. הוא שלח לי מילים שכתב ואני הלחנתי. הספיק להקליט סקיצה, ולמרות שלא הזדמן לנו להיפגש הבנתי שאהב את התוצאה. אני בהחלט בעניין של שיתופי פעולה ולא רק בכתיבה. מסקרן אותי, למשל, להפיק מוזיקלית אמן אחר".

-ומה יהיה באלבום הרביעי?
"אולי האלבום הבא יופץ רק באינטרנט. אין לדעת. העולם משתנה. אנחנו על סף סיום משהו ישן שכבר לא מתפקד והעולם החדש יתנהל לפי חוקים שונים לחלוטין. את 'בין המילים' הייתי חייבת להשלים ולהפיץ בפורמט דיסק פיזי, עם עטיפה וחוברת מילים ותמונות והכל. המסע שלו לא היה מושלם אחרת. עכשיו העתיד שלי פתוח. הדבר האחד שאני יודעת זה שהצעד הבא עבורי הוא מופע עם נגנים. לא הייתה לי להקה כבר הרבה זמן ואני מתרגשת לחזור לפורמט הזה".

בטי תקיים הופעת השקה חגיגית לאלבום "בין המילים" במועדון "בארבי" בתל אביב ב 23 במרץ ב-22:30