אין תמונה
"התחלנו כידידים ושותפים למקצוע, התאהבנו וביוני אנחנו מתחתנים". דנה לפידות ושמוליק וקסלר

אי אפשר שלא להעריך את דנה לפידות. חמש שנים אחרי אלבום הבכורה, ושנתיים אחרי שחוותה משבר אישי קשה, שכלל דיכאון נפשי, התמוטטות פיזית ואשפוז בבית חולים, היא המציאה את עצמה מחדש. לפידות היום היא זמרת ויוצרת מגוונת, שנוגעת בסגנונות מוזיקליים שונים, מפופ סקסי נוסח "הלו אדון, שלום גברתי" ו"הרגלים רעים", דרך פופ-דאנס-אייטיזי כמו "ואולי היום" ופופ-רוק-אייטיזי כמו "ניו יורק", כמוסות געגוע כמו "גן המשחקים", ועד בלדות האהבה היפות שכתבה לשלומי שבת והפכו להיטים: "יש לך" ו"האחת מבין כולן".

השבוע הוציאה לפידות את "רק טוב", השלב הבא בהתפתחות שלה. שיר רוק-פולק-אתני ישראלי מאוד, כזה שמוש בן ארי ואהוד בנאי (ושלומי שבת) לא היו סוגרים את הרדיו כשהם מאזינים לו. לפידות, כהרגלה, חיברה את המילים, שמדברות על בחורה שמסתובב לה הראש, לוקחת שק שינה ותרמיל ושולחת חיבוק לים התיכון. את העיבוד וההפקה יצר טל פורר (שהפיק גם את "האחת מבין כולן" ו"הלב" של שלומי שבת). את הלחן יצרה לפידות יחד עם שמוליק וקסלר, עד לפני שנתיים המנהל האישי שלה ושותף ליצירה, וכעת הארוס איתו היא עומדת להתחתן בקרוב.

"הייתי במשבר מאוד עמוק. יצאתי ממנו בעזרת המשפחה ושמוליק"

כן, נדמה שאחרי שנים של חיפוש, קשיים ותלאות, דנה לפידות הגיעה בגיל 30 לשלב שבו היא מרגישה "רק טוב". "היו לי שנים של המון משברים", היא מסכימה. "קשה להיות אמן שמחפש, קשה להיות לבד, התהליך של חיפוש לא פשוט. חיפשתי מי אני, כי יש בי המון, שילוב של מערבי ומזרחי. היה אלבום שהיה משולב בין רוק ואתניות ושירת נשמה, שנגנז. ואז עשיתי את האלבום עם 'הד ארצי', שנכתב משך הרבה שנים והניב להיטים כמו "משוגעת" ו"מוניות". אחרי זה הגיעו שנים של כתיבה וחיפוש. אתה בחיפושים ולופים ומלחמת הישרדות לא פשוטה. הגעתי גם למשבר מאוד עמוק שיצאתי ממנו בעזרת המשפחה שלי ושמוליק".

-ואיך יצאת מזה?
"הוצאתי שירים כמו 'הלו אדון שלום גברתי' בהפקת הנרי, שהוביל להופעות במועדונים והשמעות ברדיו. ואז התחיל תהליך אחר. נגעתי בעוד מקומות אצלי. יותר מלנכוליים כמו 'גן המשחקים'. געתי בהמון דברים ששאבתי לאורך השנים. אני שילוב של מערב ומזרח. אבא שלי איש דת ורוח וגדלתי על מוזיקה ערבית, יש לי את השורש הזה מאוד חזק".

דנה לפידות הופעה (צילום: ליאור פינקסון)
"אחרי שנים יש לי נשימה, שלווה נפשית, מקום שמחייך אלי ואפשר ממנו לעשות מוזיקה". דנה לפידות | צילום: ליאור פינקסון

-שומעים את זה ב"רק טוב".
"יש בשיר הזה מבחינתי משהו רוחני, אופטימי, שמתחבר לאדמה. זו פעם ראשונה בחיים שלי שהוצאתי שיר אופטימי, שיר ראשון שהמלל שלו חיובי. מוזיקלית הוא שילוב של מזרח ומערב. באתי אליו ממקום מאוד שלם, מתוך שקט פנימי שהגעתי אליו. השיר מדבר על המקום הזה. לא יכולתי ליצור אותו לפני כן. כי עברתי בשנתיים האחרונות תהליך תהליך אישי ורוחני מאוד גדול, של שיקום לקריירה ולחיים, שהשתלב עם זוגיות".

"זכיתי משמוליק לתמיכה מטורפת, הוא כל הזמן היה שם בשבילי"

-איך הדברים משתלבים?
"אחרי שנים יש לי נשימה, שלווה נפשית, מקום שמחייך אלי ואפשר ממנו לעשות מוזיקה. שאלתי את עצמי כל השנים מה איבדתי בדרך? מה, אני לא נהנית? וזה אומר דרשני. כי אם אתה לא נהנה זו נקודה גדולה למחשבה. היום אני הולכת להוציא אלבום ומתחתנת, שזה עוד תהליך שקורה לי, שהוא מקסים וחיובי ונותן לי המון רוגע ושקט נפשי, נותן לי להינות עוד יותר מכל העניין של היצירה והאמנות".

-הזוגיות שלך מיוחדת.
זוגיות עם המנהל האישי שלי, שמוליק וקסלר, שהלך איתי את הדרך הקשה ונלחם עלי כל השנים. הקשר התחיל כחברות רבת שנים ממקום הכי אחר, לא הייתי אז מוכנה לשום קשר רומנטי. ראיתי רק מוזיקה 24 שעות. לא פתחתי את עצמי למקום של חבר. אולי זה תסכל אותי, אבל זה מה שהיה. העניין הרומנטי התחיל בשנתיים האחרונות, אחרי הנפילה הגדולה של. זכיתי משמוליק לתמיכה מטורפת, הוא כל הזמן היה שם בשבילי. הפכנו חברות וחיבור מוזיקלי למשהו רומנטי. אני נפתח משהו מלמעלה, כלומר מהשמיים, וכך התחילה הזוגיות. וזה הצליח, קרה ועבד".

דנה לפידות והארוס (צילום: mako)
"הקשר בינינו בוגר. אנחנו לא ברכבות הרים של גיל 21. יש עם מה לעבוד". דנה לפידות ושמוליק וקסלר | צילום: mako

-את זוכרת את הרגע שזה נהיה רומנטי?
"אחרי שעברתי משבר מאוד קשה, במשך תקופה ארוכה שמוליק היה שם כל הזמן ולא הרפה, באש ובמים הוא הלך איתי, ולא ויתר, לא עלי כחברה ולא עלי כזמרת. אני זוכרת שזה קרה בסילבסטר של לפני שנתיים. היה לנו משעמם והוא אמר לי 'בואי אלי הביתה, נלחין יחד שיר'. לא רציתי להיות באותו ערב לבד. אז ישבנו בכיף ופתאום התחיל לקרות משהו. אני נבהלתי, וביום למחרת עשיתי את השיחה שבה אמרתי שאני מבולבלת".

"הוא הוציא טבעת. אמרתי מיד 'I do!'"

-מה התחיל?
"התחיל משהו בקטנה, בעדינות. באותו ליל סילבסטר הוא הביא אותי למקום של לחשוב ולהבין ואולי לנסות. שם התחיל תהליך של כן יחד, תקופה יפה, מיוחדת. כיף לי לקום בבוקר ליד מי שמצחיק אותי. כיף לקום לבקרים כאלה. ואחרי זה הגיעו מגורים משתפים. שרדנו יחד במצבים קשים וגם את זה עברנו באהבה ובכיף".

-איך הגיעה הצעת הנישואין?
"ידעתי שזה הולך לקרות. אחרי שמונה שנים של היכרות ושנה ומשהו של חברות, הוא מתח אותי עד הרגע האחרון. לא ידעתי בדיוק מה הוא עושה, אבל הרחתי שהעניין מתקרב. היינו בפאב של רוק בסצנה הבאר שבעית, בהופעה של להקת 'פינקי'. פתאום הגיעו מלא חברים שלי. הוא לקח את המיקרופון, שר לי את 'יש לך' קרא לי לבמה והוציא טבעת. אמרתי מיד 'I do!'. עכשיו לא רק היצירה שלנו משותפת, החיים שלנו משותפים".

דנה לפידות הופעה (צילום: ליאור פינקסון)
"אני עובדת כמעט ערב ערב בהופעות בחתונות, מכניסה זוגות לחופות, ויש הצלחה, נהיה לי מזה קהל מטורף" | צילום: ליאור פינקסון

-בכמה הוא מבוגר ממך?
"אני בת 30 והוא בן 37, ואין לנו בעיה להתגבר על נושא ההפרש בגיל. הקשר בינינו בוגר. אנחנו לא ברכבות הרים של גיל 21. יש עם מה לעבוד. כבר עברנו הרבה יחד והעוצמה שלנו משותפת, גדולה, חזקה. קשה לקחת קריירה במוזיקה וזוגיות ולחבר ביניהם. כי אם זה מגיע לקצה השני זה קטסטרופה. אבל אם אתה מתחבר למקום העוצמתי של העניין, אז אתה מצליח".

-ומה אמא אומרת?
"אמא בעננים. היא הכירה אותו כמנהל שלי. אתה יודע, בגיל מסוים ההורים לא ששים להתערב, אבל בגדול היתה להם דחיפה חיובית. הם תמכו, אהבו את הרעיון. גם ככה שמוליק היה בן-בית אצלנו והם מכירים אותו טוב מאוד".

"אני מכניסה זוגות לחופות, בשבילי זה מעמד רוחני"

שלומי שבת בקיסריה (צילום: אבי נישניבר)
"החיבור שלנו מעולה. שיתוף פעולה מדהים". שלומי שבת | צילום: אבי נישניבר

-מי יכניס אותך לחופה? אולי שלומי שבת?
"אין לי מושג, אבל הייתי רוצה. אשמח שזה יהיה הוא. החיבור שלנו מעולה. זה שיתוף פעולה מדהים, שקרה לי בחיים. 'יש לך' נכתב עלי ועל שמוליק, ושלומי יודע לתרגם אותי בצורה מוצלחת וטובה. עדיין לא היה לי זמן לתכנן מה יהיה בחתונה, אבל יהיה משהו מדהים ומיוחד. החתונה ב-16.6 ב'נסיה', יש עוד זמן. יש כבר שמלה וטבעת, הכל סגור. את החלק האמנותי אני עוד צריכה לתכנן".

-טוב, את עובדת בזה.
"כן, אני עובדת כמעט ערב ערב בהופעות בחתונות, מכניסה זוגות לחופות, ויש הצלחה, נהיה לי מזה קהל מטורף. מחמיא לי שהם בוחרים בי לשיר את 'יש לך' ואת 'האחת מבין כולן' וגם קאברים. וזה עובד מדהים. מבחינתי זה מעמד רוחני. כי אם להם זה כל כך חזק, אז מה זה אומר עלי? אני הזמרת היחידה מהז'אנר הזה, פרצתי דרך בקטע הזה, ולכן גם פתחתי חברה ולייבל עצמאי".

-והאלבום מתי?
"אלבום ייצא בינואר ויכלול כל הסינגלים שהוצאתי בשנים האחרונות, אלבום עם כל מי ני צבעים, מהקצה ההוא ועד לקצה הזה. כל שיר נשמע קצת אחרת אבל כולם באים ממקום של חיבור לנשמה. יש מה וכמה תחנות שהייתי בהן בחיים, ומי שישמע את האלבום יוכל לראות מה עבר עלי בשנים האלה. שנים של תהפוכות, התבגרות, התבשלות, כל תהליך ההתנתקות מחברות תקליטים שעשיתי ב-2010, ופתאום אני מצליחה בכוחות עצמי".

-מבחינתך הצלחת.
"כן, הצלחתי ואני מחוברת להרגשה הזו. לקח לי זמן להתחבר, אבל הדרך שינתה אותי. האישיות שלי דרמה לכך שהחיבור להצלחה יבוא בשלבים. והכל היה מהול בעבודה קשה. לא היו לי קיצורי דרך ושום דבר לא בא לי כמובן מאליו. הייתי ילדה תמימה מבאר שבע ופתאום היו לי להיטים. ביום שאתה מבן שהכל הבל הבלים, אתה מבין שמה שחשוב זה להיכנס לאולפן ולהקליט מוזיקה שלך, בשליטה שלך, ואיך שאתה מאמין. אני מאחלת את זה לכל אחד. הרדיפה אחרי פרסום היא לא העניין. צריך להיכשל, לקבל סטירות, ולעמוד על הרגליים. אמן אמור להיות בנוי, ומי שלא בנוי למקצוע - זה חובה. אני שמחה על כל הדרך שעשיתי וגאה בעצמי".

-את שרה ב"רק טוב" על חוף הים, עם שק שינה ותרמיל.
"כנראה שהתחברתי לידה שבי. היו לי בחיים רגעים של ים, של להיות עם עצמי. הנפש דרשה את זה. אני מתחברת למקום הזה של טבע, בטח שזה קיים בי, עם השקט של עצמו. אני ילדת בית, אז אולי זה בעצם הים של באר שבע".