אין תמונה
שיהיה במזל טוב!

אי אפשר לדמיין את המוזיקה הישראלית בארבעים השנים האחרונות ללא שלמה ארצי. הכוכב הכי גדול שצמח כאן, אייקון של ארצישראליות, של ישראל היפה של פעם, שהלחין בכישרון רב שירי משוררים, ששר שירי אהבה ממיסי לב, שפגע בבטן עם רוקנ'רול. זה שכל הנשים היו רוצות להיות שלו וכל הגברים להיות חברים שלו. כריזמתי, מקסים, פנומן על הבמה, פדנט באולפן ההקלטות, ותמיד מחובר לכל שכבות העם.

היום, יום חמישי, ה-26 בנובמבר 2009, יחגוג שלמה ארצי את יום הולדתו ה-60. לרגל יום ההולדת ישדר ערוץ 24 ספיישל מיוחד על ארצי ושיריו, ואתם מוזמנים לבחור את השיר הטוב ביותר שלו לדעתכם.

כוכב בגיל 21

שלמה ארצי נולד במושב השיתופי אלוני אבא ובגיל שמונה עבר עם הוריו לתל אביב. בבית הספר היסודי נחשב לשחק. בגיל 12 התחיל לנגן בגיטרה ושר בלהקה בצופים. בגיל 16 החל לכתוב ולהלחין והופיע בצמד עם רבקה מנשה (לימים ריקי גל). בצבא, אחרי שירות קצר בשייטת ובחיל תותחנים, שם הקים את להקת התותחנים, הגיע ארצי ללהקת חיל הים, ואחרי תקופה קצרה הפך לכוכבה הגדול.

ב-1970 השתתף כחייל בפסטיבל הזמר ושר את "פתאום עכשיו, פתאום היום" ("אהבתיה") ובן לילה הפך לכוכב. "הרגע ההוא עם השיר 'אהבתיה' בפסטיבל הזמר היה רגע בלתי נשכח, ומאז הוספתי לו עוד 200-300 רגעים כאלה",  אמר ארצי בראיון. "אבל שלמה ארצי של 1970 שהיה בן 21 חשב משנה לשנה. עליתי אז מהר ואז התחלתי לחפש את הדרך שלי. זה לא היה קל וזה לא היה פשוט.

"רק בגיל 30 התחלתי למצוא את הקול שלי, את האמירה שלי, את הסגנון שלי. זה לא היה קל אבל אני מוכרח לומר שזה היה מהנה מאוד". את רשמיו ככוכב צעיר חלק שלמה ארצי עם מתמודדי "כוכב נולד" בעונה הקודמת. את האלבומים שהוציא בין גיל 21 לגיל 30 שדרג ארצי בפסח שעבר בקופסא מיוחדת, אחרי שנים בהן סרב להתייחס אליהם.

פרס אקו"ם למפעל חיים

 

על הופעותיו המפורסמות אמר ארצי: "הרגע שבו אני עולה לבמה בקיסריה או בזאפה או בעבר ב'צוותא' ואתה שומע את הרחש של הקהל, ואני עולה ואומר לעצמי שאני צריך להוכיח את עצמי עוד פעם - אלה הרגעים הכי מרגשים שיש. בנובמבר אהיה בן 60 ואני בטח ארצה להתבגר קצת. הגיע הזמן".

בשנה האחרונה זכה שלמה ארצי בפרס אקו"ם למפעל חיים, חגג 25 שנה בהופעות בקיסריה והעניק ראיון מיוחד לערוץ 2, בו דיבר בגילוי לב על העליות והירידות בקריירה הארוכה שלו, על נכדיו, הכסף שהרוויח, בדידותו, להקת הליווי שלו, על יחסיו עם הקהל ועל פחדיו מסוף הקריירה והמוות. בראיון חשף ארצי שיר חדש בשם "מדבר מהלב", מתוך אלבום חדש שצפוי עליו עובד ארצי בימים אלה.

משבר כתיבה בגיל 40

"בשנת 1977 הייתי בטוח שהקריירה שלי גמורה", נזכר ארצי, "אבל אז הוצאתי את 'גבר הולך לאיבוד' וכתבתי את האלבום 'דרכים' עם 'אף פעם לא תדעי'". המשבר הבא קרה לו לדבריו בגיל 40, אחרי האלבום "חום יולי אוגוסט" המצליח מאוד ותוך כדי העבודה על "כרטיס ללונה פארק". "הייתי אז במשבר כתיבה", הוא נזכר, "ויצאתי ממנו באלבום 'ירח'".

למרות ההצלחה הגדולה נזהר ארצי מלהתחבר לתיאורים שציירו אותו כ"מלך" ו"משיח" עבור הקהל. "כשאתה יוצא מהפקק של קיסריה צריך לזכור שרוב האנשים שנוסעים על כביש חיפה-תל-אביב לא היו בהופעה שלי", הוא אמר. מנגד, הוא גם דוחה טענות של מבקרים שהוא אינו מתחדש ומשתנה עם השנים.

ארצי מודה שלפעמים הוא חש בדידות ומתייחס ללהקת הליווי שלו כמעין משפחה או חבורה של חברים, שיוצאת יחד לקומזיץ. "אני אחראי על הקומזיץ, ואנחנו גם מתפרנסים מזה", הוא אומר. "מאיר ישראל איתי כבר 25 שנה, אבי סינגדולה וניצן עין-הבר 19 שנה ויש כאלה שהם רק שלוש שנים".

לוקח דוגמה מלאונרד כהן

מה שמרגש את ארצי באופן טבעי הם בעיקר ילדיו ונכדיו. הוא אוהב לספר כיצד הלך עם נכדו לחנות כלי מוזיקה וקנה לו מקלות תופים וגיטרה חשמלית כדי שהנכד יוכל לבחור במה הוא רוצה לנגן. "הוא ביקש לנגן בקיסריה אחרי שהלהקה ש/לי יוארדת מהבמה", אומר ארצי בחיוך.

בנוסף הקים ארצי עמותה המטפלת בילדים ובאחת ההופעות ביקש מהקהל שלו לתרום כסף לעמותה, והופתע כשהקהל נענה.

כשהוא נשאל על סיום הקריירה ועל המוות עונה ארצי: "לאונרד כהן הוא דוגמה עבורי שאפשר לשיר גם בגיל 74. לפעמים לפני שאני הולך לישון יש לי מחשבות ופחדים על מה יהיה בסוף, בגדול זה לא פייר שהחיים נגמרים".

הנשים, המלחמה, הכתיבה

לפני כשנה תיעד הבמאי ירון שילון את ארצי בסרט מיוחד. בסרט סיפר ארצי על הנשים בחייו, להן כתב את שירי האהבה; על הכתיבה שלו, שזכתה לביקורות צולבות; ועל מלחמת יום הכיפורים ששימשה לו השראה כחווייה ישראלית.

בימים אלה ממשיך שלמה ארצי לעבוד על אלבום חדש, ובפסח הקרוב יוציא אלבום בהופעה חיה מקיסריה. במקביל הוא חוזר להופעות קטנות במועדון ה"זאפה" בתל-אביב. צפו בו מבצע את "נוף ילדות" ו"שיר בבוקר בבוקר", כפי שצולמו במצלמות קטנות שחולקו לקהל באותן הופעות קטנות בזאפה.

לגלריית וידיאו מיוחדת של שלמה ארצי