ראיון מאת טל פרי, כתב mako

"בהתחשב בכל המגבלות עברנו את זה כמו גיבורות", מצהירה הזמרת אחינועם ניני שנחתה אחר הצהריים לביקור חטוף של כמה שעות בארץ, לפני שתשוב מחר למוסקבה לחזרות האחרונות לקראת גמר תחרות אירוויזיון 2009. כזכור, ניני ומירה עוואד העפילו אמש (ג') לתחרות האירוויזיון שתתקיים במוצ"ש. הסיבה שניני הטריחה עצמה לטוס הלוך וחזור רק לכמה שעות: שני ילדיה שנותרו בארץ.

"אני עושה את זה הרבה", היא אומרת, "אני מופיעה בכל העולם, ובכל פעם שהילדים לא איתי אני מקפידה לנצל כל פרצה בלו"ז כדי להגיע לארץ ולהיות איתם גם אם זה רק ליום. חוץ מזה, עד הגמר לא נשאר הרבה מה לעשות חוץ מעוד חזרות. כבר חרשנו את כל מסיבות העיתונאים ובילינו בכל המועדונים"

"במוסקבה פגשנו זמרים שהתכוננו להופעה שלהם שנה מראש", היא אומרת, "הם השקיעו סכומי עתק, הרימו הופעות מטורפות, העבירו חודשים בחזרות. לנו היו חודשיים לארגן הכול, כולל כתיבה והקלטה של השירים, ותוך כדי נסיעות בלתי פוסקות לחו"ל של מירה ושלי ועם תקציב שבואו נודה שהיה מינימאלי. במגבלות אלה החלטנו לעשות הכי טוב שאפשר והצלחנו. זה לא היה קורה לולא צוות מדהים של אנשי מקצוע מסורים שעשו לילות כימים כדי שאני ומירה נוכל להיות במיטבנו בשלוש הדקות על הבמה במוסקבה. 

"אני לא יודעת מה הסיכויים שלנו בגמר"

אחינועם ניני מירה עוואד גילי דור אירוויזיון מוסקבה (צילום: Oleg Nikishin, GettyImages IL)
איפה עדיף בותיקן או בכיכר האדומה? | צילום: Oleg Nikishin, GettyImages IL

"אני לא יודעת מה הסיכויים שלנו בגמר במוצאי שבת, וכמו שלא הייתי בטוחה שנעלה לשלב הסופי, אבל קיוויתי מאד שכן, אני לא יודעת מה יקרה הלאה אבל מתפללת לטוב. בגמר אנחנו שיר מספר שתיים מתוך 24 משתתפים. אין לי מושג אם זה יעבוד לטובתנו או לא, אבל נעשה את המיטב. באופן טבעי, הלחץ יורד אחרי שעוברים את החוויה הזו פעם אחת".

- איך הרגשתן על הבמה בזמן ההופעה בחצי הגמר?
"זו במה קשה עם עיצוב בעייתי, והיו רגעים בחזרות שלא הסתדרנו עם השמלות וההעמדה, אבל בשביל זה מתאמנים לפני. אני חושבת שבמהלך חצי הגמר עצמו כבר ידענו בדיוק איפה לעמוד ואיך, וזה נתן לנו ביטחון ושקט שתרם לאיכות הביצוע וההופעה ועובדה שהקהל הגיב כלפינו בהתאם".

- אחרי ששמעת שירים של מדינות מתחרות, וראית את ההופעות, סימנת לעצמך את היריבים הגדולים שלכן בגמר במוצאי שבת?
"אף אחד באירוויזיון לא חושב ככה. להיפך, הפרגון ההדדי בין המשלחות השונות מקסים בעיני. בחצי הגמר, בכל פעם שנציג היה מסיים הופעה כל אלו שכבר ישבו בחדר האמנים קמו ומחאו לו כפיים. מה שכן, שמעתי מכמה אנשי מקצוע שעובדים בהפקה הזו כבר הרבה זמן שהשנה יש דגש מיוחד על איכות השירים נטו. עובדה שהיו אמנים שהביאו שואו ענק מלא גימיקים, אבל שיר בינוני, ולא עלו לגמר.
מבחינה זו, אני מניחה שבאנו בעיתוי טוב".

"אנשים הפנימו את המסר שחייבת להיות דרך אחרת"

- החלטתן ללכת לאירוויזיון, בראש ובראשונה, לקדם את סוגיית הדו קיום בין יהודים וערבים. את מרגישה שהמסר עבר?
"בהחלט. הרי מעבר להופעה עצמה האירוויזיון הוא אירוע תקשורתי ענק ומגיעים אליו אלפי עיתונאים מכל העולם. אני יודעת שיחסית למתחרים אחרים קבלנו תשומת לב תקשורתית עצומה. הייתה מסיבת עיתונאים אחת בהשתתפות 400 איש. בחיים לא הענקתי כל כך הרבה ראיונות בפרק זמן קצר כל כך. מירה מצידה מדברת אנגלית מושלמת, לצד העברית והערבית, והאישיות שלה כבשה כל מי שפגש בה. אז כן, הרגשנו שמעבר למוזיקה אנשים באמת שמעו מה היה לנו לומר והפנימו את המסר שמבטא השיר 'עינייך'. שחייבת להיות דרך אחרת, ויש קולות שפויים במזרח התיכון הקוראים ללכת בה".

- החמצת הזדמנות לשיר, שוב, מול האפיפיור שביקר השבוע בארץ.
"אי אפשר להספיק הכול. אני בטוחה שהאפיפיור הסתדר יפה בלעדי".