שלומי שבן אני ואתה (צילום: רועי ברקוביץ')
"היא לא היתה אינטליגנטית בכלל" | צילום: רועי ברקוביץ'

אתה גבר, אתה בודד, וכמו בכל שנה, ט"ו באב שהגיח לפני כמה ימים, היה זוועתי. ברדיו מנגנים רק שירי אהבה, בטלוויזיה מוכרים רומנטיקה, בשלטי החוצות מדגמנים זוגיות, הציפורים מצייצות להן את מזמורי הקיץ הלחים ואתה חוזר לבית הריק עם המיטה שלא החלפת בה מצעים כבר שבועיים, כי בוא נודה בזה, מי ישים לב?

יכול להיות שאתה הרווק האחרון בעולם? רק אתה עדיין ישן לבד בלילה? אז זהו, שלא. בדקנו והחדשות הטובות הן שיש מיליוני אנשים לבד. החדשות הרעות: זה לא באמת כזה להיט לישון באלכסון. לכבוד הדיכאון של אחרי ט"ו באב גיבשנו רשימה של שירי אהבה נכזבת, כקונטרה לפוצי-מוצי. מומלץ לצרוך יחד עם בקבוק וויסקי ופיצה מחוממת. יש להשגיח שאין חפצים חדים בהישג יד.

האינטואיטיבישלומי שבן, אינטואיציה
כששלומי שבן הוציא את אלבום הבכורה שלו בשנת 2000 הוא היה ילד בן 24 שמאחוריו הרבה סיפורי אהבה נכזבים. למעשה, השירים על דניאלה, טליה, יעלה, השרמוטה הפוריטנית שמדברת על אריק וזאת שכולם אומרים שצוחקת לו בפנים - הם אלה שעשו את האלבום לאחד הטובים. לקחו לשבן שבע שנים להגיח עם האלבום השני, שהיה, איך לומר, קצת שמח מדי - וביחס ישיר גם הרבה פחות טוב. הפנינה של האלבום מצויה ברצועה העשירית "אינטואיציה".
שורת מפתח: "היא תשאל אותי על מי נכתב השיר ואני אומר לא כל שיר נכתב על".

אחד משירי האהבה/שנאה הגדולים שאי פעם נכתבו בעברית

הכעוסאביתר בנאי, תיאטרון רוסי
אומרים שאביתר בנאי לא מבצע שירים מהאלבום הראשון שלו בהופעות יותר. אני לא יודע, הפסקתי להתעניין בו אחרי שהתחבר לצד האריאל-זילברי שלו והתחיל לכתוב שירים לשכינה במקום שירים על השכנה. כך או כך, הוא חתום על אחד משירי האהבה/שנאה הגדולים שאי פעם נכתבו בעברית. והרי אתם יודעים, ההפך מאהבה זה לא שנאה, זו אדישות.
שורת מפתח: "מאוד קשה פה כל הלבד הזה, אוי ואבוי לי".

אין תמונה
אוהב-שונא. אביתר בנאי

האנליטייהודה פוליקר, חופשי זה לגמרי לבד
הקשר המוזיקלי הארוך והעשיר של יעקב גלעד ויהודה פוליקר הוא אחד משיתופי הפעולה הפורים בתעשיית המוזיקה הישראלית לאורך השנים ובכל זאת, נוטים לזכור לשניים בעיקר את "שירי יום השואה" כמו אפר ואבק, התחנה הקטנה טרבלינקה וחלון לים התיכון. למעשה, הצמד גם חתום על אחד משירי הפרידה האופטימיים ביותר שנכתבו, מאלבום הבכורה של בנזין ב-1982, "24 שעות".
שורת מפתח: "מי ידע בסופו של חשבון, שאחד ואחד זה בעצם המון".

הפוסט-מודרניסטי - אריק ברמן, המתוקות האחרונות
אריק ברמן הגיח לעולם המוזיקלי שלנו בעיקר לאור העובדה התמוהה שרשת ג' סירבה לפרסם את סינגל הבכורה שלו. הסקרנות של כולנו ניצחה והשיר הפרובוקטיבי הפך לאחד הנטחנים של שנת 2006. בעולם המוזיקלי שנשלט על ידי אבירי הפלייליסט של גלגל"צ הוא הוכתר כמלך בתוך לילה והשאר, כמו שאומרים, היסטוריית מיינסטרים.
שורת מפתח: "זה כדורגל או אני, אדוני, אתה צריך לבחור. קראו לה הדס או הדר?".

שלום חנוך לא מביט לאחור בזעם

שלא מסתכל אחורה - שלום חנוך, הדרכים הידועות
נראה שכבר הכל נכתב על האלבום "חתונה לבנה" של שלום. והרי גם אתם קוראים לו שלום, כאילו הוא חבר שלכם מהמילואים. ואולי זו הגדולה שלו - כששומעים אותו שר על הגירושין שלו יש הרגשה של חבר שמספר לכם על היציאה לעצמאות ולכם לא נותר אלא לשים לו יד על הכתף ולומר "סלמתק".
שורת מפתח: "אין חשש, פותח דף חדש".

שלום חנוך עשור למאיר אריאל (צילום: שוקה כהן)
"היא באה עם הסכנה באיפור של שד". שלום חנוך | צילום: שוקה כהן

ששונא את עצמומתי כספי, לא ידעתי שתלכי ממני
הסינרגיה המוזיקלית שיצרו הלחנים של מתי כספי עם המילים של אהוד מנור ז"ל, הם הבסיס להרבה קלאסיקות ישראליות. לזכותו של מנור עשרות שירים אופטימיים ופזמוני אהבה. יש לו בארסנל גם שירי שכול ומדון, אבל לא נראה שאי פעם הוא כתב שיר כואב יותר ומדמם יותר מהשיר בו השגרה מתפוצצת לו בפנים.
שורת מפתח: "קול קורא הלילה, אין עונה הלילה".

שאשתו בגדה בו עם החבר הכי טובלאונרד כהן, מעיל הגשם הכחול והמפורסם
למרות ההתלהבות המוצדקת של הקהל הישראלי, קשה שלא להתעלם מהעובדה שהקנדי היהודי מתעלם משניים משיריו הגדולים בסיבוב ההופעות העולמי שלו (מי אמר אלצהיימר?). השיר כתוב בלשון מכתב שכותב כהן לחברו הטוב ביותר ואומר לו שהוא יכול לחזור ממקום המחבוא שלו, מכיוון שהוא לא כועס עליו כבר שהוא גנב את אשתו. כמה יאה ששם האלבום ממנו הגיע השיר נקרא בפשטות: "שירי אהבה ושנאה".
שורת מפתח: "תודה לך, על העצבות שהעלמת מעיניה".

טום ווייטס בלי אישה, לג'וני קאש כואב, בוב דילן קשה

שלא רוצה להתחתןטום ווייטס, עדיף בלי אישה
אחרי שני אלבומים מוצלחים יחסית למפסידן נצחי, טום וויטס החליט להקליט אלבום בהקלטה חיה. הוא מזמין חברים ואורחים נכבדים לסטודיו שלו, מצרף כיבוד קל והרבה אלכוהול ומקליט בפניהם אלבום שלם וכפול, כולל סיפורים והסברים בין השירים. לשיר הזה מצורפת הקדמה של שלוש דקות שבהמשך יונתן גפן יגנוב וישתמש במופע שלו "דוד ויונתן" עם דויד ברוזה. הוא גנב לו בהמשך עוד כמה שירים. סביר להניח שבדיקת רנטגן תראה שהוא גם ניסה לגנוב לו את נזקי הכבד.
שורת מפתח: "יכול לישון עד עלות הצהריים, ובלילה לנבוח אל הירח".

הכואבג'וני קאש, כאב
יש תיאוריות רבות מאחורי השיר הזה, שנכתב במקור על ידי טרנט רנזור, המוח מאחורי ניין אינצ' ניילס. נראה שלמרות שהשיר נכתב על ידי מישהו אחר, דווקא גרסת הכיסוי של ג'וני קאש הקשיש הצליחה להחדיר בו משמעות, כאילו הייתה מצבה חיה לחייו. יש בשיר כאב של התמכרות, של גמילה, של הבנה, של אובדן, של הזדקנות, של התפכחות – ומעל הכל, כאב של התבודדות. רנזור סיפר שבפעם הראשונה שראה את הקליפ של קאש הוא בכה, כי הרגיש כאילו מישהו לקח לו את החברה, ונתן לה בית טוב יותר.
שורת מפתח: "הכאבתי לעצמי היום, כדי לבדוק אם אני עדיין חש / התרכזתי בכאב, הדבר האמיתי היחיד".

בודד שהוא בוב דילןבוב דילן, רוב הזמן
ב-1989 אחרי כמה שנים של אלבומים שנויים במחלוקת, הפקיד דילן את הפקת האלבום "Ho mercy" בידי דניאל לנואה שהביא אותו לאחד מאותם אלבומי המופת של הטרובדור היהודי. בספרו האוטוביוגרפי מספר דילן על חבלי הלידה הקשים של השיר, שינויי המלודיות והמילים שלו, שלבסוף כמעט גרמו לו להיזנח מהאלבום כליל. הגרסה הסופית מציגה את אחד השירים המופקים לעילא של הנפיל, ואולי כל הגלגולים האלה של השיר באים להעיד שיש משהו אמיתי מאחורי המילים הקשות. לפחות, רוב הזמן.
שורת מפתח: "אני אפילו לא זוכר איך הרגישו השפתיים שלה על שלי. רוב הזמן".