דני סנדרסון הופעה 5 (צילום: עודד קרני)
"אני מתלבט מה לשיר הערב. יעשו לי אודישן ואז נחליט". דני סנדרסון | צילום: עודד קרני

כשמדברים על הדמויות החשובות במוזיקה הישראלית, אלה שבאמת שינו את ההיסטוריה שלה, אחד השמות הבולטים הוא כמובן דני סנדרסון. המוח שמאחורי להקות גדולות כמו "כוורת", "גזוז" ו"דודה"; גיטריסט ענק עם צליל וגרוב משלו; מוזיקאי גדול, שביכולת המצאה פנומנאלית חיבר רוק אמריקני לתוך המוזיקה הישראלית של ימי הלהקות הצבאיות ויצר משניהם יחד משהו חדש; קריירת סולו ארוכה ורווית להיטים ואלבומים; חוש ההומור המיוחד, שהפך לסמלו המסחרי. ומה אתם יודעים, אחרי המהפכה המוזיקאלית שהנחיל כאן לדורות שבאו אחריו וניזונו ממנה, את פרס אקו"ם למפעל חיים הוא בכלל קיבל בתחום הפזמונאות.

עוד תכונה שאפיינה את דני סנדרסון לאורך השנים היא היכולת לשתף פעולה עם צעירים ממנו ו"לגדל" אותם הלאה. השנה הוציא סנדרסון את האלבום "לא יפריד דבר" ובעקבותיו יצא למופע חדש, בו שיתף פעולה עם מוזיקאים כמו יותם בן-חורין מלהקת "יוסלס איי.די" ועם תמר אייזנמן -  ללא ספק אחת היוצרות והגיטריסטיות הטובות בארץ. הערב יגיע סנדרסון לכוכב נולד, כדי ללוות ולהנחות את תשעת המתמודדים שנותרו, שיבצעו משיריו, כשלרשותם עומד מאגר שירים עצום המתפרס על כ-40 שנות יצירה פורייה ומלאה בלהיטים.

"יש שירים פחות מוכרים שהייתי שמח אם היו מבצעים אותם"

-דני סנדרסון, מה שלומך?
"הכל טוב, יוצא מהכלל, אבל לא ניסחף. נישאר באזור הטוב וטוב מאוד, נשאיר שיהיה לנו למה לשאוף. אני תמיד חושב באקורד האחרון על הסולם של השיר הבא, אז אני כבר חושב על הדיסק הבא, טיפה עובד עליו, כותב שירים. זה לוקח זמן. פתאום אני בא לבקר אצל עצמי כדי לבדוק מי נמצא שם הפעם. אני מבקר אצל עצמי ואני לא תמיד בבית".

-מה צפוי הערב עם השירים שלך בכוכב נולד?
"יש נטייה לעשות את הלהיטים, השלאגרים, נטייה כזו של ההפקה. אני מנסה להשחיל אולי איזה שניים או שלושה שירים קצת יותר אזוטריים שיכולים להיות יותר מפתיעים. יש לי מחשבות על שיר שיכול להתלבש בול על מישהו שם והוא דווקא מהפחות מוכרים, למשל שיר כמו 'מגדלור' שהוא פחות מוכר, מהאלבום 'הלא נודע', שאני מאוד אוהב אותו. או 'מהשתיל הזה', שאני מאוד אוהב. אבל לא בכוח. יש שם הפקה עם מערכת שיקולים ויש להם ניסיון, הם עושים את זה הרבה שנים".

"מכוורת ועד היום - כל הרפרטואר עומד לרשותם"

-יש שיר שלך שתעדיף שלא ישירו?
"לא. מראש לבוא ככה זה טיפשי, כי תמיד יש הפתעות לכאן ולכאן. הם מציגים לי מה הם חשבו לעשות ואני או מקבל או מציע משהו אחר. אבל קודם כל אני עובר למודוס של הקשבה הם יכולים לבחור והכל הולך, מכוורת ועד היום, כל הרפרטואר עומד לרשותם. זה די הרבה שירים ומאוד סקרן אותי לראות מה יבחרו ואיך יבצעו אותם".

-יצא לך לצפות בתוכנית?
"אני עוקב אחרי התוכנית במשך השנים. העונה הזאת ידעתי שזה יגיע דאגתי לצפות כמה שיותר ואני די בקיא במעלותיהם ויכולותיהם של המתמודדים. לא אגיד מי הכי מצא חן בעיני כי זה לא יהיה הוגן, למרות שאני חייב להגיד שיש שם כמה כישרונות מקסימים".

דני סנדרסון הופעה, תמר אייזנמן (צילום: עודד קרני)
"אני שואב לא מעט אנרגיה והשראה ממוזיקאים צעירים". דני סנדרסון עם תמר אייזנמן | צילום: עודד קרני

-אתה רגיל לעבוד עם מוזיקאים צעירים.
"משם אני שואב לא מעט אנרגיה והשראה. זו רוח גבית מדהימה, למשל מהנגינה של תמר אייזנמן ומהשירה של יותם בן חורין. הכישרון שלהם מידבק. בנבחרת שעכשיו מתמודדת יש חבר'ה שבהחלט יכולים אולי יום אחד להופיע איתי".

"קשה לי להגיד למישהו שהוא לא מספיק טוב"

-וכשופט?
"זה קטע עדין. אני יכול לדמיין את עצמי מעיר הערב שהשיר לא מתאים, אבל לא ברמות שהשופטים עושים. הציעו לי כמה פעמים לשפוט, אבל זה קטע שקשה לי איתו - להגיד למישהו שהוא לא מספיק טוב. אני לא רוצה להיות במצב הזה באופן ציבורי. אני כנראה אהיה בזמן התוכנית על הבמה, אנגן גיטרה, ואולי אעשה קולות אם העיבוד יצריך את זה. בעיקרון אין לי בכלל בעיה עם זה".

-איזה שיר שלך תשיר הערב?
"אני עוד לא יודע ומתלבט בין 'אתה לבד' לבין 'לא יפריד דבר'. בטח יעשו לי אודישן ואז נחליט".

"גיטריסט נולד זה פורמט לערוץ 24"

-בתקופה שאתה היית בגילם בית הספר למוזיקה היה בלהקה הצבאית.
"כן. את הרוקנ'רול הבאתי מהבית, אבל את קדושת הבמה ומשמעת במה והרצינות והשקידה והעניין של יחסי קהל מול אמן למדנו בלהקה, ולימדו אותנו דני ליטאי ויאיר רוזנבלום. היום 'כוכב נולד' מצמיחה כישרונות גדולים ומצליחים, ותוך כדי עושה הומאז' מפרגן ביותר למוזיקה העברית, בתוכנית שהיא בידור טלוויזיוני, שעשוי בצורה יוצאת מהכלל".

-חשבת לעשות תוכנית בסגנון "גיטריסט נולד"?
"היו בעונות קודמות שני גיטריסטים לא רעים, לי בירן ועוד אחד, אדיר, שנשר באיזשהו שלב אבל היה גיטריסט יוצא מהכלל. היום דיאנה מלווה את עצמה בצורה מאוד יפה, היא מאוד מיומנת. אבל 'גיטריסט נולד' נשמע לי כמו תוכנית לערוץ 24. יכול להיות מאוד מעניין להפוך את זה לקטע. והרי אין לזה סוף. עוד מעט יעשו את 'מלצר נולד' כי שפים כבר יש. או את 'בודק בטחוני נולד'".