אין תמונה
למה רק את הלהיט אם אפשר את כל האלבום. ליידי גאגא

חברת הסלולר פלאפון משיקה הבוקר בתקציב של מיליוני שקלים את המיזם החדש Musix. מדובר בחנות מוזיקה אינטראקטיבית באינטרנט, הכוללת רבע מיליון שירים מכל הז'אנרים, בביצוע אמנים מהארץ ומהעולם, הניתנים להורדה למכשיר הסלולארי או למחשב האישי של מנויי החברה, תמורת תשלום קבוע של 19.90 שקלים בחודש וללא הגבלה על כמות ההורדות. הקמפיין השיווקי של המיזם צפוי להיות מאסיבי וייצא לדרך בשבועות הקרובים בהשקעה נוספת.

מבחינת אופן שיווק המוזיקה מדובר בסוג של מהפך, היות ועד כה שיווקו חברות סלולאריות תכנים מוזיקליים למנויים בתשלום לפי כמות ההורדות. ככל שהמנויים הורידו יותר תכנים למכשירים, כך הם שילמו יותר. Musix מנסים לקבוע מציאות חדשה, בה יוכלו חובבי המוזיקה להוריד שירים ללא הגבלה ובתשלום קבוע. כתופעת לוואי לטווח הארוך, עשוי המיזם לשים קץ לשיטת ההורדות של שירים בודדים לטלפון הנייד כמדד כמותי בלעדי בשוק המקומי להצלחה של להיט, היות ומאזינים יעדיפו לחזור ולהוריד אלבומים שלמים של הזמרים האהובים עליהם, אם ממילא אין הבדל בעלות.

"אם כתוצאה מהמיזם פורמט האלבום יחזור זו תהיה הצלחה גדולה"

"לא זו הייתה המטרה מאחורי המיזם, אבל אם כתוצאה ממנו תחזור עטרה ליושנה בתחום האלבומים המלאים של אמנים מהארץ ומחו"ל, אראה בזה הצלחה גדולה", מוסר בתגובה מנכ"ל Musix דובב גולדשטיין. "כחובב מוזיקה וותיק גדלתי על פורמט האלבום ואשמח לראות אותו חוזר למעמדו הראוי. מעבר לאלבומים בודדים, אני מאמין שחובבי מוזיקה שיתחברו לשירות ירצו להוריד קטלוגים שלמים של אמנים אהובים עליהם. למה לא? ממילא המחיר האחיד הוא פחות מ 20 שקלים בחודש, והאפשרויות בלתי מוגבלות.

אין תמונה
ככה זה נראה. musix

"השירות זמין בתשעה מודלים חדשים של מכשירים סלולאריים למנויי פלאפון. היות ובתוך כמה חודשים רוב מנויי החברה יעדכנו ממילא את המכשירים שלהם לדגמים החדשים השירות רק יתרחב. לא מדובר במכשירים היקרים ביותר, כי המטרה היא ש-Musix יהיה זמין לכל חובב מוזיקה באשר הוא".

-איך החלטתם על המעבר לשיטת "אכול כפי יכולתך"?
"בכל העולם זהו המודל העסקי המוכיח עצמו יותר ויותר. עובדה שכל חברות התקליטים שכבר חתמו איתנו על הסכמי שיתוף פעולה הבינו את הפוטנציאל והסכימו לרתום את הרפרטואר של האמנים אותם הם מייצגים למיזם. עובד איתנו צוות עורכים מוזיקליים, כל אחד ממונה על תחום הקרוב לליבו, המעניקים באמצעות האתר שירותי פלייליסט שהם בעצם המלצות לשירים ולאמנים בז'אנרים שונים.

"זו לא תשובה ניצחת להורדות הפיראטיות מהרשת"

"אני לא אומר שזו תשובה ניצחת לתופעת ההורדות הפיראטיות, כי תמיד יהיו כאלה שיעדיפו להמשיך ולהוריד שירים מהרשת באופן לא חוקי, ואז באמצעות כבל פשוט יעבירו אותם למכשיר הסלולארי. עם זאת, אני מאמין שבעלות הנוכחית חובבי מוזיקה יבינו שמשתלם להם לקבל גישה למאגר כמעט בלתי מוגבל של מוזיקה עדכנית באיכות סאונד מעולה".

"צרכן מוזיקה רואה כיום בחברת הסלולאר שלו ספקית מוזיקה עדכנית כמשהו מובן מאליו", טוען גולדשטיין. "גם שיטת הבלעדיות של אמנים מקומיים מול חברות סלולאר כמעט נעלמה, כי היא לא הוכיחה את עצמה. מנויים לא יעברו מחברה לחברה רק כדי לקבל הזדמנות להוריד ראשונים שירים חדשים של אמנים אהובים עליהם. מקסימום הם יתבאסו שאין להם האופציה הזו ואז אף אחד לא ירוויח. המטרה שלנו היא לאפשר הורדת סינגלים עבריים חדשים מיד אחרי צאתם לרדיו, ואלבומים שלמים מיד אחרי השקתם בפורמט רגיל, כנ"ל מוזיקה בינלאומית.

"בינתיים לא נחתים אמנים חדשים, הנסיונות של חברות הסלולר בתחום זה נכשלו"

"מדובר במודל עסקי, והמטרה היא להרוויח כסף, אבל יש גם אלמנט של שליחות, בכך שנזרים משאבים לתעשיית המוזיקה המקומית והעולמית. ככל ששירים של אמן מסוים יורדו יותר, הוא ירוויח יותר. מעבר לכך, ככל ששיריו של אותו אמן, שכבר הורדו למכשירים של המנויים, יקבלו יותר האזנות הוא ירוויח יותר. המיזם עוקב אחרי כמות ההאזנות לשירים גם אחרי שהם נרכשו ומתגמל בהתאם".

-מה לגבי החתמה וקידום של אמנים מקומיים חדשים באמצעות המיזם?
"זה לא קורה בינתיים, מהסיבה הפשוטה שרוב הניסיונות של חברות הסלולאר לתפקד כמיני-חברות תקליטים לא זכו להצלחה של ממש. אנחנו מעדיפים, בשלב זה, להתמקד בקידום מוזיקה קיימת ולא להפיק מוזיקה חדשה. יש אנשי מקצוע בשוק שזה תפקידם".

musix הוא אינו המיזם הישראלי הראשון שמציע לקהל הישראלי מוזיקה בשיטת "אכול כפי יכולתך", לאחרונה הושק שירות youzik, המאפשר האזנה לרוב הרפרטואר הישראלי ללא הגבלה. כיוון ש youzik הוא שירות אינטרנטי (ואפליקציית פייסבוק), הוא אינו קשור לפלטפורמה הסלולרית והוא זמין לכולם.