אין תמונה
יהי זכרו ברוך. עוזי חיטמן ז"ל

לפני עשור שנים, ב-17 באוקטובר 2004, הלך לעולמו עוזי חיטמן ז"ל, אחד האמנים האהובים בישראל, שהיה רק בן 52 במותו. הוא הותיר אחריו מאות שירים שיצר לעצמו ולאחרים, שירים שחלקם הפכו ללהיטים גדולים, לקלאסיקות של הזמר העברי והמוזיקה הישראלית. היצירה של חיטמן נבעה מהמקורות עליהם גדל בבית - חזנות יהודית-אשכנזית, פופ ורוק מערביים, ושירי ארץ ישראל. אולם הוא השכיל להתחבר גם לזמרים מהמוזיקה הים תיכונית וליצור גם עבורם. בהמשך הפך גם ליוצר מצליח של שירי ילדים, וכיכב בתוכניות טלוויזיה עליהן התחנכו דורות, כמו "פרפר נחמד", "הופה היי" ו"חלום עליכם".

כשרונו היצירתי הגדול של עוזי חיטמן ז"ל התגלה בעת שירותו בלהקת פיקוד המרכז בתחילת שנות ה-70'. במקביל לשחרורו החל ליצור שירים לעצמו ולזמרים כמו אבי טולדנו, דודו זכאי, עוזי פוקס, בועז שרעבי ושימי תבורי ובהמשך גם עבד עם זוהר ארגוב ז"ל. להיטו הגדול הראשון היה "אדון עולם", שהגיע מפסטיבל הזמר החסידי. להיטו האחרון, "עכשיו התור לאהבה", יצא לרדיו כסינגל ביום מותו. הוא כתב גם שירי מחאה חברתיים, שירים מתורגמים משפות זרות, וידע ליצור להיטי פופ כמו "כאן" שייצג את ישראל באירוויזיון.

במלאות עשור למותו, הנה עשרים משיריו היפים והאהובים ביותר:

מי ידע שכך יהיה

שיר שכתב חיטמן ביום שבו השתחרר מהלהקה הצבאית. אחרי כמה חודשים ביצע אותו יחד עם בועז שרעבי, כשגויסו למילואים במלחמת יום הכיפורים. אחרי המלחמה הקליט אותו שרעבי במילים קצת אחרות.

מה חשוב היום

באמצע שנות ה-70' החל חיטמן לעבוד כיוצר בתחילת דרכו עם זמרים שכבר נחשבו לכוכבים. אחד מהם היה אבי טולדנו.

למה הגדולים לא לומדים מהקטנים

משירי הילדים הראשונים שיצר חיטמן, ובוצע בפסטיבל שירי הידים של 1974 על ידי דודו זכאי. גם בשיר הזה ניכרים עקבותיה של מלחמת יום הכיפורים.

אדון עולם

ב-1976 הלחין חיטמן, שגדל בבית הוריו על פיוטים, את הפיוט "אדון עולם", וביצע אותו עם עודד בן-חור בפסטיבל הזמר החסידי. הלחן של חיטמן הפך ללחן הכמעט רשמי של הפיוט המסורתי בקהילות יהודיות רבות, אחרי שזכה לעשרות ומאות ביצועים.

ניגונה של השכונה

שיר שנכתב עוד בזמן שירותו של חיטמן בלהקה הצבאית, ומבטא את זכרונותיו מילדותו בגבעת שמואל ורמת-גן. השיר הוקלט ב-76' על ידי יזהר כהן, קצת לפני שנהיה כוכב בינלאומי.

נולדתי לשלום

ב-1977 נחת בישראל אנואר סאדאת נשיא מצרים, וחיטמן הנרגש תיאר את כמיהתו לשלום, בשיר שהוקדש לבנו הבכור, ובוצע במקור על ידי להקת "סקסטה". מהשירים של חיטמן שהפכו לקלאסיקה ישראלית.

רציתי שתדע (אלוהים שלי)

שיר שלום נוסף, המתייחס לילדים, שיצר חיטמן וביצע בפסטיבל הילדים של שנת 1977. באותה השנה הגיע השיר למקום החמישי במצעד השנתי, ומאז נבחר פעמיים, ב-2004 ו-2011, לשיר הילדים האהוב בישראל.

לילה בלי כוכב

עוזי חיטמן היה מהיוצרים הבודדים במוזיקה הישראלית שבשנות ה-70' הושיטו יד לזמרים מהמוזיקה הים תיכונית וכתבו עבורם להיטים. לשימי תבורי הוא יצר שני תקליטים שלמים בשנים 77' ו-78', ואף נלחם שישמיעו אותו ברדיו.

עוד סיפור אחד של אהבה

עוד קלאסיקה של הצמד חיטמן את תבורי, עם עיבוד והפקה מוזיקלית שמושפעים במובהק מהביטלס, לחן מאוד ישראלי שמחבר מזרח ומערב. בפה של תבורי המילים של חיטמן נשמעות כמו פנינים בוהקות בחשכת הלילה.

כמו שיכור

חיטמן התמחה בכתיבה בעברית לפי לחנים זרים. כאן כתב עבור זוהר ארגוב ז"ל לפי לחן של אפוסטולוס קלדראס. חיטמן לא היה ידוע כשתיין, ובכל זאת חיבר את המילים הללו, לשיר שיצא בתקליט "כך עוברים חיי", שיצא ב-1984.

מרלן

הלהיט שפתח את אותו התקליט, שגם את מילותיו חיבר חיטמן, הפעם ללחן של אנריקו מסיאס ומרטיאל איילה. המילים מספרות על גבר מאוהב, שאחרי ציפיה ארוכה מגלה שאהובתו הלכה עם אחר. מאות שירי דיכאון בז'אנר המזרחי חייבים את סיפור המסגרת שלהם לחיטמן.

תודה

השיר שקיבע סופית את מקומו של חיים משה במיינסטרים הישראלי. במקביל ל"עיניים שלי" של יהודה פוליקר, יצר חיטמן למשה תקליט שהתבסס כולו על לחנים יווניים. ההצלחה הובילה לאלבום נוסף באותה המתכונת, עם הלהיט "עוד יום עולה".

כמו צועני

ב-1985 התחרה חיטמן בקדם אירוויזיון יחד עם יגאל בשן והכנר יונתן מילר, במה שיהפוך להצלחה של שלישיית "כמו צועני". שיר הנושא הגיע למקום השני ב"קדם", עם נקודה אחת פחות מ"עולה עולה" של יזהר כהן.

אנחנו נשארים בארץ

בעקבות ההפסד ב"קדם", שריכז אז תשומת לב עצומה, יצר חיטמן את "אנחנו נשארים בארץ", שמילותיו התייחסו להפסד בנקודה ולזכייה במקום השני בלבד, והסבירו שה"מטוס עולה עולה" ו"ליבי אובו אבה" - בקריצה להפסד לליזהר כהן וגם ללהיט הזכייה שלו באירוויזיון 78', "אבה ניבי".

כמו שאתה יודע

הכנות וההומור של חיטמן באו לידי ביטוי בטקסט הזה, שכתב למרגלית צנעני, הכוח החדש (אז) במוזיקה הים תיכונית, לאלבומה "שמור אותי" שיצא ב-1987. חיטמן מראה שהוא מוצלח גם כשהוא כותב מנקודת מבטה של אישה.

שירי ילדות

הפתיחה כאן מזכירה קצת את "נתתי לה חיי" של כוורת, וגם בהמשך יש דמיון בעיבוד. אבל השיר הזה כל כך מקסים, חובק וגדול, שקשה שלא להיזכר בעוזי כשמאזינים לו, ולהזיל דמעה של געגוע.

כאן

עוד המנון ישראלי של חיטמן שנכנס פנתיאון. הוא עצמו לא ייצג את ישראל באירוויזיון, אבל המילים והלחן שלו היו שם על הבמה ברומא 91', בפיהם של אורנה ומשה דץ. עוד שיר של חיטמן שאין מסכת בית ספרית בלעדיו.

בארץ הזאת

משירי המחאה החברתית החשובים שהוציא חיטמן באלבומי הסולו שלו למבוגרים: "אך יש כאלה שלוקחים
מונופול על החכמה, הם יודעים יותר טוב ממני, הם יודעים יותר טוב ממך, מה טוב בשבילי מה טוב בשבילך".

לכל אחד יש

שיר מושלם שכמו נולד מתוך קסם. גם איכותי, גם עממי, גם שיר אהבה, גם אוניברסלי, גם חכם וגם מרגש. וכל זה עוד לפני שמגיעים ללחן של שלומי שבת. חיטמן גם ידע לקבל משבת וליאור נרקיס את הפרגון שהגיע לו.

עכשיו התור לאהבה

השיר שיצא לרדיו ביום שבו נפטר עוזי חיטמן ז"ל. הביצוע המקורי שייך לו. אחרי מותו הקליט גם אריק איינשטיין ז"ל את השיר. האלבום, שזה שיר הנושא שלו, הושלם וראה אור אחרי מותו של חיטמן.

*ביום שישי (17.10) ישדר ירון אילן בערוץ 24 תוכנית מיוחדת של "שישי שמח", שתחל ב-11:00 ותוקדש לעוזי חיטמן ז"ל ויצירתו, עם שימי תבורי, דורון מירן, וזמרים נוספים.