אין תמונה
נציגת אוקראינה לאירוויזיון - Gaitana

בזמן שלהקת "איזבו", נציגת ישראל לאירוויזיון 2012, מתכוננת לחשיפת הקליפ הרשמי שלה לשיר "Time" (הקליפ הראשון מבין שניים) בתוכנית "מבט" שתשודר בערב שישי הקרוב בערוץ הראשון (אכן זמן צפיית שיא), גם באוקראינה סוערות הרוחות סביב בחירת השיר לאירוויזיון.

ולא, זה לא בגלל שולדי בלייברג הישראלי ממוצא אוקראיני, בחר לוותר בסופו של דבר על ההצעה להשתתף בקדם אירוויזיון של אוקראינה, ויצא במקום זה למסע הסברה באמריקה, וגם לא בגלל ש"Be My Guest", השיר שנבחר לייצג את אוקראינה באירוויזיון השנה (שנפתח בתרועת כלי נשפיה מסורתית) מושפע עמוקות מהלהיט הענק "When Love Takes Over" של דיוויד גואטה וקלי רולנד, עם קצב של דיסקו-האוס, צלילי סינתיסייזר בולטים ואווירה של המנון איצטדיונים.

הטקסט של השיר אומר בערך את זה: “Welcome/ Stay with me/ Be my friend/ You are free/ To live your life/ To share your love with the world.”

הסיבה לשערוריה באוקראינה היא שהזמרת שנבחרה לייצג את המדינה הבלונדינית באירוויזיון הקרוב (22-26 במאי באזרבייג'ן) היא שחורה. שמה ג'אייטנה, היא בת 32 (ילידת ה-29 בספטמבר 1979) בתו של אב מוצא קונגולזי ואמא אוקראינית, וזמרת עם קול נהדר, שנחשבת לחלוצת ה-RNB-פופ באוקראינה בשנים האחרונות ולאחת הסלבריטאיות הבודדות באוקראינה שהיא ממוצא אפריקני.

פוליטיקאי אוקראיני ימני: "בגללה יחשבו שאנחנו מיבשת אחרת"

שחורה שמייצגת את אוקראינה? למי זה אמור להפריע בשנת 2012? כנרה של מפלגת הימין האוקראינית "Svoboda" ("חופש"), שאחד מבכירי, יורי סירוטיוק, שמה שמפריע לו זה לא הצליל הדיסקואידי של השיר או המחשוף הנדיב של המבצעת, אלא הגזע שלה. "ג'אייטנה היא לא נציגה טבעית של התרבות האוקראינית", אמר סירוטיוק לעיתון "קייב פוסט". לדבריו הוא היה מעדיף שישלחו לאירוויזיון את להקת 'גאיידאמאקי', להקת אוקראנית ששרה רוק-קוזאקים, שמושפע מהמסורת המוזיקלית האוקראינית. "בזמן שאנחנו רוצים להתקבל לאיחוד האירופי, זו ההזדמנות שלנו להראות לכל אירופה שגם אנחנו אומה אירופאית, אנחנו צריכים להראות את המקוריות שלנו. ג'אייטנה גורמת לנו להיראות כאילו אנחנו מיבשת אחרת אחרת".

ג'אייטנה, שלפי מה שהיא מספרת הופיעה בטקס ההשבעה של הנשיא ברק אובמה ב-2009, לקחה קשה את דבריו של הפוליטיקאי הימני ואמרה כשדמעות בעיניה: "המפלגה הזו העליבה לא רק אותי, אלא גם את כל הספורטאים ממוצא זר שמייצגים את אוקראינה, ואת כל אלה שמגדירים את עצמם אוקראינים למרות שעורם צבעוני. אנשים לא צריכים לחיות כאן בפחד לגדל את הילדים שלהם, או למצוא לעצמם מקום טוב יותר לחיות בו".

"ג'אייטנה היא הדנה אינטרנשיונל של 2012"

"כשהייתי צעירה הצטיינתי בטניס שולחן וייצגתי את אוקראינה בתחרויות יחד עם ילדה ממוצא אסיאתי", מוסיפה ג'אייטנה. "אף אחד לא אמר לנו שאנחנו לא מייצגות את המדינה ותמיד שמחו בנצחונות שלנו. כל הפעילות שלי במוזיקה ובספורט מוקדשת למען גאוות המולדת שלי - אוקראינה".

באוקראינה כבר הציעו לג'אייטנה לתבוע את סירוטיוק בבית משפט בעוון גזענות, אבל למרות שקיימים במדינה חוקים נגד גזענות, אבל הסיכויים שלה לזכות בתביעה על פי אותם חוקים הם כנראה נמוכים.

מומחים לאירוויזיון מאירופה כבר ציינו שהמאבק של ג'אייטנה בגזענות בארצה מזכיר להם את המאבק של דנה אינטרנשיונל ב-1998, כאשר נציגים של הציבור הדתי בישראל קראו אז להוציא את ישראל מהתחרות בגלל הייצוג המיוחד של דנה את קהילת הלהט"ב והיותה טראנסקסואלית. "ג'אייטנה היא הדנה אינטרנשיונל של 2012", אומרים, ואולי בזאת מנבאים לה מקום גבוה השנה בתחרות. כזכור, בסופו של דבר, הלכו מעריצי האירוויזיון בכל אירופה עם המסר של דנה, שניצחה בתחרות ואמרה באצילות: "הניצחון מראה אלוהים בצד שלי. אני שולחת לכל מבקרי מסר של פיוס וסליחה, אני חלק מהעם היהודי".

"החלום שלי הוא עולם שבו חיים כולם בשקט, הרמוניה ושלווה", אומרת ג'אייטנה. "אני חולמת שאנשים יוכלו לחיות איפה שהם רוצים ושתמיד יקבלו אותם יפה, לא משנה מה הוא צבע עורם ומה הם מייצגים".

>> איילת חן הזמרת החרדית שרה גם לגברים