מאיה בוסקילה הופעה (צילום: קוקו)
למה היא לא זכתה. מאיה בוסקילה | צילום: קוקו

להקת "איזבו" נבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון השנה, זאת בניגוד לכל התחזיות מוקדמות שניבאו ניצחון סוחף בוועדת האירוויזיון למועמדת המועדפת על ידי גורמים חזקים ברשות השידור - מאיה בוסקילה. השאלה שמעניינת את כל מעריצי האירוויזיון בישראל היום היא - איך ולמה מאיה לא נבחרה.

השאלה הזו מעניינת גם את מנהליה של בוסקילה, אבי גואטה ובני מנשה, שרותחים מזעם על גורמים ברשות השידור שלכאורה הבטיחו להם, כבר שנה שנייה ברציפות, להגשים לבוסקילה את חלום הילדות שלה באירוויזיון. כעת תיאלץ בוסקילה להסתפק "רק" בהשתתפות ב"חי בלה לה לנד", הסדרה שמשתתפים בה כבר צולמו מראש כשהם עונים על השאלה "לאיזה מקום תגיע מאיה באירוויזיון" - ללמדכם עד כמה היתה בוסקילה בטוחה בנצחונה.

אבי גואטה: "אני לא רוצה להתייחס. הם פחדו שיגידו שזה מכור. זה השיקול שהכי עמד להם מול העיניים אחרת לא היו מוותרים על מאיה".

-למה לא שלחו אותה עם קדם פרטי?
"תשאל את רשות השידור. מעבר לזה אני לא חושב שיש מה להתייחס, ומאחל לאיזבו בהצלחה".

הוועדה הצביעה על ארבעה שירים בלבד, איזבו ניצחו על חודו של קול אחד

גלעד שגב פרומו (צילום: איתן טל)
שאל שאלות. גלעד שגב | צילום: איתן טל

חברי ועדת האירוויזיון שהצביעה על השיר הזוכה הם האמן יעקב נווה יו"ר הוועדה, הזמר נמרוד לב, חבר מליאת רשות השידור, יצחק זוננשיין מערוץ 1, רינה חכמון מערוץ 1, טל ארגמן מערוץ 1, הזמרת מירה עווד, הזמר גלעד שגב, הזמר והשדרן רוני ידידיה, השדרן עופר נחשון, רועי יחזקאל יו"ר מועדון חובבי האירוויזיון בישראל, אלברט מרציאנו מפיק מ"תרבות השכונות" במשרד החינוך. מזכיר הועדה ו"האיש החזק" בה, הוא יואב גינאי, מנהל מחלקת הבידור בערוץ 1.

מתוך שמונה אמנים מועמדים שהוועדה ביקשה מהם להגיש שירים - שלושה כלל לא הגישו - כברה קסאי, להקת "רד בנד" והזמרת קרולינה. נותרו חמישה שירים. אלא שהשיר של צביקה פיק נפסל, כיוון שהיה באנגלית (צורף אליו דף מילים בעברית ופיק הבטיח להקליט מחדש בעברית - נגיע לזה בהמשך). כך שנותרו רק ארבעה שירים - של מאיה בוסקילה, איזבו, חן אהרוני וולדי בלייברג.

הועדה האזינה לארבעת השירים, וחבריה ניקדו אותם כמקובל באירוויזיון, בניקוד של 12 נקודות, 10 נקודות, 8 נקודות ו-6 נקודות - כל חבר בועדה העניק לארבעת השירים ניקוד שונה. בסבב ההצבעות הראשון המועמדים המובילים היו מאיה בוסקילה וולדי בלייברג וביניהם הושגה תוצאת תיקו. ואז התבקשו חברי הוועדה להצביע בפעם השנייה, ובסופו של דבר ניצח השיר של להקת איזבו את השיר של מאיה בוסקילה על חודו של קול אחד. ההצבעה בוועדה התפלגה בין תומכי בוסקילה לבין האמנים שרובם תמכו ב"איזבו".

חבר בוועדה: "יואב גינאי עשה הכל כדי שמאיה תיבחר, אבל השיר שלה לא היה מספיק טוב"

מירה עוואד (תמונת AVI: mako)
רצתה להתפטר. מירה עווד | תמונת AVI: mako

חבר בוועדה אומר הבוקר ל-mako: "מאיה בוסקילה לא נבחרה כי בסופו של דבר השיר שלה לא היה מספיק טוב. השיר של איזבו יותר טוב. אין משמעות לשם של מאיה באירופה. אם השיר טוב - זה טוב, אם השיר חרא - אז לא משנה אם קוראים לך שלמה ארצי. הרי אנחנו לא יכולים להצביע לעצמנו באירוויזיון אז אין שום משמעות לשמות. התהליך היה בסדר, אבל לא בסדר שמי שאחראי על הוועדה עוזר לאחד השירים".

-למי אתה מתכוון?
"ליואב גינאי, מזכיר הועדה, שעשה הכל כדי שמאיה תיבחר. אבל לדעתי זה שאיזבו זכו בסוף, לא קשור לעובדה שגינאי תמך במועמדות של מאיה לאורך כל הדרך. זה נכון שנמרוד לב עשה להם בלגן במליאת רשות השידור ונכון שמירה עווד איימה להתפטר, אפילו גלעד שגב התחיל פתאום לשאול שאלות, אבל יואב גינאי אמר לכולם שהכל נעשה 'לפי הספר', מה שבהחלט לא היה נכון. אבל לדעתי האמנים לא עשו לו 'פוטש'. בסופו של דבר יואב גינאי יכול היה לעשות את כל הקומבינות בעולם עם אבי גואטה ולעזור לו לתקן את השיר, אבל הוועדה היא לא שלו. יואב גינאי עשה את הכל כדי שמאיה תיסע לאזרבייג'ן וזה יעבור בוועדה, אבל חברי הוועדה סירבו להיות חותמות גומי שלו, האנשים האלה הם לא אנשים שלו".

צביקה פיק נפסל על שיר באנגלית, בזמן שלבוסקילה נתנו להוסיף בית בעברית. פיק: "אני המום"

אין תמונה
בהלם מהפסילה. צביקה פיק

מה שטרף את הקלפים בהצבעה היה השיר באנגלית של צביקה פיק. על פי התקנון חייב השיר שמייצג את ישראל באירוויזיון לכלול לפחות בית אחד בשפה רשמית של מדינת ישראל (עברית או ערבית). השיר שהקליט פיק היה רק באנגלית ולכן נפסל.

בשיחה הבוקר עם mako נודע לצביקה פיק שהשיר שלו נפסל. "אמרו לי שהכל בסדר כאשר הגשתי את השיר", אומר צביקה פיק. "הגשתי סקיצה שלו באנגלית, הסברתי שבהקלטה האמיתית אני אשיר אותו יחד עם חמש זמרות, וצירפתי דף עם מילים בעברית והבטחתי שאם אבחר השיר יוקלט מחדש - עברית, אנגלית וחמש זמרות. אני המום ממה שאתה מספר לי עכשיו שפסלו אותי. כי אמרו לי שהשיר שלי בסדר, לא אמרו לי לתקן. העובדה היא שמאז "הללויה", כבר 33 שנה, השיר היחידי שזכה באירוויזיון היה שיר שלי, 'דיווה'. הגיע הזמן שברשות השידור יבינו שצריך לשלוח לאירוויזיון מוזיקאי שיודע איך להגיע ללב האירופאים, וזה אני".

"מה שהפיל את מאיה בוסקילה בסוף היתה הקומבינה על הקומבינה"

חבר בוועדה אומר: "צביקה פיק נפסל בגלל אותן סיבות שתוקנו אצל מאיה בוסקילה. צביקה פיק לא קיבל את הפריווילגיה שמאיה קיבלה. הפריווילגיה היא תיקון השיר מאנגלית בלבד לאנגלית ועברית". הסיפור הוא שכמו צביקה פיק, גם מאיה בוסקילה שלחה שיר שכולו באנגלית, אותו כתב סהר חגי והלחין ניצן קייקוב. אלא שבניגוד לצביקה פיק, שטוען שאמרו לו ש"הכל בסדר", בוסקילה נשלחה על ידי גורם בכיר ברשות השידור להוסיף לשיר שלה בית בעברית, אחרי מועד ההגשה. שמועות שרצו בימים האחרונים בתעשיית המוזיקה טענו כי יואב גינאי הוא זה שחיבר בעצמו את הבית הנוסף בשיר של בוסקילה. אולם שמועות אלה התבררו כלא נכונות.

גורם שמצוי בפרטים מבהיר: "יכלו גם לתקן לצביקה את השיר ואז הכל היה משתנה כי גם צביקה היה מועמד, ואז הניקוד של כל ההצבעות היה משתנה, ואולי איזבו לא היו זוכים. מה שהפיל את מאיה בוסקילה בסוף היתה הקומבינה על הקומבינה. עשו הכל כדי שהיא תיבחר, אבל הפסילה של פיק סללה את הדרך לניצחון של איזבו, כי חברים בוועדה חטפו עצבים. זה לא שעשו ליואב גינאי 'דווקא'. מירה עווד היא בחורה עניינית והיא התקוממה על הדברים שפורסמו בתקשורת, וגינאי התחייב שהוא לא עשה אותם. היא רצתה להתפטר מהועדה וגינאי הבטיח שהכל נעשה כדת וכדין".

יו"ר הוועדה יעקב נווה: "אני שומר על סודיות"

אין תמונה
איפה אתה למען האמנים? יו"ר הוועדה יעקב נווה

יו"ר ועדת האירוויזיון  יעקב נווה מגיב: "לא תעזור לכם ההתלהמות ולא יעזור לכם כלום. הכל היה תקין. זה כל כך סודי כי זה לא תחרות על במה. רצינו זמר אחד, המשא ומתן עם המפיק חיים סלוצקי על הפקת הקדם-אירויזיון נפל, בניגוד לתת-הוועדה שרצתה לשלוח זמר אחד מוסכם - בוועדת התוכן עלו עוד שמות, בחרנו שמונה שיגישו שירים. כל העניין של הבחירה עצמה - כל אחד לקח טופס - אף אחד לא ידע מה השני בחר. יש אמנים, עורכי מוזיקה, מפיקים, שאחר כך צריכים לעמוד מול המועמדים, מול אותם אמנים, אז שומרים על סודיות. הם רצו שזה יהיה חסוי כי מחר הם צריכים לשדר אותם ברדיו, וזה לגיטימי ביותר".

-אבל מאיה בוסקילה, חן אהרוני וצביקה פיק חתמו על התקנון באיחור - למה הם לא נפסלו אוטומטית?
"אני לא מתעסק בדברים האלה, ולא קשור לעניין הזה. לא קשור לתהליך התקנון, שאל את הלשכה המשפטית. היא עשתה עבודה יסודית, נכונה וטובה".

-אם הלשכה המשפטית כזו טובה - אז למה מחקו סעיפים מהתקנון של מאיה בוסקילה? אחרת אבי גואטה לא היה חותם.
"אין לי מושג, אני לא מתעסק בזה".

-ומה לגבי השיר של צביקה פיק, שנפסל בגלל שהיה באנגלית?
"מצטער, אנחנו חתומים על סודיות".

-אבל צביקה פיק הוא קולגה שלך, אמן, אתה נציג האמנים במליאת הרשות, השיר שלו נפסל - איפה אתה?
"אני לא יכול לדבר על דברים מתוך הוועדה. היתה שקיפות מלאה. אף אחד לא יודע מה השני בחר. אני לא יודע מה בחרו נמרוד לב ומירה עווד".

-נמרוד לב עשה לך בלגן במליאה כי ביקשת הצבעה חשאית, מירה עווד רצתה להתפטר מהוועדה.
"אני לא מוסר שום אינפורמציה נוספת".

-איפה השירים? למה לא שומעים אותם?
"השיר הנבחר ייחשף בתחילת חודש מרץ לכלי התקשורת האלקטרוניים".

תגובות

יואב גינאי - לא הגיב לפניות לתגובה.

מרשות השידור נמסר: "כל ההחלטות בוועדה נעשו על פי התקנון ועל דעת היועצת המשפטית שליוותה את התהליך. התקנונים כולם נחתמו במלואם על ידי כל המפיקים וכל האמנים ללא כל שינוי".