אין תמונה
ההתחלה שלה. ג'ניס איאן
הזמרת והיוצרת הותיקה ג'ניס איאן מגיעה לשלוש הופעות בתל אביב בשבוע הבא. איאן נולדה ב7 לאפריל 1951 למשפחה יהודייה וגדלה בניו ג'רזי. בבית ניגנו הרבה מוזיקה, אביה ניגן גיטרה ופסנתר ואימה שרה.

ההצלחה הראשונה שלה הייתה כבר בגיל 14, עם אלבומה הראשון שהיה מועמד לפרס ה"גראמי", הראשון מבין 9 מועמדויות, ועם להיט במצעד בשם "society's child" שעסק בפערים בין השחורים ללבנים, וזכה לגרסת כיסוי מצוינת של להקת "spooky tooth". איאן הייתה חברתם של ג'ימי הנדריקס וג'ניס ג'ופלין. כאנשים הם היו "רגילים", ואי אפשר היה לדעת שהם יהפכו לאגדות, ושהם ימותו צעירים.

לאחר הפסקה של מספר שנים ללא הצלחה, הזמרת רוברטה פלאק הקליטה ב1973 את שירה של ג'ניס "ג'סי" והפכה אותו ללהיט גדול, עובדה שהחזירה את ג'ניס איאן לתודעה ולתעשיית המוזיקה באמריקה. אלבומיה בשנות ה70 כמו "stars" ובמיוחד זה שבא אחריו "between the lines" הביאו את ג'ניס איאן לשיאי פופולאריות ומכירת תקליטים.

את השיר "בת 17" כתבה בגיל 24. "צריך פרספקטיבה של מרחק כדי לתאר את ההרגשות שהיו בגיל 17... את השיר אני שרה בהופעה בעיניים עצומות כי כל פעם מחדש אני מופתעת שכל כך הרבה נשים עברו את החוויה הזאת". להיט גדול נוסף של ג'ניס מסוף שנות ה-70' היה "fly too high" אותו הפיק ג'יורג'יו מורידר שאיתו תמיד רצתה לעבוד.

בתוכנית יושמעו ארבעה שירים בעברית שכתבה ג'ניס איאן, שניים מתורגמים – מיכל טל שרה את "ג'סי", צילה דגן שרה את "בת 17". ושניים ששר אריק סיני שאין להם גרסאות באנגלית - "צל כבד" ו"כמו עני בפתח".

אריק סיני השאיל לה גיטרה, היא כתבה לו שירים

ג'ניס איאן שלחה לאריק סיני גרסאות דמו, אך לא הקליטה את השירים באופן רשמי. זה מאוד מפתיע כי בדרך כלל שירים לועזיים אנו מתרגמים לעברית, אך כאן המקרה שונה.

אריק סיני סיפר בתוכנית, שהוא פגש את ג'ניס איאן באולפן הטלוויזיה של ערוץ 1 כשג'ניס הגיעה להופעות בישראל בסוף שנות ה-70', הגיטרה שלה לא הגיעה והיא ביקשה ממנו לתת לה את הגיטרה שלו. באותה הזדמנות הוא ביקש ממנה שתכתוב לו שירים והיא אכן נענתה לבקשתו.

"כל ההתחלות" של אלי לפיד עם ג'ניס איאן, שבת 14.1.12, שש בבוקר רשת ב'.

>> מיכל שפירא ונפתלי קון בקליפ "תן לי יד"