מותם הטראגי של 13 חיילי וקציני "גולני" ביום אחד שב והציף את הרגשות החזקים שיוצרת החטיבה הזו, חטיבת החי"ר הותיקה שסימנה 1. ממלחמת העצמאות ועד היום היא לחמה בכל מלחמות ישראל ואיבדה לוחמים וקצינים רבים, אבל תמיד שמרה על הרוח המיוחדת ועל גאוות היחידה, הגאווה של גולני.

אותה גאווה באה לידי ביטוי במיוחד בהמנון החטיבה "גולני שלי", ששר יהורם גאון. יוצרי השיר - הכותב עמוס אטינגר והמלחין אפי נצר, נזכרים כיצד נולד השיר הזה וכואבים את כאבה של החטיבה, כמו גם את הכאב של כלל יחידות צה"ל שאיבדו חיילים במערכה בעזה.

אין תמונה
"פינה חמה בלב לחבר'ה של גולני". המלחין אפי נצר

"את השיר יצרנו בשנת 1974, לפני 40 שנה", נזכר אפי נצר. "אחרי מלחמת יום הכיפורים היה כנס חטיבת גולני בבניני האומה בירושלים וביקשו מעמוס אטינגר וממני לכתוב שיר לכנס". "לא הייתי מהיר בהכנה", מודה אטינגר. "ישבתי עם אפי כמנהל המוזיקלי, והיתה מקאמה של איתן הבר בחוברת של גולני שהיתה מונחת לפנינו. המקאמה שכתב איתן הבר שימשה בסיס לשיר הזה ואני נותן את כל הקרדיט לאיתן. אורי שמחוני שהיה אז מח"ט גולני בא לתל אביב לראות מה הכנו. הוא שמע את זה, ונפל מהכיסא. הוא ראה בעיני רוחו 200-300 חיילים של גולני שרים יחד, כמו מקהלת הצבא האדום". "אני ביקשתי שיהורם גאון יבצע את השיר והבאתי את הרעיון של 200-300 חיילים שישירו יחד איתו ועם תזמורת צה"ל", מדגיש אפי נצר. "הבקשות שלנו התקבלו. השיר בוצע בכנס חטיבת גולני. יהורם גאון שר אותו באותו הערב שלוש פעמים והשיר הפך להמנון החטיבה, והיה להיט הרדיו במצעד הפזמונים".

"השיר הפך ללהיט בגלל ששר אותו יהורם גאון", טוען אטינגר. "כתבתי הרי גם את המנון גבעתי 'מי שחלם גבעתי' והמנון המודיעין, אבל הם לא נהיו להיטים גדולים, כי לא היה להם מבצע שהוא כוכב כמו יהורם גאון". "אני הלחנתי את המנון גבעתי, את 'פרחים בקנה' שהפך להמנון התותחנים, את 'בלדה לחובש' שהפך לשיר של חיל הרפואה, את השיר של סיירת אגוז - יש לי שישה או שבעה המנוני יחידות, ופינה חמה בלב ל'גולני שלי'", מוסיף נצר.

כל מה שרציתם לדעת על עמוס אטינגר (תמונת AVI: mako)
"סבתא מסיביר השמיעה לי את הרינגטון שלה וזה היה 'גולני שלי', הנכד שלה משרת בארץ בגולני". עמוס אטינגר | תמונת AVI: mako

-מה אתם מרגישים כלפי השיר כיום?
נצר: "כל פעם שגולני במלחמה השיר עולה בראש. כל שנה הם עושים צעדה מאילת לצפון, מגיעים לחיפה מזמינים אותי לשיר איתם את השיר הזה. אני שומר איתם על קשר".
אטינגר: "אני תמיד אומר ש'גולני שלי' הביא לי ברכה וקללה. ברכה מהתמלוגים כי הוא נהיה להיט, וקללה כי ראיתי שני חיילים עם תג של גולני ושאלתי אותם אם הם מכירים את השיר 'גולני שלי', והם אמרו 'אם אתה מכיר את מי שכתב אותו, תגיד לו שילך לעזאזל, כי כל בוקר בחמש אנחנו צריכים לשיר אותו בעל פה. הסיפור הכי הזוי קרה לי בהופעה בנובוסיבירסקי, בירת סיביר. הזמרת שאיתי שרה את השיר, ופתאום קמה מישהי מהקהל והשמיע לי את הרינגטון שלה בפלאפון, וזה היה 'גולני שלי'. היא סיפרה שהנכד שלה גר בראשון לציון ומשרת בגולני".

-ואתמול?
נצר: "אתמול הלב נשבר לרסיסים, בכלל כל הסיפור של המלחמה הזו מדכא. אצלנו, כל אחד שנופל, זה קורע את הנשמה. לעומת שם, שכנראה לא אכפת להם ממה שקורה. יש הבדל. כל חייל שנופל זה כואב לי, לא משנה מאיזה חיל או חטיבה הוא".
אטינגר: "זו ממש דקירה בלב. כמו סכין. דרך השיר הייתי קשור לגולני באירועים לאורך השנים. יש לי הרבה ידידים שם. זה כואב, כמו שכואבת נפילה של חייל מכל חיל אחר. אני אוהב את כל החיילים במידה שווה. אתה מדבר איתי עכשיו כשאני בדרך לשתי הופעות התנדבות בדרום - הופעה באשקלון בפני יוצאי צה"ל, ואחר הצהרים אני מופיע לתושבים בקיבוץ זיקים. אני מקווה שהכל יעבור בשלום".

-מי הזמין אותך להופעות הללו?
אטינגר: "לא ביקשו אותי, אני ביקשתי להופיע. משהו צריך לעשות וזה המעט שאני יכול לעשות".

אין תמונה
"בזכותו השיר נהיה להיט". יהורם גאון



"גולני" שלי"

"גולני שלי היא טורי אנשים, גולני שלי היא שמות ופנים, מקומות וזמנים וקולות משונים, השבים ועולים למולי

גולני שלי היא מלחמת שחרור, גולני שלי היא אותו הסיפור, של מצליח יעל, של כל עם ישראל, השבים ועולים למולי

פזמון:
גולני, גולני שלי, גולני שלי, גולני, גולני שלי, גולני שלי, גולני, גולני שלי, גולני שלי, גולני, גולני שלי, גולני שלי

גולני שלי היא מלחמת קדש, גולני שלי היא רפיח ואש, ובששת ימים אל תל פחר נעים, אל התל הניצב ממולי

גולני שלי היא גם יום כיפורים, היא מוצב החרמון בפסגת ההרים, רובאים שירו ורעים שנותרו, בצידי הדרכים למולי

פזמון:
גולני, גולני שלי...

גולני שלי אגדה וסיפור, גולני שלי ללא אות ועיטור, של אתמול שעבר ולתקוות יום מחר, השבות ועולות למולי

פזמון:
גולני, גולני שלי..."