פסטיבל "בריזה" המסורתי יתקיים השנה בעיר אשקלון ב-19 עד ה-23 באוגוסט. כבכל שנה התקיים אתמול מפגש האמנים המיוחד שמקדים את האירוע, בו השתתפו עשרות אמנים, ביניהם חן אהרוני, מנור שבת, להקת "מרסדס בנד", לירון רמתי, עידן חביב, עידן יניב, אתי ביטון, ישי לפידות ועוד רבים. אחרי שבשנה שעברה התבטלו יומיים של פסטיבל עקב התקפות טילים על הדרום, חשו אמנים רבים את הצורך להשתתף במופעי הפסטיבל וכן באירוע המקדים.

אייל גולן, בכיר האמנים המשתתפים, שצפוי להופיע באמפיתיאטרון באשקלון פגש את ראש העיר בני וקנין אמר: "חשוב מאוד לעשות לתושבי הדרום טוב על הלב, במיוחד לאור מה שהם עוברים בשנים האחרונות וגם לאחרונה היו שם נפילות טילים. אני אהנה מאוד להופיע בפסטיבל הזה, לתת מעצמי כמה שיותר לתושבים, ולשמח אותם בימים קשים".

-מה צפוי בהופעה?
"הופעה מלאה של הסיבוב הקיצי הנוכחי. הופעה גדולה כמו בקיסריה ואני בא לתת את כל כולי. בינתיים אני מאוד מבסוט מסיבוב ההופעות הנוכחי. לדעתי עלינו מדרגה לעומת השנה שעברה. אנחנו מנסים לחדש והצלחנו לדעתי לעשות את זה. גם הוידיאו-ארט שיש בהופעה וגם כמובן השירים. לקחת עשרה שירים חדשים ולהכניס אותןם למופע חדש חודשיים אחרי שהאלבום יצא זה לא קל, והקהל שר את הכל מילה במילה. גם נוציא מהמופע די.וי.די".

-מה עם הדואט עם דודו אהרון?
"כשהוא יהיה מוכן נוציא אותו. בינתיים אנחנו עדיין בהקלטות, עוד לא סיימנו".

שמעון בוסקילה, בן הדרום, שנולד וגדל באופקים ונתיבות, ועדיין מחובר לאיזור שנפשו, עובד בימים אלה על אלבום סולו חדש, אבל ב"בריזה" יופיע עם מיטב הלהיטים שיצר לעצמו ושהתפרסמו גם בביצוע שמרים אחרים, שירים ש"חזרו אליו הביתה" במופע המשותף עם שירי מימון. "הייתי אמור להופיע בבריזה בשנה שעברה אבל זה בוטל בגלל הטילים", נזכר בוסקילה. "אני בא עם הרכב מלא ואתן שעה של מיטב השירים שלי, בטוח שהקהל ייהנה".

זמר נוסף שהופעתו בפסטיבל "בריזה" בשנה שעברה בוטלה בשל התקפות הטילים הוא אדיר גץ, בוגר "כוכב נולד", שיגיע לאשקלון עם הרכב נגנים ומבטיח לעשות הרבה שמח עם להיטים שכיכבו ברדיו בשנה האחרונה. לעומתו, בן-אל תבורי, כבר כיכב פעמיים ב"בריזה" ומגיע כעת לסיבוב שלישי בפסטיבל. "אני מבטיח הופעה עם הרבה בלגן והרבה מצב רוח טוב", אומר תבורי הצעיר. "אני בא עם שישה נגנים ואנחנו הולכים להעיף לקהל את הפוני".

לירן דנינו, בוגר "כוכב נולד", שאלבום הבכורה שלו יצא השנה והניב לא מעט להיטים, החל כבר באיסוף שירים לאלבום השני ומבטיח בבריזה "הופעה מטורפת. אני בא לשם להשתגע, להתקרחן, ולא צריך לשתות כלום לפני, זה בא לי בטבעי, חבל על הזמן, אני עף על עצמי בהופעות".

בריזה מסיבת עיתונאים (צילום: ענבל צח)
"נקדיש לתושבי הדרום את 'תתארו לכם' של שלמה ארצי". חנן, קטלין ורז | צילום: ענבל צח

גם שלישיית הגמר מהתוכנית "דה וייס", קטלין רייטר, חנן בן-סימון ורז שמואלי, יופיעו בפסטיבל "בריזה". "מרגש אותנו להופיע באותו אירוע לצד אמנים שעד לפני חצי שנה רק חלמנו להופיע איתם, כמו כנסית השכל, עמיר בניון ומיכה שטרית", אומרת רז שמואלי. "אנחנו ניתן הופעה של 45 דקות עד שעה, לכל אחד יש את השירים שלו וגם כמה שירים משותפים", מתאר חנן בן סימון. "אם יש שיר שהייתי רוצה להקדיש לתושבי הדרום בפסטיבל – זה את 'תתארו לכם' של שלמה ארצי, כי הוא מלא תקווה ואופטימיות", אומרת קטלין רייטר. "אני דווקא הייתי מקדישה לכל הילדים את 'אחלום לנצח', שיר על מוות", מתלוצצת שמואלי, ובן סימון מתנצל בשמה: "נורא חם לנו, העיקר שמצאנו את הקול הפנימי שלנו".

שניים נוספים שיופיעו בפסטיבל הם גד אלבז ושיר לוי, שבימים אלה מגששים אפשרות לדואט ביניהם. "ההורים שלנו, ישי לוי ובני אלבז,  חברים טובים ואוהבים אחד את הדני ומכבדים, משם אנחנו מכירים", הם אומרים. "אבא שלי ביצע בתוכנית 'היכל התהילה' את 'עננים' של ישי", מזכיר גד אלבז ומוסיף לגבי הפסטיבל: "יש ב'בריזה' פרק של מוזיקה דתית, אבל אני לשמחתי, למרות שאני זמר דתי, אופיע בחלק החילוני, עם הלהיט החדש שלי 'הסיפור של הלב'".

-שיר, אם תוציאו דואט, ישמיעו אתכם בגלגלצ?
"זה לא כל כך מעניין אותנו. אם נוציא דואט נעשה את זה בשביל עצמנו ובשביל הקהל שלנו. לא בשביל גלגלצ".

בריזה מסיבת עיתונאים (צילום: ענבל צח)
"אם נעשה דואט זה בשביל עצמנו, לא בשביל גלגלצ". שיר לוי וגד אלבז | צילום: ענבל צח

האירוע המעניין ביותר מבחינה מוזיקלית בפסטיבל יהיה הקונצרט המשותף של להקת כנסיית השכל עם התזמורת האנדלוסית הים תיכונית של אשקלון. השתיים צפויות להתחבר על הבמה לגוף מוזיקלי אחד גדול ולהשמיע לקהל כמה שירים חדשים, ביניהם הסינגל המצליח "מעל הים", ולצדם עיבודים מחודשים לקלאסיקות של הכנסייה. דמות מפתח בחיבור בין הצדדים, יחד עם יורם חזן מנהיג  כנסיית השכל והמעבד הראשי של עמי רייס, הוא תום כהן, המנצח הצעיר של האנדלוסית. "אנחנו בשבועות של חזרות קדחתניות, טירונות ממש", אומר כהן.  "התברר לי שהשירים של הכנסייה מתחברים לאנדלוסית באופן טבעי, גם אם הם נכתבו כשירי רוק, עדיין יש בהם בקרביים אלמנטים צפון אפריקאיים ומזרחיים. מצאנו את מה שמתכתב ומתחדד בשירים, והכנסייה הם מאוד ביקורתיים. לא כל מה שהבאתי להם הם הסכימו לקבל".

"תום הביא אאוט-פוט נהדר לשירים שלנו בשילוב שלהם הם האנדלוסית", אומר יורם חזן. "זה ממיס לי את כל המחסומים. אני שומע ליין שתום הביא, ונכון שלא להכל הסכמתי, אבל מה שעבד לי פשוט המיס לי את גל ההתנגדויות ויצא הכי נכון. מבחינתי זו סגירת מעגל עם חגיגות עשרים שנה ללהקה".

בריזה מסיבת עיתונאים (צילום: ענבל צח)
אתגר מוזיקלי. תום כהן מהתזמורת האנדלוסית אשקלון ויורם חזן ועמי רייס מ"כנסיית השכל" | צילום: ענבל צח

-למעשה אחרי "אוטוביוגרפיה" ועוד פרויקטים, יש שירים שלכם שיקבלו עיבוד שלישי או רביעי.
חזן: "זו הופעה חדשה ותמיד אנחנו משצדלים להביא דברים חדשים. זה חיוני כדי לאתגר את עצמנו ואת הקהל, גם אם בבסיסם אלה אותם שירים".

עמי רייס: "יש כמובן שירים חדשים שנכתבו. המופע הזה נולד מתוך אלבום. החלטנו קודם לצאת להופעות ורק אחר כך להוציא אלבום, וזו פעם ראשונה שסגרנו מראש ארבע הופעות: בריזה, בית אבי-חי בירושלים, אמפי שוני והמשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. החוייה תהיה טובה. השיא יגיע כשיורם ישיר במרוקאית שיר מהרפרטואר של האנדלוסית שעשינו לו עיבוד רוק. המטרה היא לא לעשות כנסייה בליווי תזמורת או האנדלוסית מארחת להקה, אלא מופע אחד גדול, שהוא גם פסיכי וגם הגיוני. יהיה מעניין".