לא רק אריק איינשטיין חוגג בימים אלה 70 שנה, גם בת מחזורו, הזמרת הבינלאומית קוני פרנסיס, הגיעה לפני כשבועיים לגיל המכובד. לא רבים יודעים זאת אך פרנסיס היא אחת הזמרות הגדולות במוסיקה הפופולרית בכל הזמנים עם מכירות של למעלה מ 100 מיליון תקליטים. יחד עם מדונה היא הזמרת שמכרה הכי הרבה תקליטים ברחבי העולם, ובתחום ה"אולדיז" היא נחשבת לגדולה ביותר. בשבת הקרובה, 10/1, תשודר ברשת ב' התוכנית "כל האגדות" בהגשת אלי לפיד שתוקדש לפרנסיס. התוכנית תכלול ראיון מיוחד שערך לפיד עם פרנסיס.

קוני פרנסיס היא בת למשפחת מהגרים מאיטליה שהגיעה לאמריקה ב 1905. עד גיל חמש גרה עם שכנים איטלקים ואז עברה עם הוריה לבניין בו גרו עם שכנים יהודים, בגיל שבע, היא מספרת, שרה את "התקווה", הייתה נפגשת עם חבריה בבית הכנסת ואפלו למדה יידיש משכניה. הופעתה הראשונה בטלוויזיה הייתה כנגנית אקורדיון בגיל 10. כששאל אותה מנחה התוכנית לשמה היא ענתה "קונצ'טה פראנקונרו". המנחה חיפש שם קליט יותר ואמר: "מה דעתך על פרנסיס? קוני פרנסיס?". כשהייתה בת 14 התעניינה המאפיה האיטלקית בשירתה, אך אביה השיב: "אם קוני לא תצליח, נוכל להתמודד עם זה, ואם היא תצליח אנו מעדיפים לעשות זאת בלי בוסים".

קוני פרנסיס (צילום: Brad Barket, GettyImages IL)
אונס בבית המלון. פרנסיס | צילום: Brad Barket, GettyImages IL

השיר הראשון שהקליטה היה "פרדי". המנהל שלה הציע אותו לכל חברות התקליטים באמריקה, אך קיבל תשובה שלילית. לבסוף בחרה בה חברת MGM, שמנהלה היה דודו של פרדי, שחשב שזו יכולה להיות מתנת יום הולדת נחמדה. לאחר 16 שירים שנכשלו, הסכימה קוני להקליט את "Who sorry now", חידוש לשיר ישן שאביה הפציר בה זמן רב להקליט, והפך ללהיט המיליונים הראשון שלה. אחריו באו "Stupid cupid", "Lipstick on your color", "Where the boys are", "V-a-c-a-t-i-o-n", "Chitara romana" ועוד רבים.

פרנסיס הקליטה בשפות שונות, כולל אלבום יהודי בו שרה את "יידישע מאמא" ו"הבה נגילה" בעברית. כששמעה קוני שישראל זכתה במקום הראשון באירוויזיון עם "אבניבי" ב 1978 הקליטה גירסה משלה לשיר, מבלי להבין על מה מדברות המילים.

פרנסיס גם עברה טרגדיות בחייה. ב 1974 עברה אונס בבית המלון בו שהתה לאחר הופעה. שבע שנים אחר כך נרצח אחיה. בתוכנית מספרת פרנסיס על ניל סדקה, שכתב לה שירים רבים, על פגישתה היחידה עם אלביס פרסלי ועל אהבתה הגדולה לבובי דארין. בתוכנית ישמיע אלי לפיד בהשמעת בכורה עולמית ברדיו דואט של פרנסיס עם בובי דארין, שיר שפרנסיס שלחה במיוחד לתוכנית.

"כל האגדות", ספור חייה של קוני פרנסיס והלהיטים הגדולים, רשת ב' 10/1, עורך ומראיין אלי לפיד.