יקיר ונה (צילום: אריאל אריכא)
"נמאס לי מחרדים קיצוניים, פאנאטים, שעושים בלגנים וסגרו לי הופעות בגלל שאני מופיע מעורב". יקיר ונה | צילום: אריאל אריכא

לפני כשבועיים שחררו הזמר יקיר ונה וחבריו אליה תנעמי ומעוז מדמון קליפ הומוריסטי בשם "גאנגם יאמאן סטייל". השלושה יצרו את הגרסה התימנית ללהיט הקוריאני הגדול "גאנגם סטייל" של Psy והשתמשו גם בלהיט "טקטה" של טאקאברו. התוצאה היא כמעט 13 דקות של קליפ שמשלב בתוכו קטעי הומור ופרודיה על קליפים של עולם הפופ והאמ.טי.וי, בחורות מקפצות, סממנים של העדה התימנית וכמובן להיט מש-אפ מקפיץ. אחרי כמעט שבועיים נעצרו המדדים על מעל ל-930 אלף צפיות לקליפ ביו טיוב, מהארץ ומחו"ל - היסטריה במונחים של קליפ שנוצר בישראל, ועוד בתנאים חובבניים.

"הקליפ נצפה ב-132 מדינות ברחבי העולם", מדווח יקיר ונה, שבינתיים דאג להרחיב את הערוץ ביו טיוב עם קטעי הומור של השלישייה. "החשיפה שקיבלנו מטורפת. השותפים שלי לא היו רגילים אליה. אפילו את הרקדניות שבקליפ מזהים ברחוב. 95 אחוז מהתגובות מהעולם היו שליליות, רובן ממוסלמים ששונאים את הקליפ ואותנו כי הם שונאים כל דבר שקשור לישראל ויהודים. מהארץ 60 אחוז מהתגובות חיוביות ו-40 אחוז שליליות, בעיקר של חרדים ודתיים שנפגעו מהמעבר החד שעשינו משירים דתיים לפופ, אבל כשרואים אותנו ברחוב התגובות חיוביות ברובן".

-מה התגובות האלה עושות לך?
"התגובות השליליות ממש לא מפריעות כי התרגלתי במהלך השנים שלי כזמר גם לתגובות שליליות. אנשים התייחסו למעבר שלנו משירי אמונה לפופ אמ.טי.וי. שלושתנו דתיים, אני, אליה ומעוז, והרבה אנשים נבהלו, אומרים לנו 'אנחנו מכירים את המשפחה שלכם, איך עשיתם כזה דבר'. מי שמדבר על המשפחה זה מפריע קצת, אבל כל השאר לא מזיז לי. חייבים להתרגל לזה. אירחו אותנו בפסטיפרנקלין בתל אביב, פסטיבל של להקת דאב סטפ מצליחה, ואין קשר למוזיקה שעושים שם וקיבלנו תגובות חבל על הזמן. מומי לוי אירח אותנו בכפר סבא והיה חבל על הזמן. זה קליפ פרודיה, הומור, סתלבט, צעירים מתים עליו, מי שמגיב רע הם בעיקר מבוגרים שלא מבינים את הבדיחה".

-תן לי דוגמה.
"חשבתי הרבה לפני הצעד הזה. ידעתי שאקבל טלפונים זועמים מהורים חרדים ודתיים שהילדים שלהם ראו את הקליפ. היו טלפונים מפחידים ממספר חסוי. אחד אמר לי 'מה פשר הקליפ הזה?' כאילו הוא מורה שלי בבית ספר. הוא אומר לי 'אנחנו משפחה חרדית, הבן שלי מעריץ שלך, ראה את הקליפ, והוא ראה בחורות חצי עירומות זה יפה? אני עושה עכשיו בר מצווה לילד חשבתי להזמין אותך. אתה תמשיך לעשות קליפים כאלה?', אמרתי כנראה שכן, אולי לא יודע. אז הוא אמר לי 'אתה לא חושב שזו בושה?' ואז ניתקתי לו את השיחה. אתה רואה, לא מפרגנים וזהו. בגדול נמאס לי להתאמץ ולקבל סטירת לחי. אלה החיים שלי ולא יגידו לי מה לעשות".

-והמעריצות?
"היו כאלה שאהבו מאוד וכמה שהתאכזבו. הן חשבו שמעכשיו והאלה כבר לא אוציא שירים כמו שהן אוהבות. אחת אמרה שהשירים שלי חיזקו אותה בתשובה שעשתה, שעד שיש זמר בסגנון הוא שאוהבת, שלא שר על כפייה אלא על אמונה ועל החיים - זה נגמר. הרגעתי אותה ועוד מעריצות שאני שלא הולך לעזוב את זה, אמשיך להוציא את השירים האלה. אני מאמין שברדיו הדתי והחרדי פחות ישמיעו אותי, אולי אפילו ימחקו אותי, אבל לא אפסיק. בשביל המעריצים אמשיך לעשות שירים. ולעצמי אמשיך לעשות איזה קליפים שבא לי. אני לא אבגוד בקהל שלי אבל אני כן חושב ללכת גם לתחום הבידור החילוני".

אין תמונה
"אם הייתי מופיע על במות ברמת האהדה שיש לי היום ברשת הייתי מיליונר". יקיר ונה

יקיר ונה אולי נראה בן 17, אבל הוא כבר בן 25 וחצי. "זה כנראה בגנים. אמא שלי בת 44, נראית 30 פלוס, חושבים שהיא אחותי", הוא מחייך. ונה גר בשכונת כפר גנים בפתח תקווה, אליה עברה המשפחה שלו מראש העין. הוא גר עם ההורים, ילד של בית, שמת כבר לפרוש כנפיים. החברה הצמודה שלו, אודיל מרמת אביב, מככבת בקליפ בתפקיד הבלונדינית. "הכרתי אותה בפייסבוק, דרך הפייסבוק של אור גלעדי מ'כוכב נולד'. אנחנו חצי שנה יחד", הוא מדווח.

-כמה חברים יש לך בפייסבוק?
"פרופיל של ששת אלפים, אחד כמעט ארבעת אלפים, ו-13 אלף מעריצות בפרופיל שלי כזמר. איך כל כך הרבה? אני שר מגיל 6. הוצאתי עד היום אלבום אחד, "סוד החיים", בגרסה מלאה שיצאה בארץ ובגרסה מצומצמת שיצאה בחו"ל, ובנוסף אליו עוד כל מיני סינגלים, קליפים ופרויקטים.. הקהל הצעיר הדתי-חרדי התחבר אלי מאוד דרך האינטרנט. בעיקר בני נוער מבתים דתיים ששומעים מוזיקה קלילה. אני הקצה הכי פופי של המוזיקה החרדית ושם הקהל הצעיר מגיע אלי. אני גם עונה להם בפייסבוק ברמה האישית, בפרטי, על פוסטים בקיר. לא מאמינים שזה אני לפעמים, אבל אני מגיב לפניות בפייסבוק. אני מתייחס ומפרגן בחזרה וזה תרם המון. אני משקיע בזה כמה שעות ביום".

-אבל מחוץ לאינטרנט כמעט ולא שמעו עליך.
"אם הייתי מופיע על במות ברמת האהדה שיש לי היום ברשת הייתי מיליונר. אני לא מופיע כל כך הרבה כי אין לי מנהל אישי ואני עושה הכל לבד. בעבר הייתי מתקשר לעיריות ומועצות מקומיות וקובע לעצמי הופעות. אבל והחלטתי להשקיע באולפן שבו אני עושה הקלטות לשירי בת מצווה ובר מצוות, ברכות כלה, כניסה לאולם, זה רץ חזק מאוד ובאים מכל הארץ. אני גם עושה גרפיקות וזה לקח המון עוצמה, את הזמן של הטלפונים של דאגה להופעות. אז ירדתי קצת בכמות ההופעות אבל עליתי באינטרנט. הקליפ שלי 'מלאך משמיים' שיצא באוגוסט האחרון עשה מעל ל-200 אלף צפיות ביו טיוב. במקביל גם גודל ההופעות והרמה עלו. יש לי להקה חדשה והופענו בפני 30 אלף איש בפסח בחברון, אחר כך בהיכל התרבות טבריה והיכל התרבות אריאל".

יקיר ונה 1 (צילום: אריאל אריכא)
"הרדיו ורבנים, והמגזר החרדי כולו, אוסרים להשמיע את השירים אם אתה לא בקריטריונים". יקיר ונה | צילום: אריאל אריכא

-הבסיס שלך אלה שירי אמונה.
"התחלתי בשירים שקשורים לדת ולאמונה, הוצאתי גם מחרוזות עם זמרים ברסלבים. פעם בשנה מקליט איתם מחרוזת שהם מופיעים איתה עם הרכבים שלהם בכל הארץ. למשל הייתי ב'לילה לבן' בתל אביב ורקדו שם כמה מאות חבר'ה עם המחרוזת שלי מסביב לברסלבים. הם עשו לי כבר שלוש מחרוזות - 'מאמינים', 'מסיח' והשלישית שכבר הוקלטה ועוד לא יצאה. הקליט אותה אלי זולטא מ'אלמנה שחורה' שיככב ב'חי בלה לה לנד' בעונה השנייה".

-איך משירים שקשורים לדת ואמונה אתה מגיע לקטע של "גאנגם יאמאן סטייל"?
"ברמה האישית הייתי דתי ליברלי, פתוח מבחינה דתית, לא הייתי אף פעם דוס. לקהל שלי אני עושה דברים ומתאמץ כדי לעמוד בקריטריונים של המגזר החרדי שהם מסובכים. אם אתה לא עושה את מה שהם דורשים ישר מוחקים אותך בחרמות".

-מי מוחק אותך?
"הרדיו ורבנים, והמגזר כולו, אוסרים להשמיע את השירים אם אתה לא בקריטריונים. אז התאמצתי לא לעשות את מה שאני כן רגיל לעשות ברמה האישית שלי. למשל, אם זמר מסוים ירקיד מעורב בנים ובנות יום אחרי זה יהיו פשקווילים נגדו במגזר שהוא חוטא ומחטיא ברבים. יש הבדל בין להרקיד מעורב ללהופיע מעורב. אבל יש חרדים שלא מבדילים. יש חרדים קיצוניים, פאנאטים, שעושים בלגנים. הופעתי בפארק 'נחשונית' בקיץ, בחופש הגדול. המקום היה סגור לקהל הרחב, פתוח רק לדתיים וחרדים, וקהל מעורב גברים ונשים. אחרי ההופעה הייתי מאחורי הקלעים עם 40-50 מעריצות, ומישהי נכנסה לשם והתחילה לצעוק 'איך אתה עושה מה אתה עושה, רוקדים לך פה קהל מעורב והבנות מענטזות'. אמרתי לה שאצלי הקהל מעורב, והיא אמרה שהיא תלשין עלי לרבנים וצעקה. אמרתי לה שאם היא רוצה משהו אז שתדבר איתי לא ליד המעריצות. פשוט כבר אין לי כוח לפנאטים האלה. גם בהופעות שאני מופיע נפרד היו עולים מנחה או רב וחוטפים לי מקרופון באמצע שאני שר והתחילו לצעוק. היתה לי הופעה שבה הבנות הפילו את המחיצה בין הקהלים וההופעה הופסקה שלוש או ארבע פעמים. זה קורה מדי פעם. ב'נחשונית' תמיד חופרים לי".

-מי שלא בקיא בניואנסים לא שם לב להבדלים בינך לבינם.
"לא באתי מהמגזר החרדי, הייתי דתי, לא באתי מישיבה שחורה. הייתי בבני עקיבא מדריך בבני עקיבא. הייתי בלהקה צבאית, להקת הרבנות הצבאית. ואני עושה מילואים שם, הופעתי לפני פחות מחודש במילואים לבד. זו הלהקה היחידה שעושים בה מילואים. לשאלתך, נמאס לי מהכפייה הזו. תמיד זה הציק לי. אין לי ברמה האישית שום בעיה להופיע בפני קהל מעורב. מה שגרם לי לעשות את הקליפ של ה'יאמאן גאנגם סטייל' זו האכזבה מהמגזר החרדי. לא משנה כמה אני מתאמץ להישאר במגזר הזה, חמש שנים אני מנסה לעמוד בכללים שלהם ועדיין יש זלזול וחוסר פרגון וקנאה. רואים את הקטע של גזענות שם, ספרדים מול האשכנזים, בבתי ספר ואולפנות, האשכנזים לא מכניסים ספרדיות. יש המון גזענות ושנאת חינם. הרגשתי שיש את זה גם כלפי ואין לי כוח לזה. לא אוהב דיבורים מאחורי הגב. הם בגדו במגזר שלי. הם נגד לשון הרע ומה שהם הכי אוהבים זה לדבר דברים רעים אחד על השני וזה פוגע בי ברמה האישית. קיבלתי מהם אצבע לעין".

"השיר הבא שלי יהיה בין כריס בראון לג'סטין ביבר"

-אז ה"גאנגם יאמאן סטייל" זה לעשות דווקא לחרדים?
"לא. זה לעשות מה שאני אוהב, מה שבכיף שלי, מה שאני רוצה. לא אכפת לי מה יגידו במגזר החרדי. אני עושה מה שאני רוצה, אלה החיים שלי".

-מה השלב הבא בקריירה?
"אני מחפש לקבל הצעה טובה ממנהל אישי. אני כבר לא יכול לעשות הכל לבד. מבחינה מוזיקלית אני אלך על פופ למגזר הכללי, לאו דווקא הדתי. למגזר הדתי אני עושה אלבום אקוסטי שיהיה כיף לשמוע תמיד. השיר הבא שלי יהיה באנגלית, שיר בשם 'Mommy' שייצא כקליפ באנגלית, משהו בסגנון חו"ל, ברמה של חו"ל. יהיה בשיר ראפר לא מוכר בשם מוסקיטו. אני מפיק מוזיקלית. המעבד יהיה אלי אסרף שעשה את 'ממרום שמיך'. זה הולך להיות פיצוץ, שיר פופ ברמה אחרת. קח את כריס בראון וג'סטין ביבר - איפשהו באמצע זה יהיה הסגנון".

-וה"יאמ יאמאן סטייל"?
"בקרוב נעשה פרודיה על 'הפרוייקט של רביבו".