לורי אנדרסון מסיבת עיתונאים 1 (צילום: עודד קרני)
"אני דמוקרטית, ברור שהצבעתי לאובאמה" | צילום: עודד קרני

"מה שנעשה יחד על הבמה יתגבש תוך כדי החזרה שנקיים אחר-הצהריים", אומרת הבוקר במסיבת עיתונאים לורי אנדרסון, שתארח בערב את בעלה לו ריד בהופעה בהיכל בתרבות. "הנגנים שלי לא רק מוזיקאים מעולים, הם גם אשפי האלתור כי זה מחויב המציאות ביצירה שלי. זו לא בעיה עבורנו לשלוף רעיונות מהמותן ולראות איך זה עובד. אני ומר ריד נבצע לפחות שני שירים במהלך המופע ואולי גם תוספת בסיומו". במהלך מסיבת העיתונאים ישבה אנדרסון לבדה בקדמת האולם, בעוד ריד המנומנם למראה מקפיד לשבת מאחור כאחרון פועלי הבמה ולא כאחד היוצרים המיתולוגיים בתולדות הרוק.

-סיפרת בראיון לפני כמה שנים שלו ריד לימד אותך לכתוב שירים מדויקים יותר, ולהשתמש בפחות דימויים מופשטים.
אנדרסון מפנה את השאלה לריד, שמגיב: "אמרתי כזה דבר? כנראה התכוונתי לפרטים ולנתונים. במקום שתכתוב 'היא לבשה שמלה', לכתוב 'היא לבשה שמלה אדומה עם חגורה בצבע כסף'. כתיבה המעניקה למאזין תמונה ברורה של מה רוצה האמן להגיד. שיר מטבעו הוא קצר, אבל צריך להעביר בו הרבה מידע. דיוק עוזר".
אנדרסון: "אתם מבינים? זה משורר".

עוד בטרם עלו על המטוס לישראל הספיקו אנדרסון וריד למלא את חובתם האזרחית ולהצביע בבחירות לנשיאות ארצות הברית. "אני דמוקרטית, וברור שהצבעתי לברק אובמה", היא ממהרת לומר, לפני שתעלה הערב את יצירתה עטורת השבחים "Homeland", אותה יצרה בעקבות פלישת צבא ארצות הברית לעיראק במלחמת המפרץ השנייה. היצירה מורכבת מאסופת שירים וסיפורים, המשתלבים לתמונת מצב אפלה של אמריקה רדופת הפרנויה אחרי פיגועי הטרור של ה 11 בספטמבר. מצד שני, אנדרסון מסרבת לראות במופע חוויה פסימית.

"יש הרבה הומור", היא מדגישה, "כמו בכל עבודה שלי, יש מקום לדינאמיקה משותפת עם הקהל, כך שהרבה תלוי בתגובות המשתנות מדי ערב. שום מופע לא דומה לחלוטין לקודמו. אחרי מלחמת המפרץ השנייה הרגשתי שאבדתי את המדינה שלי. לא קלטתי את זה בעצמי, עד שבקרתי בתערוכה ביפן ושוחחתי עם מתורגמנית שאמרה לי שהיא מרגישה שאבדתי משהו".

לו ריד מסיבת עיתונאים (צילום: עודד קרני)
"אתם רואים? זה משורר" | צילום: עודד קרני

-הצלחת המופע גרמה לך לחוש קרבה מחודשת לארצות הברית?
"אני מופיעה כי יש לי מה לומר. לא כדי לעבור חוויה מתקנת או לתקן את העולם עבור אחרים. המופע הזה מוזיקלי בהרבה מקודמיו. פחות מולטי מדיה ויותר מילים ולחנים, בעיקר מילים. הוא מלווה בכתוביות באנגלית, כי חשוב לי שיבינו בדיוק מה אני אומרת. זה לא היה כך בהתחלה. המופע הועלה עם הרבה יותר דימויים ויזואליים על מסכי וידיאו, ובשלב מסוים הרגשתי שזה לא נותן כלום חוץ מעומס על התאים האפורים במוח".

-את מאמינה באמנות ככלי המסוגל לשנות סדרי עולם?
"אני מאמינה בכוח האמנות לחבר בין אנשים שונים מתרבויות שונות. נוטים לומר שהעולם קטן, אבל זה לא בהכרח מדויק".

-למרות כל מה שעשית מזהים אותך עם הלהיט "O superman" מלפני 26 שנה. זה מתסכל אותך?
"ממש לא. בעיקר בגלל העובדה שהשיר רק הופך עדכני יותר ויותר. אני עדיין מבצעת אותו מדי פעם בהופעות. הוא נכתב על רקע תחילת המאבק האידיאולוגי בין התרבות המערבית הטכנולוגית והתרבות הדתית שמרנית של מדינות העולם השלישי. המסר הוא שהטכנולוגיה לא תציל אותנו, למרות שבמאה ה21 אנו תלויים בה יותר ויותר".

לורי אנדרסון תופיע הערב ב 21:00 בהיכל התרבות בתל אביב, ומחר ב 21:00 במועדון רידינג 3 בנמל תל אביב.