גלעד שגב אירוע אלבום זהב (צילום: רפי דלויה)
ההקרבה של עם ישראל נמשכת. גלעד שגב | צילום: רפי דלויה

הטקס המסורתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיים הערב (ראשון, 21:00) במרכז ברודט לתרבות יהודית בתל אביב. תחת הכותרת  "יוצרים ישראלים מציגים את כאב השואה" יעלו על הבמה אמנים כמו שי גבסו, אתי אנקרי, גלעד שגב, יונה אליאן, אסתי זקהיים, "אל המשורר", "די גאסן טריו" ועוד, ויבצעו שירים וקטעים לזכר השואה, עם דגש על מסרים לעתיד וחשיבות הזהות היהודית. האירוע מתקיים זו השנה התשיעית ויתמקד השנה בשאלה "כיצד עלינו ללמד את השואה?", עליה ינסו לענות אנשי חינוך שיופיעו בפני הקהל. הכניסה חופשית, אך מספר המקומות מוגבל, ולטובת הקהל הרב הפוקד את האירוע תתקיים הקרנה שלו ברחבה החיצונית של המקום.

"אבצע הערב את השיר 'במדורות מלחמה' שכתבה חנה סנש בנהלל ב-1940", אומר היוצר והזמר גלעד שגב, שהלחין את השיר לפני כשלוש שנים. "השיר המשקף את הפנייה של חנה סנש והרצון שלה בתקפת המלחמה לא למשהו גדול כמו הגשמה אלא רק לראות צלם אנושי באנשים".

-מדוע בחרת בחנה סנש?
"אבא שלי הוא איש צבא, והוא חינך אותנו ותמיד דיבר על הגבורה של חנה סנש. אני אישית מצאתי בטקסט הזה משהו שבו היא מבקשת סימן לאנושיות. הוא נותן לי פרספקטיבה של מהות יום השואה. אנחנו כל השנה עסוקים במירוץ החיים, אבל יש ימים שבהם אנחנו מסתכלים על החיים שלנו אחרת. שהסטנדרטים שאנחנו מחפשים - מצטמצמים. אנחנו בתקופה שבה האנטישמיות באירופה גואה, ופתאום יש משהו שיכול לצאת משליטה. השיר של חנה נותן הצצה לעולם שיוצא משליטה".

-אתה דור שני לשואה.
"אמא שלי כרמלה נולדה בורשה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. היא ניצולת שואה. היא היתה כתינוקת וילדה פעוטה בגטו ורשה ומאוחר יותר התחבאה במנזרים, חייתה שם בזהות אחרת בזמן המלחמה כדי שלא יגלו ויחסלו אותה. היא לא זוכרת הרבה, כי היתה ילדה ממש קטנה, אבל זה משהו שגילינו עם הזמן, זה לא הוסתר. עם הזמן נאספים עוד פרטים על התקופה. אחותה הגדולה היתה איתה צמודה ולמעשה הצילה את חייה. גם הוריה, סבא וסבתא שלי, שרדו את המלחמה, הם התחזו בצד הארי ללא יהודים, וכך שרדו. אחרי המלחמה הם התאחדו והפגישות של בני המשפחה היו חלקן במקרה. כל אחד חשב שהשני לא שרד. ואז הם עלו לארץ".

-ובנוסף, אתם גם משפחה שכולה שאיבדה בן בצבא.
"אולי יש אנשים שמחברים בין השואה לבין השכול הישראלי. אני רואה את הקשר לא באופן אישי, אלא בכך שאנחנו כעם תמיד נלחמים על ההישרדות שלנו. אני מאחל ליום שלא נצטרך, אבל כשמסתכלים החוצה רואים שהיום הזה רחוק, ולאו דווקא בגלל השכנים שלנו".

סיון טלמור (צילום: שרון רביבו)
לזכור ולא לשכוח. סיון טלמור | צילום: שרון רביבו

גם במרכז ז'ראר בכר בירושלים יתקיים הערב (ראשון, 21:00) אירוע מיוחד - "זוכרים ושרים בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2014", ערב שירה מלווה בקטעי שיתוף אישיים, יערך השנה זו הפעם החמישית, בהשתתפות אמנים, אנשי תקשורת ואנשי ציבור, ביניהם: ד"ר מיכה גודמן, יאיר להמן, פרופ' חנה יבלונקה, סיון טלמור, אופיר בן-שטרית, יונתן דרור, דביר כהן ("דיוואן הלב" רן בנימיני ועוד.

הדוברים יחלקו עם הקהל את החיבור האישי שלהם לזיכרון השואה ולאופן בו היו רוצים להנחיל אותו הלאה. בשנים שעברו הביקוש למופע היה גבוה בהרבה מהיצע המקומות באולם ולכן השנה תתקיים הקרנה של האירוע באמפי הסמוך למרכז ז'ראר בכר, לכל אלו אשר לא יכנסו לאולם עצמו.

"חשיבות זיכרון השואה מתחדדת לנוכח התמעטות ניצולי השואה החיים"

איתי צור ויונתן דרור, יוזמי הפרויקט, מדגישים: "הביקוש הרב לאירועים שהתקיימו עד כה, משקף את הצורך הגדול של הדור הצעיר לציין את יום השואה מנקודת המבט הרלוונטית אליו. שאלת החשיבות של זיכרון השואה ומה האופן בו נוכל להתחבר אל הזיכרון הזה, הולכת ומתחדדת במיוחד, כאשר מספר ניצולי השואה הולך ומתמעט, ובקרוב לא יהיו עמנו אלו שיוכלו לספר על חוויותיהם ממקור ראשון.

השניים בחרו דווקא במרכז ז'ראר בכר לקיום האירוע, כיוון ששם התקיים משפטו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן. "מעבר לאולם הופעות איכותי, המקום מסמל עבורנו את המחויבות שלנו כלפי הזיכרון של מה שאירע שם", הם מוסיפים.

גם השנה, הפרויקט מאמץ את מועדון ניצולי השואה של עמותת 'עמך' ועמדות התרמה יפתחו במקום על מנת לגייס משאבים להרחבת השירותים ש'עמך' מספק לניצולי השואה שעוד חיים. הכניסה לאירוע ללא תשלום ובהרשמה מראש כבשנים הקודמות.