דפנה בר ציון, אילן בן עמי (צילום:  Photo by Flash90)
היתה שם אהבה. אילן בן עמי ודפנה בר ציון ז"ל | צילום: Photo by Flash90

הרצח של המוזיקאית והמסעדנית דפנה בר-ציון ז"ל, והמרדף המשטרתי אחר בעלה לשעבר, המוזיקאי אילן בן עמי, שבדירתו נמצאה גופתה, ממשיך להסעיר את עולם המוזיקה הישראלית. רבים שהכירו אותם מעידים שהיתה ביניהם אהבה גדולה, אבל גם חיכוכים. הם הכירו בגיל מבוגר יחסית - הוא היה בן 45 והיא 47, הוא גרוש מאסתר פלוס שתיים, והיא פלוס אחת. הוא איש מוזיקת העולם שמנגן ב"ברירה הטבעית", היא צמחה בעולם המועדונים של הניו ווייב והרוק, כמו ה"פינגווין" והרוקסן". לצד זוגיות, צפוי שיהיו גם בעיות. בן עמי מתואר כאדם שקט, רגוע, לא מתלהם, לא אלים, שהמוזיקה בראש מעיניו, אבל קנאי באהבתו לאשתו.

נחקר במשטרה

הם התחתנו לפני שנתיים, אבל בשנה האחרונה חלה התדרדרות ביחסים ביניהם, כך סיפרו מקורבים לזוג. לפני ארבעה חודשים פרץ משבר אמיתי: בר-ציון ז"ל התלוננה במשטרה שבן עמי איים עליה באלימות. למרות זאת לא דרשה להוציא נגדו צו הרחקה. האם הסירוב שלה להוציא נגדו צו הרחקה חרץ למעשה את דינה? השאלה הזו לא מפסיקה להטריד את הקרובים אליה, שהגיעו ביום שישי להלווייתה. בן עמי נחקר במשטרה, שהמליצה להעמיד אותו לדין, אבל טרם הוגש נגדו כתב אישום.

המשבר עם אשתו השפייע קשה על בן עמי. שלמה בר, מנהיג להקת "הברירה הטבעית", בה היה אילן בן עמי חבר מזה 23 שנה, אמר עליו לחדשות 2: "הוא היה במצב נפשי קשה מאוד, של אדם שאיבד את עולמו. הוא אהב את דפנה עד טירוף והכל התמוסס והפך לשנאה גדולה". מה ש"גמר" אותו סופית היתה, ככל הנראה, הפרידה ביניהם. הוא נכנס לדיכאון ונהג ליטול כדורים נוגדי דיכאון, כך מספרים אנשים שהכירו אותו. למרות זאת, מוזיקאים וזמרים שעבדו עם אילן בן עמי לא מאמינים שהיה מסוגל לרצוח את דפנה בר-ציון ז"ל. רק התקף של טירוף ואיבוד שליטה טוטאלי, הם אומרים, יכול היה לגרום לו לעשות מעשה שכזה.

אילן בן עמי (צילום: אביעד זיסמן)
"בייבי אוריינטל" היה ה"בייבי" שלו. אילן בן עמי | צילום: אביעד זיסמן

אילן בן עמי נולד ב-1967 לשלמה וג'ולי בן עמי וגדל בבת-ים של שנות ה-70', בבית חצי מרוקאי חצי תימני. בגיל 15 ניגן בגיטרה חשמלית. בהמשך ניסה להקים להקה עם אחיו, הראל בן-עמי, לימים גיטריסט להקת "התעויוט" של אביב גפן, הצעיר ממנו בארבע שנים. בגיל 18 עזב אילן את בית המשפחה ועבר לתל אביב. הוא עבד במטבחים של מסעדות ובמקביל ניגן פלמנקו בגיטרה. בשלב מסוים עבר להתגורר בערבה ועבד בקטיף וחקלאות במשך תקופה, אבל נגינת הפלמנקו שלו החזירה אותו לתל אביב ולעולם המוזיקה. בגיל 24 סיפרה לו אימו ששלמה בר מ"הברירה הטבעית" מחפש אותו.

משנת 1991 ועד היום היה אילן בן עמי חבר בלהקת "הברירה הטבעית" של שלמה בר, הלהקה ששמה על המפה בישראל את המוזיקה האתנית-אוריינטלית, שינקה השפעות מכל המרחב, מהודו ופרס במזרח, דרך מדינות ערב, ארץ ישראל, עבור בצפון אפריקה, ועד ספרד. "הברירה הטבעית" טיילה תמיד על הקו התפר של המיינסטרים המקומי, אבל פרט ללהיטים קלאסיים כמו "ילדים זה שמחה", לא ממש הצליחה להיכנס אליו, למרות שזכתה להערכה רבה בקרב מוזיקאים ומבקרים, ויצרה שיתופי פעולה מוצלחים עם רבים, מ"בלקן ביט בוקס" ועד רוקרים כמו מיקי שביב, מאיר ישראל ועדי רנרט ב"נקודת מפגש".

שירת אישה

אמא אדמה


בלהקת "הברירה בטבעית"  התמחה אילן בן עמי בנגינה בכלים אוריינטליים - פרסיים והודיים, כמו עוד, סאז וג'ומבוש. הוא נחשב לאחד מחלוצי "מוזיקת העולם" בארץ, ניגן והשתתף בפסטיבלים בארץ ובחו"ל. אבל לצד הבינאלה בונציה, הוא העלה לרשת סרטונים שלו מנגן בכלים האוריינטליים והציע את עצמו כמורה לנגינה בכלים אלה.

מורה לסאז


מורה לג'ומבוש

מחוץ ל"ברירה הטבעית" ניגן ועבד אילן בן עמי עם אמנים רבים בתעשיית המוזיקה. הוא השתתף בהקלטות שירים כמו, למשל, "לילה כיום יאיר" של אביתר בנאי - עליו אמר בן עמי שהוא "גילה את שורשיו הפרסיים". הוא הופיע והקליט גם עם דוד ד'אור, אתי אנקרי, שלמה גרוניך, אלון אולארצ'יק, ברי סחרוף ועוד.

כאשר הוציא לפני כמה שנים את השיר "אניות", נעזר אילן בן עמי בברי סחרוף (הפקה מוזיקלית), אביב גפן (קלידים), ספי אפרתי (בס), ודני מקוב (תופים).

בן עמי גם יצר את פס הקול לסידרת הטלוויזיה "זינזאנה" של חיים בוזגלו שעסקה בעולם העבריינים, ותרם מוזיקה לסרט "כיכר החלומות" של בני תורתי, שהפיק מוזיקלית שם טוב לוי .

לפני כשנתיים נענה בן עמי ליוזמה של עופר שטרית והפיק מוזיקלית את אלבום שירי הילדים "בייבי אוריינטל", בו השתתפו אהובה עוזרי, עדי רנרט וליאורה יצחק. האלבום חידש שירי ילדים ישראלים במתכונת "מזרחית" והפך גם למופע במה מצליח. והשיר "פזמון ליקינטון" מהאלבום השני בפרויקט אף נכנס לפלייליסט של גלגלצ.

אילן בן עמי היה גאה מאוד בפרויקט הזה וראה בו משהו אמיתי, אותנטי, שמציל ילדים קטנים מהתמכרות לצלילי קסילופון. "יש כאן משהו מושקע, אותנטי, תרבותי, עשיר", אמר על "בייבי אוריינטל", שהביא אותו למקומות אליהם לא הגיע עם "הברירה בטבעית". המסע הזה נקטע כעת, מי יודע אם יתחדש אי פעם.