אין תמונה
"הבנים שלי עושים לי כאבי ראש, אחד מהם אוהד את ריאל מדריד, אני צריך לשנות את זה". דפדרו

"ההופעה הקודמת בישראל הייתה מדהימה. אני זוכר שירדנו מהבמה אחרי סט של כמעט שלוש שעות ולא האמנו שהקהל קיבל אותנו באהבה כזו", מעלה הזמר-יוצר הספרדי דפדרו זיכרונות מביקורו בארץ בשנה שעברה, אז פתח את שתי ההופעות של קלקסיקו, הרכב הקאלט קאנטרי האמריקני, במועדון ברבי בתל-אביב.

החודש הוא מגיע אלינו שוב והפעם כמנה העיקרית. בין לבין הספיק להופיע בפסטיבלי מוזיקה יוקרתיים ברחבי העולם, להשלים את הקלטות אלבום הסולו השני שלו "Nubes the papel", ולהפוך בן בית ברדיו המקומי בזכות ההשמעות האינסופיות ללהיט "Te sigo sonando" ("ממשיך לחלום אותך" בתרגום חופשי) מאלבומו הראשון הנקרא בפשטות "דפדרו".

"השיר באמת מצליח כל כך אצלכם? גם בתחנות המיינסטרים? פעם ראשונה שאני שומע על זה", הוא אומר בראיון טלפוני מיוחד מהאולפן במדריד, שבו הוא מסיים חזרות אחרונות לקראת תחילת סיבוב הופעות אירופי חדש שיביא אותו שוב לישראל. "זה כמובן משמח מאד, אבל אני מודה שלא האמנתי שדווקא השיר הזה יתפוס ככה. זה לא היה אחד מאותם שירים שאתה מסיים לכתוב ואומר לעצמך: 'יצרתי להיט'. היו שירים אחרים באלבום הראשון שהאמנתי יותר בסיכויי ההצלחה שלהם".

הנאצ'ו הלוהט של הסצנה הספרדית-לטינית

דפדרו, שם הבמה של המוזיקאי ח'יירו זוולה, הוא מאותם סיפורי הצלחה הנבנים לאורך שנים של פעילות שטח מאומצת אך פריצתם נתפסת כהצלחה בין לילה. בפועל, כאמור, הוא עבד קשה לבסס את מעמדו הנוכחי כנאצ'ו הלוהט של סצנת המוזיקה הספרדית-לטינית.

חלק ניכר מהצלחתו הוא חייב לשיתופי הפעולה הרבים בשנים האחרונות עם אמנים מובילים בספרד בהם אמפארו סנשז, הזמרת Red Russian וההרכבים ואקאזול, לוס קורונס ו-3000 Hombres בהם היה חבר פעיל.

לפני שנתיים הזמין אותו חברו הקרוב אמפארו סנשז לבריסל כדי לכתוב ולהקליט עם ההרכב האמריקני המוערך קלקסיקו. החיבור בין דפדרו וחברי הלהקה היה מיידי, הוא הצטרף אליהם בהקלטת השיר "Victor Jara's hands" הפותח את אלבומם האחרון "Carried to dust", ואף הוזמן להשתתף בסיבוב ההופעות שליווה את האלבום והביא אותם גם למועדון הברבי התל-אביבי.

התחיל להופיע באופן רשמי בגיל 16

"אין ספק שבשנתיים האחרונות אני קוצר פירות של 20 שנות עבודה", הוא אומר. "התחלתי להופיע בצורה מקצועית בגיל 16, וכיום אני בן 37. זו תקופה יצירתית ועמוסה מאד עבורי. קלקסיקו הם הרכב העומד בלב סצנה מוזיקלית המושכת קהל עצום בכל העולם, ומאז המפגש בבריסל אני כל הזמן בנסיעות. הופעתי איתם, הקלטתי אלבום ראשון, כתבתי שירים לאלבום השני, הקלטתי את האלבום השני במקביל לסיבוב ההופעות העצמאי לקידום האלבום הראשון, ועכשיו אני מתחיל סיבוב חדש לקדם את האלבום השני. בקיצור, אשתי תהרוג אותי או שתעזוב אותי בקרוב. מה שיתחשק לה קודם".

המוזיקה של דפדרו משלבת אלמנטים של לטיני מסורתי, בלוז, רוק, פולק והרבה נשמה. בדומה ללהקת קלקסיקו, גם האזנה לשיריו מעוררת תחושה של צפייה במערבון ישן ומאובק, כאשר כל תו הוא כמעט ציור מולחן. דפדרו מאשר בלהט את האבחנה. "למדתי בעבר אמנות חזותית במשך שש שנים", הוא אומר, "אני אדם ויזואלי מאד, וההשראה הגדולה ביותר באה לי מהדברים שאני יכול לראות ופחות מהמחשבות או הרגשות הפנימיים".

אין תמונה
"קניתי בית במדריד, אני אוהד של אתלטיקו מדריד, לא ריאל, השניים, הלוזרים". דפדרו

-אתה האמן הראשון שהוחתם בלייבל העצמאי של חברת נשיונל ג'יאוגרפיק. עד כמה משמעותי בעיניך לעבוד מול גוף שאינו חברת תקליטים מקצועית?
"נשיונל ג'יאוגרפיק הם לא החברה היחידה שהחליטה לבנות חטיבה מוזיקלית. הם גוף שהביא במשך שנים תמונות, קולות ואווירה של מקומות שונים בעולם לאנשים החיים במקומות אחרים. מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהוויה של תרבות ומקום.

"קיבלתי מנשיונל ג'יאוגאפיק חופש פעולה מלא"

"בפן המקצועי הם אנשים נפלאים, וקיבלתי מהם חופש פעולה מלא ליצור כמו שאני מוצא לנכון. האלבום הראשון הוא בעיניי, כיום, מקבץ התנסויות וסגנונות. חיפשתי שם צליל ייחודי משלי, אחרי שנים של שיתופי פעולה עם מוזיקאים אחרים. האלבום השני הרבה יותר בוגר ומגובש, בעיקר בגלל שנתנו לי חופש להקליט אותו לאורך זמן ובמקומות שונים בעולם. בכל עיר בה בקרתי הייתי שוכר אולפן ליומיים שלושה ומקליט עוד שיר או שניים".

-רוב השירים מבוצעים בספרדית, אבל בכל אחד משני האלבומים יש כמה באנגלית. נוח לך באותה המידה להתבטא בשתי השפות.
"לא ממש. ספרדית היא שפת אמי, ובאופן טבעי אני נינוח איתה יותר. האמת שרק לפני שנתיים ניסיתי לראשונה לכתוב שיר באנגלית, במהלך העבודה עם קלקסיקו. הם לא מדברים ספרדית, אז כדי שנוכל ליצור יחד עברתי למגרש שלהם. אני רוצה לחזק את היכולות שלי באנגלית כשאני שר, בין השאר בגלל שספרדית ואנגלית הן כיום השפות המובילות את שני השווקים המוזיקליים הגדולים בעולם.

בראיון ל-mako הוסיף דפדרו:

"יש לי שני בנים קטנים והם עושים לי כאבי ראש. קניתי בית כאן במדריד, אני אוהד של אתלטיקו מדריד, לא ריאל, השניים, הלוזרים. אחד הבנים שלי אוהב את ריאל מדריד ואני צריך לשנות את זה.

-איך אתה שומר שהמוזיקה שלך לא תיגרר לקיטש?
"אני לא חושב שיש לי נטייה לקיטש. אני משלב את ההשפעות האהובות שלי והולך עם המוזיקה והרגשות. היא לא נשמעת צ'יזית או קיטשית כי היא באה ממקום אמיתי. במוזיקה הלטינית יש הרבה סגנונות והשפעות. הסגנון שלי מושפע מפלמנקו ומהרבה השפעות משנות השבעים, זו המוזיקה שלי".

-אתה מכיר מוזיקאים ישראלים?
"אני זוכר שניגנו בישראל עם מוזיקאי גדול (אהוד בנאי) ויש את 'נועה' אחינועם ניני, שאני מאוד אוהב, היא ענקית מחוץ לישראל. שלחו לי דיסק של קרולינה וגם ראיתי וידיאו שלה ברחובות תל אביב. זה היה ממש יפה הנוף של תל אביב בקליפ הזה".

דפדרו יופיע במועדון בארבי בתל-אביב בחמישי, ה-18 בנובמבר.

>> ריהאנה דלפה לרשת, טייק ד'את בקליפ, מריה קארי עם סנטה והדג נחש ב"סימס"