אייל שכטר (צילום: הילה זהבי)
"הבעיה שלי היא שאני גרוע מאוד בלהפיק את עצמי". אייל שכטר | צילום: הילה זהבי

לפני שנתיים העלה אייל שכטר למיי ספייס שלו שני שירים, "מתוק ומר" ו"בייבי בייבי". היתה זו מבחינתו נקודת ציון בתהליך החזרה אל העיסוק במוזיקה, אחרי כמה שנים של התנזרות. האלבום האחרון שלו, "פעם אחרונה שאני ככה", יצא ב-2002, ועוד קודם לכן, בשנות -90', היה כמובן הסולן של להקת "אבטיפוס", שידעה להיטים גדולים כמו "בוקר טוב עולם" ו"תשאירי לי מקום לחבק אותך".

היום, בגיל 45, כשהוא חי שוב בזוגיות וחובק ילדה, מוציא שכטר את "מתוק ומר" כסינגל וקליפ רשמי, מתוך אלבום ששמו ומועד יציאתו טרם נקבעו. אבל שכטר לא ממהר, הוא נמצא ביום מבחינתו במקום אחר לגמרי, כשמה שחשוב הוא חוסר הצורך שלו להיות מחויב. "הייתי צריך את הזמן הזה של ללכת מהמוזיקה כדי שאני באמת אתגעגע ותתחיל אצלי התעוררות גדולה", הוא אומר. "כיום אני מאוד שמח לקראת המוזיקה כי זה לא חלק מהעבודה שלי. אני רוצה שהיא לנצח תישאר התחביב שלי, שאני לא אגיע שוב למצב שאני מחויב לעבוד בה. אני לא רוצה לעבוד במוזיקה, רק ליהנות ממנה. נעלמתי לשבע שנים? אז סבבה הייתי צריך את זה. עשיתי ויתור על מוזיקה שבחלקו היה מודע".

"ב-3 דקות קלטתי עד כמה אני רעב לחזור למוזיקה"

-מה החזיר אותך?
"ארי קטורזה בא אלי ואמר שהוא רוצה להפיק לי אלבום. לקח לי 3 דקות בין להגיד לו 'מה אתה מזיין לי את המוח?' לבין להסכים. ב-3 דקות האלה קלטתי עד כמה אני רעב. זה חלל כזה שבבת אחת מתמלא וזה הציף אותי, המחשבה על במה ולנגן, לעשות מוזיקה, זה בא לי ב'בום' מאוד חזק. הבעיה שלי היא שאני גרוע מאוד בלהפיק את עצמי. אני לא יודע לגרום לעצמי להתנהל כמו שצריך. כשאני עובד כשחקן זה קל, כי קובעים לי מה לעשות ואת לוח הזמנים. להפיק את עצמך כמוזיקאי זה חתיכת תיק וזה מה שתקע מקלות עד שהגלגלים נעצרו. ארי בא ושחרר את המקלות והעגלה התחילה להתדרדר במדרון מאושרת, שהיא יכולה שוב לעשות את זה. עד שלא נזכרתי כשהתחלתי לנגן, לא הבנתי עד כמה זה היה חסר לי".

-בוא נדבר על "מתוק ומר".
"זה שיר שכתב אורן רוזן דהן, איש עם המון קסם וכישרון. אני קלטתי מהשיר הזה אהבה גדולה מאוד לתל אביב, ואדם שמתבונן על חייו תוך כדי צעידה מ'הבימה' עד לים. תוך כי ההסתכלות על העיר הוא מסתכל על עצמו ומשועשע מהמשפט הזה של 'חי כמו כלב, מת כמו מלך', שזה משהו מאוד גדול. זה כאילו 'רוקנ'רול' ולחיות על הקצה, אבל זה בולשיט, כי אתה לא באמת חי ומת ככה, אתה עטוף באהבה וזה מה שחשוב. וכמו שאומר השיר אתה 'חמור במכנסיים', שאתה אפילו לא רואה את זה, אז מה שנשאר זה לצחוק על זה".

-מה עוד יש באלבום?
"סיפורים עם מוסר השכל, סיפורים על נסיעה והזיה. יש שיר שנקרא 'אל תסגור את לב שלך' שמשלים את 'מתוק ומר' ואומר אין לך לאן ללכת, כבר גירדת את התחתית. יש באלבום התבוננות מפויסת ומחויכת ומשלימה על החיים שלי היום, ששונים מאיך שחייתי לפני כמה שנים".

"יכול להיות שהאלבום בכלל לא ייצא בפורמט של דיסק"

-"מתוק ומר" היה גם שיר הנושא של סרט. בקליפ מופיעות מיכל ינאי, צופית גרנט ועוד שחקנים.
"זה סרט שיצא לפני שנתיים בערך, ולא הצליח. הבמאי דורון בינבנישתי חיפש מוזיקה לסרט והצעתי לו את השיר כשיר הנושא. זה התאים לו טקסטואלית והוא אימץ את הרעיון. עכשיו, בעיתוי לגמרי מקרי, הסרט יוצא בדי.וי.די".

-האלבום ייצא בסמוך להופעות?
"כרגע אף אחד לא מחכה לכלום, רק להרגשה הנכונה להוציא את האלבום שכבר מוכן. יכול להיות שהוא בכלל לא ייצא בפורמט של דיסק. אולי רק ברשת. כרגע אף אחד לא מעוניין להחזיק דיסק, אנשים מחפשים מה שהם שומעים ברדיו וחזרנו לשנות ה-50 עם מכירת סינגלים לסלולר. אני מאמין שבסוף התקליט ייצא כי אני רוצה שאנשים יבואו להופעה ויכירו את השירים. אנחנו כבר בחזרות ואני מקווה שבשבועות הקרובים נתחיל להופיע".

-יהיו שירים מ"אבטיפוס"?
"בפנטזיה שלי אני אשיר לא מעט שירים של 'אבטיפוס' וגם אביא דברים מהתקליט הקודם, מזווית שונה. בהתחלה נתמקד בתקליט החדש ובעוד כמה שירים של 'אבטיפוס', ונצרף לאט לאט עוד ועוד חומרים".