תוכנית פלייליסט של ערוץ 24, בהגשת ג'ייסון דנינו הולט ואילנה ברקוביץ', ובעריכת דרור נחום, שתשודר הערב (חמישי) תוקדש ללו ריד, מגדולי הרוקנ'רול, שהלך השבוע לעולמו. יואב קוטנר, שרון מולדאבי ויהלי סובול מספרים אודותיו, וסובול מבצע משיריו בתוכנית.

השמועה על מותו התבררה כנכונה

"לא לקחתי את זה קשה כמו אנשים אחרים", אומר יואב קוטנר על מותו של לו ריד. "לא בגלל שלא אהבתי אותו, אלא קודם כל הכי הוא היה חולה כבר די הרבה זמן, "ודבר שני, כי אני חושב שזה לא כל כך משנה. כי אמן כל כך גדול, שהשאיר כל כך הרבה מוזיקה טובה, אז הקיום הפיזי שלא לא כל כך משפיע עלי. לא הכרתי אותו אישית, חוץ מפעם אחת שפגשתי אותו, והמוזיקה שלו תמשיך לצאת. אם להאמין לדמות שהוא בנה בשירים, הוא היה צריך למות לפני גיל 27 אפילו", ממשיך קוטנר.

"כששמעתי שלו ריד מת, אני ישר חשבתי איך אני אגיב כשדיוויד בואי ימות", אומרת אילנה ברקוביץ', "כי זו כן דמות שהיא חשובה וחלק מהחיים שלך". שרון מולדאבי אומר: "יש משהו נפלא באמנים גדולים שאנחנו לא מכירים באופן אישי, שאנחנו יכולים להרגיש אליהם כאילו הם חברים קרובים שלנו. כי המוזיקה שלהם היא חלק מפס-קול החיים שלנו. הוא מת בגיל 71, זה היה צריך לקרות מתישהו. בצעירותו הוא היה מכור להירואין, אבל בשנים האחרונות הוא התמכר לטאי צ'י".

משפיע ומושפע

"הקלישאה על ה'וולווט גראונד' אומרת ששמעו את האלבום שלהם רק כמה אלפי אנשים, אבל כל מי ששמע אותו הקים להקה", אומר יואב קוטנר. "ברור שזה קצת הגזמה, אבל, זו לא להקה שהצליחה בזמן אמת, היא היתה יותר מדי קיצונית, היו לה פה ושם להיטים, דווקא הקטעים המלודיים, אבל היא מאוד השפיעה על ה שקורה במוזיקה עד היום. להקה כמו Wire שתכף מגיעה לארץ, לא היה קורה איתה בשנות השמונים מה שקרה, עם לא היה קודםאת 'הוולווט אנדרגראונד' בשנות השבעים".

ברקוביץ': "הם הושפעו מאנדי וורהול".
קוטנר: "הם הושפעו מהגישה שאומרת שמוזיקה יכולה להיות מחוספספת, לא נחמדה. לא להיות נחמד זה הדבר העיקרי שלו ריד נתן לעולם".

יום מושלם?

"רוב האנשים שהם לא מתמחים במוזיקה מכירים מלו ריד בעיקר את השיר 'Perfect Day'", אומרת אילנה ברקוביץ'. "והם מכירים אותו רק בגלל שהוא היה בפס-הקול של הסרט 'טריינספוטינג', שזה בשלב מאוד מאוחר בקריירה של לו ריד", אומר שרון מולדאבי. "לו ריד את רוב הכסף שלו עשה מקאברים שאנשים אחרים הקליטו לו. הוא היה פעם אחת בחיים שלו במצעד הפזמונים האמריקני, עם 'Walk On The Wild Side', ולא מכר". "הוא היה מועמד פעמיים להיכל התהילה של הרוקנ'רול ונכנס רק עם ה'וולווט'", מוסיפה אילנה ברקוביץ'.

"הממסד של התרבות הפופולרית קיבל אותו בעצם רק אחרי טריינספוטינג'", ממשיך מולדאבי. "בגלל זה לו ריד לא סבל עיתונאים. הוא ידע כמה הוא ענק בתחומו, אבל העולם שם עליו זין".

 

יהלי סובול: "גנבתי מלו ריד אחד לאחד"

יהלי סובול, מעריץ שלו לו ריד, מספר: "יש שירים שגנבתי ממנו אחד לאחד. יש באלבום הראשון של 'מוניקה סקס' את השיר 'על הרצפה' והשורה 'הייתי רוצה לשבור לך יד ואז לתת לך רחמים', מושפעת משורה דומה של לו ריד מהאלבום שלו 'ברלין'. או למשל באלבום השלישי יש את השיר 'מתחפר באלנבי', שנפתח ב'רבע שעה מחכה ברחוב לחבר הרוסי החדש', שזו הגרסה שלי ל'Waiting For My Man, 26 dollars In My Hand'. גם האקורדים של השירים דומים. כמה פעמים בחיים נעזרתי או הושפעתי ממנו. אני כותב משהו מהמקום שלי, שיר חדש. אם זה א יצא עצמאי לא מקורי לא הוצאתי אבל אין ספק שהושפעתי. 'כל החבר'ה' לא היה נכתב אם לא הייתי שומע את לו ריד ושומע שאפשר לכתוב שיר על אונס ממקום קר וציני, עם אקורדים מאז'וריים שמחים. שיר עם אקורדים שמחים על אונס לא היה קורה אם לא הייתי שומע אותו".

*התוכנית "פלייליסט" תשודר בערוץ 24 ביום חמישי 31/10 בשעה 19:00 ובשעה 22:45.