קיץ 2010 אמור היה להיות שעתם היפה של אמנים ישראלים המפתחים קריירה בינלאומית. על פניו כל הנתונים הצביעו על פריחה חסרת תקדים הן בקרב יוצרים מקומיים היוצאים אל העולם הגדול, והן בקרב אמנים בינלאומיים המגיעים להופעות בארץ. אבל אז הגיע משט המחאה לרצועת עזה והמגמה התהפכה בין לילה.

עידן רייכל בהופעה (צילום: ברצי גולדבלט)
סוגר סיבוב. עידן רייכל | צילום: ברצי גולדבלט
אם עד לפני כמה שבועות נתפסה החלטתו של אלביס קוסטלו לבטל את הופעותיו המתוכננות בארץ, אחרי שנכנע ללחצים של ארגוני זכויות אדם ופעילים אנטי ישראלים, כצעד מתחסד וקנטרני, ההודעה המדוברת על ביטול הופעתה של להקת הפיקסיז (אחרי ש-15 אלף כרטיסים כבר נמכרו) נתפסה כחלק מחרם תרבותי מתהווה על ישראל.

אמנם אמנים בינלאומיים מובילים שכבר הבטיחו בואם לארץ (אלטון ג'ון, רוד סטיוארט, סיל, סוזן ווגה, אוזי אוסבורן) לא מתכוונים בשלב זה להפר את מילתם, אך בנוגע לאמנים שניהלו מגעים לגבי הופעה עתידית בישראל התמונה שונה לחלוטין, ונראה כי את מידת הנזק האמיתית יגלה קהל חובבי המוזיקה והתרבות בעיקר בתוך כמה חודשים.

קצה הקרחון? החזות אופטימית, העסקים כרגיל

ואולם, אם נדמה היה שביטולי הופעות של אמנים מחו"ל בארץ הם הבעיה העיקרית בחרם התרבותי המתהווה על ישראל, גורמים בכירים בתחום האמנות והמוזיקה בארץ מתריעים השבוע שראינו רק את קצה הקרחון והנפגעים האמיתיים יהיו אמני ישראל השואפים להופיע ולהצליח בשוק הבינלאומי.

שלוש דוגמאות ראשונות התגלו כבר במהלך השבוע החולף, כאשר מארגני מצעד הגאווה במדריד ביקשו לבטל הופעה מתוכננת באירוע של הזמרת הישראלית דנה אינטרנשיונל. במקביל בוטלה הופעה מתוכננת של להקת הרוק הכבד הישראלית "Orphan land" בפסטיבל מוזיקה מוביל בטורקיה, ומגעים שהתנהלו בנוגע להופעה עתידית של הפרויקט של עידן רייכל באיסטנבול הופסקו לפני שנחתם החוזה.

בשלב זה, אמנים ישראלים המופיעים בחו"ל מנסים לשמור על חזות אופטימית ומשדרים עסקים כרגיל. מחברת התקליטים הליקון, המייצגת את הפרויקט של עידן רייכל, נמסר בתגובה כי פרט להפסקת המגעים על ההופעה בטורקיה לא ייפגע סיבוב ההופעות של האמן היות וממילא הוא עתיד לסיים אותו בחודש הקרוב ולחדש אותו רק בסתיו. אז, כך לפחות מקווים, יירגעו מעט הרוחות.

אביב גפן הופעה 8 (צילום: אלעד דיין)
"ממשיך כמתוכנן". אביב גפן | צילום: אלעד דיין

המפיק מאיר קוטלר, מנהלו האישי של הזמר אביב גפן הנמצא בעיצומו של סיבוב אירופי לקידום אלבום הסולו שלו באנגלית, מסר בסוף השבוע: "אביב ממשיך כמתוכנן בהופעות שנקבעו לו בחו"ל. הוא מופיע השבוע בפסטיבל מוזיקה מוביל ביוון שבו תשתתף גם להקת 'בלאק אייד פיז', ולא ידוע לי על בעיות בתכנון העתידי של הסיבוב או הפגנות של ארגונים אלה או אחרים נגד קיום הופעות אלה. בקיצור, הכל בסדר".

דברים ברוח דומה משמיע גם רועי אבידן, אחיו ומנהלו האישי של הזמר אסף אבידן המופיע בהצלחה ברחבי העולם עם להקתו המוג'וז. "לא שמעתי על שינוי בגישה של מפיקי מופעים כלפי אסף רק בגלל שהוא ישראלי", טוען אבידן, "אני נמצא איתו בחו"ל כל הזמן, ובקשר שוטף עם הלהקה כשאני מגיע לארץ, ומאז המשט לא שמעתי על תקריות יוצאות דופן".

אסף אבידן היכל התרבות 6 (צילום: נועה מגר)
"אין שינוי בגישה". אסף אבידן | צילום: נועה מגר

המפיק איציק בכר, החי מזה שנים רבות בארצות-הברית ומשווק לשוק העולמי אמנים כמו דייוויד ברוזה, חווה אלברשטיין ולהקת מיומנה, טוען אף הוא שלפי שעה לא חש בענני סערה מתקרבת. "אני נמצא עכשיו בסידני באוסטרליה, שם מועלה מופע התיאטרון השחור 'Glow' של ליאור חלפון בבית האופרה בהצלחה עצומה", אומר בכר, "אין האטה בקצב מכירות הכרטיסים, ויש התייחסות רבה וחיובית למופע בתקשורת המקומית. גם לגבי האמנים הנוספים מישראל שאיתם אני עובד לא דווח לי על שינויים או בעיות. האמת היא שבכמה מקרים הביקוש להופעות שלהם אף גבר".

הסיוט של דוד ד'אור בשוייץ: בובות כרותות ראש

הזמר דוד ד'אור המרבה להופיע ברחבי העולם בשנים האחרונות טוען שהוא מרגיש היטב את השפעות הדימוי המידרדר של ישראל. בראיון שהעניק השבוע לגלובס אומר ד'אור: "רוב ההופעות שלי בשנה החולפת הן באסיה, שם ההרעה ביחס לישראל מורגשת פחות. באירופה אין כמעט הזמנות להופעות, ואת הפעם האחרונה שבה הופעתי בשווייץ אני זוכר כחוויה איומה. הפגינו מול המלון בו התאכסנו והאולם בו הופענו, והניפו בובות כרותות ראש".

המפיק עופר פסנזון, מנהלן האישי של הזמרות אחינועם ניני ומירה עווד המרבות להופיע ברחבי העולם ביחד ולחוד וידועות כתומכות נלהבות בחידוש תהליך השלום, פסימי הרבה יותר. לדבריו, הנזק התדמיתי שספגה התרבות הישראלית בעולם בעקבות תקרית המשט הוא חסר תקדים, ואת תוצאותיו לטווח הרחוק טרם התחלנו לקלוט.

"עם הופעות של מירה עווד בחו"ל אין בעיה כי היא ערבייה"

"במחי תקרית אחת נהרס משהו שבנינו קרוב ל-20 שנה", אומר פסנזון, "אנשים בתעשייה שהם גם חברים אישיים קרובים חסרי אונים מולי כשאני מדבר איתם על הופעות עתידיות של אחינועם באירופה ואמריקה. זה יסב לנו נזק כלכלי עצום שאף גורם לא יפצה אותנו עליו. עם הופעות של מירה עווד בחו"ל אין בעיה כי היא ערבייה, אבל המצב של אחינועם בעייתי בהרבה. לא מעניין אותם בכלל מהדעות הפוליטיות שלה ועד כמה היא נלחמת למען המשך תהליך השלום.

"מבחינת התעשייה העולמית היא ישראלית, והם פשוט לא מעוניינים להתעסק איתנו. זה לא עניין אידיאולוגי. מארגנים של פסטיבלי מוזיקה גדולים יודעים שאם ישלבו אמן ישראלי בליין אפ שלהם, המשמעות היא יותר הוצאות אבטחה והתמודדות עם לחצים אדירים של ארגונים פרו-פלסטיניים וארגוני שמירת זכויות אדם שישראל נתפסת כיום בעיניהם כאויב שצריך להילחם בו. אין להם זמן ורצון להתמודד עם בעיות כאלה".

"המצב מאתגר מאוד"

אחינועם ניני מירה עוואד אירוויזיון מוסקבה כחול (צילום: Oleg Nikishin, GettyImages IL)
"במחי תקרית אחת נהרס משהו שבנינו קרוב ל-20 שנה". אחינועם ניני ומירה עווד | צילום: Oleg Nikishin, GettyImages IL

המפיק הוותיק אשר ביטנסקי, שהיה במשך שנים שותפו של פסנזון לניהול הקריירה המקומית והבינלאומית של אחינועם ניני, ממשיך כיום לנהל ולקדם אמנים ישראלים בשוק הבינלאומי. בימים אלה הוא מנסה לשווק בחו"ל את המופע החדש של הזמרת דין דין אביב בניהול אמנותי של להקת מיומנה.

"המצב מאתגר מאוד", הוא אומר, "בארבע השנים האחרונות היינו עדים לפריחה חסרת תקדים של התרבות הישראלית ברחבי העולם, כאשר במקביל גורמי ההסברה הבינו עד כמה מופעים אלה תורמים לשיפור מעמדה של ישראל בעולם והתגייסו לקידום התהליך. תקרית המשט הזכירה לעולם את המצור על עזה, וברגע שזה קרה התהליך נבלם בבת אחת והשפעותיו נשחקו".