ג'יי זי (צילום: Mark Metcalfe, GettyImages IL)
ג'יי זי | צילום: Mark Metcalfe, GettyImages IL

אבא שלך ראפר? אמא שלך רוקרית? אחותך קלאברית? דודה שלך חולת אינדי? ברור שכן. כי מי לא. ראש השנה הוא הזמן המתאים לשמח את בני המשפחה לא רק באלבומים ישראלים מובחרים, אלא גם בכמה דיסקים לועזיים חדשים שיעשו להם שמח בחג.

נכון שמדובר בחג יהודי כשר, ועוד אחד הבולטים שביניהם (שלא לומר הראשי), אבל היי - ללני קרביץ יש שם יהודי. אולי הוא אפילו טובל תפוח בדבש. וג'יי זי? עד היום כמעט כל מה שהבחור הזה נגע בו הפך לדבש שאמריקה נהנתה ללקק מידיו, ויעידו מאות המיליונים בבנק. מעניין מה קרה לו הפעם.

Jay Z and Kanye West – Watch the Throne

ג'יי זי, קנייה ווסט, עטיפת אלבום (צילום: Gettyimages IL, getty images)
"Watch the Throne", עטיפת האלבום של ג'יי זי וקנייה ווסט | צילום: Gettyimages IL, getty images

כשהראפר הטוב בעולם פוגש את אחת התופעות המוזיקליות המעניינות, המרעננות והחשובות של עולם המוזיקה – קשה לעמוד ברף שאתה מציב לעצמך. רמת הציפיות והבאזז סביב האלבום הזה הפכו בשלב מסוים למטרד, לעול שרובץ על האלבום עוד לפני שהוא יצא.

התוצאה בשטח היא אלבום טוב מאוד שציפו ממנו להביא איזו בשורה חדשה, או לפחות רמיזה לשליחות אלוהית (מוזיקלית כמובן) ולכן הוא כמובן לא כזה וגם לא מתקרב לזה. אבל אם בא לכם לפנק איזה בן משפחה באלבום הכי "נכון" שיש בו כמה קטעים מוזיקליים מעניינים וטובים - זה האלבום לפרגן לו.
את האלבום יש ללוות בברכת: שנהיה תמיד לראש (כמו אלבומי הסולו האחרונים של שני האמנים האלה) ולא לזנב.

לביקורת על האלבום של קנייה ווסט וג'יי זי

 

Red Hot Chili Peppers – I'm With You

אין תמונה
רד הוט צ'ילי פפרז, "I'm With You"

אמנם זה הצריך חמש שנים של המתנה אחרי זוועת "Stadium Arcadium", אבל אפשר לומר את זה בקול רם: לרד הוט צ'ילי פפרז יש אלבום חדש ומצוין. תיקון: לרד הוט יש אלבום מצוין והוא בלי ג'ון פרושיאנטה. ג'וש קלינגהופר לא ניסה להיכנס לנעליו העצומות של הגיטריסט הפורש, אלא דאג לעצמו (עם הרבה עזרה מריק רובין, שהפיק את האלבום) לזוג נעליים חדשות ומבריקות משל עצמו.

החל מהפצצה של שיר הפתיחה, "Monarchy of Roses" , דרך "Look Around" שעוד יהפוך ללהיט ועד ל-"Even You Brutus" שמזכיר ימים רחוקים יותר של הפפרס אבל עם טעם Fאנקי חדשני. האלבום הזה כנראה לא יהיה יצירת ה-מופת של הפפרס, אבל הוא לנצח ייזכר בתור האלבום ששיקם להקה שנראתה (ונשמעה) כמו משהו שממש אוטוטו עומד להתפרק.
את האלבום יש ללוות בברכת: כל סוף הוא התחלה חדשה.

 

Dream Theater – A Dramatic Turn of Events

אין תמונה
דרים ת'יאטר, "A Dramatic Turn of Events"

ואם כבר להקות שדמות מפתח עזבה אותם, אלבום האולפן ה-11 של "דרים ת'יאטר", הוקלט לאחר מפנה דרמטי – עזיבתו של מייק פורטנוי מתופפה האגדי של הלהקה ויש שיאמרו עמוד השדרה שלה לאורך השנים. את האלבום החדש הם הקליטו עם מייק מנג'יני שזכה לביקורות מפרגנות על השתלבותו בלהקה לאחר ההופעה בארץ, וסביר שהוא יזכה לכאלה גם אחרי האזנה לאלבום. כבר בשיר שפותח את האלבום, "On the Back of Angles", חברי הלהקה מוכיחים שהתופים עדיין שם, דומיננטיים, מהירים ומדהימים אבל שאסור לשכוח שללהקה הזאת יש עוד המון רבדים מוזיקליים מצוינים. ובמשך כמעט 80 דקות הם כולם שם. אלבום תענוג לא רק עבור מעריצים שרופים.
את האלבום יש ללוות בברכת: תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה.

 

Lenny Kravitz – Black and White America

אין תמונה
לני קרביץ, "Black and White America"

בסרטון היוטיוב שלני קרביץ הוציא לפני שהוא שחרר את האלבום הזה הוא סיפר שאלבום, בדומה לציור, ספר או פסל הוא יצירה אחת שצריך לבחון בשלמותה. ב-"Black and White America" יש המון כלי נשיפה של שנות ה-50' וה-60', המוזיקה עליה קרביץ התחנך לצד דיטורשנים שמזכירים את לני קרביץ בשנות ה-90' ("Come on Get It") ואפילו בונוס קטן בשיר אחד עם ג'יי זי ("Boogie Drop"). לראשונה בקריירה המוזיקלית שלו, קרביץ מביע גם אמירות פוליטיות ומתייחס לעיוורון הצבעים שלו, והתוצאה: אלבום אחד שבאמת מצליח לעמוד כאלבום שלם וטוב של אומן שקצת נעלם בשנים האחרונות.
את האלבום יש ללוות בברכת: Shana Tova.

David Guetta – Nothing But the Beat

דיויד גואטה, עטיפת אלבום (צילום: Rick Guest)
דיויד גואטה, "Nothing But the Beat" | צילום: Rick Guest

אלבום כפול של הדי ג'יי שעבד עם נבחרת אמני הפופ וההיפ הופ שכולנו היינו חולמים לבלות איתם חמש דקות באולפן. מוזיקת איכות אמיתית לא תמצאו פה, אבל כל להיט קיץ מקפיץ ששמעתם במסיבה בזמן ששתיתם וודקה רד בול יהיה כאן, בתוספת שירים בעלי פוטנציאל להפוך להיות להיטי הדאנס-פופ הבאים.

מומלץ להאזין לו בשלב המסיבתי של ראש השנה, בזמן ששוטפים כלים אחרי ארוחת החג, הראש כבר מלא ביין (טוב, נו, וגם טקילה) וכל מה שרוצים זה להתכונן ליציאה למועדון.
את האלבום יש ללוות בברכת: פתק החלפה.

לביקורת על האלבום של דיויד גואטה

 

Bon Iver – Bon Iver

אין תמונה
בון אייבר, "Bon Iver"

השם "בון איבר" הוא הדבר החם ביותר כרגע בסצנת האינדי בארה"ב. ולא סתם. ג'סטין ורנון, מייסד הרכב האינדי-פולק הזה, הוא אחד היוצרים המעניינים והמרגשים ביותר שמסתובבים לנו מתחת לאף בשקט בשקט. לפני ארבע שנים ורנון הוציא את אלבום הבכורה תחת השם "בון איבר" לאחר שבילה חורף שלם בבקתה בוויסקונסין ויצר את "For Emma, Forever Ago".

בתגובה קניה ווסט התקשר והזמין אותו לעבוד ביחד על האלבום העתידי שלו "My Beautiful Dark Twisted Fantsay", בו ורנון כתב ושר. למרות שהוא לא כובש את MTV ולא תשמעו אותו בתחנות שמשדרות להיטים, האלבום האחרון הגיע למקום השני במצד הבילבורד האמריקאי, למקום הרביעי בבריטניה וההופעות של בון איבר מתוארות כחוויה דתית. לרוץ, לקנות, להתאהב.
את האלבום יש ללוות בברכת: שתהיה שנה קסומה.

>> עשרת האלבומים הישראלים שיעשו לכם את החג