אלפא בלונדי (צילום: Youri Lenquette)
"כשהמנהיגים יהיו מתונים וידברו ביניהם תיפתח התקווה לשלום". אלפא בלונדי | צילום: Youri Lenquette

אלפא בלונדי כבר בן 58, אבל זה לא מפריע לו להמשיך ולהיות אחד מאמני הרגאיי המובילים בעולם, להופיע על במות, ולהגיע שוב לישראל, הפעם עם כל המשפחה שלו, כולל תינוק קטן, ולהתארח בפסטיבל הרגאיי של ירושלים "Zion reggae fest", שיתקיים בגן סאקר ב-28 באוגוסט, ויכלול ביקור ראשון בארץ של אגדת הרגאיי מג'מייקה ברינגטון לוי.

אבל אם לוי הוא אגדה בג'מייקה, בלונדי הוא אגדה ביבשת השחורה, שזכה לכינוי "בוב מארלי של אפריקה" וממשיך להחזיק בו גם אחרי שקנה בית בצרפת. אלפא בלונדי מחזיק גם בתואר "שגריר שלום ואחווה" מטעם האו"ם. הוא ידוע בחיבתו העמוקה לישראל וכאוהד ישראל הקליט אלבומים ושירים בשמות כמו "ירושלים", "מצדה" ו"יצחק רבין" ואף שר בעברית ובערבית. שיריו עוסקים בפוליטיקה, בחופש ובשאיפה לשלום, ובחלקם הוא מביע אהבה גדולה לישראל וליהדות. בביקורים הקודמים שלו בארץ פגש בלונדי את לאה רבין ז"ל, אלמנתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, ואת ד"ר תמר גולן ז"ל, שהקימה את מרכז לימודי אפריקה והייתה שגרירת ישראל באנגולה.

על המופע הקרוב בארץ הוא אומר: "אני והחבר'ה שלי רוצים תת מופע ענק ומדהים, בעזרת השם יהיה ענק. ניתן את מיטב הלהיטים שלנו, מסע לתוך המוזיקה שלנו מהצלילים הותיקים לחדשים. המוזיקה שלי, הרגאיי שלי, האפריקני, הוא שילוב של תרבותי האפריקנית ושל השפעות מערביות ורוקנ'רול. מאז שהייתי נער היתה לי להקת רוק בבית ספר. מרוקנ'רול עברתי לרוטס-רגאיי ויש קו דק שאני חוצה הרבה. כשאני מנגן חי על הבמה עם להקת רגאיי ,זה חלק מהתרבות שלי. הסגנון שלי הגיע במקור מאפריקה, רגאיי זה קטע אפריקני. בוב מארלי בעצמו אמר שכאשר הרגאיי יגיע לאפריקה הוא יקבל מימד חדש. אנחנו המימד החדש, שרים בדיאלקט אפריקאי. יש 87 דיאלקטים שונים באיזור שלנו. כל מדינה יכולה לעשות רגאיי בסגנון שלה. זה נותן לנו את הייחודיות לרגאיי שלנו".

-והטקסטים?
"המסר שלי הוא אהבה ושלום, רוחניות ואיחוד עולמי ,זה החיפוש שלי אחרי אהבה. הקריירה שלי בנויה כל כך הרבה שנים מהאהבה של המעריצים שלי. הם מראים אהבה וכבוד למוזיקה שלי. אני ראוי לאהבה הזו והם לא נותים לי ליפול. אין לי חופשות בכלל, אני תמיד מנסה להיות טוב יותר, להשתפר, להיות מקצועי יותר. הכנסתי מוזיקה מיוון לאלבום הבא שלי. יש לי אח שהוא מאמריקה ומישראל שמנגן חלילים, יש נגן ממרוקו. אני מקליט 20 כלים מ-20 מדינות שעוזרים לי להגיע ללב המעריצים. אני לא רוצה לאכזב, רוצה לתת להם את הכי טוב שאני יכול, לתת להם את הכבוד".

אלפא בלונדי (צילום: franck blanquin)
"התאהבתי בישראל כי אני מאוהב באלוהים. אני שר על רבין כי אני פנאטי לשלום". אלפא בלונדי | צילום: franck blanquin

-עשיתם שינוי בחדירה של הרגאיי למערב.
"היה לי המזל להיות אחד מאלה, מהתנועה העולמית שחצתה גבולות והביאה את המוזיקה מאפריקה לשאר העולם. הבאתי את התרומה הקטנה שלי להפיץ את מוזיקת העולם לאמריקה ולמערב".

-מה יהיה עם אפריקה?
"הבעיה של האפריקה היא הפוליטיקה האפריקאית. היא תהיה מקום טוב יותר אם ילכו על דמוקרטיה, אם הפוליטיקאים שרוצים לשלוט יוותרו קצת ויהיו טובים יותר. יש דור של פוליטיקאים טיפשים, בורים. הם לא יודעים כלום והם רוצים לשלוט - זאת הסכנה שמחזיקה את אפריקה אחורה. כשהאיחוד האפריקאי, רוב האנשים, הם בובות - מי ששולט הם קבוצות צבאיות, אז איך יכולים לדבר על דמוקרטיה?".

-חשבת ללכת לפוליטיקה?
"אני לא יכול להיות פוליטיקאי כי זו בעיה. אני זמר טוב אבל לא יכול להיות פוליטיקאי טוב. זה שאתה פופולרי לא אומר שאתה יכול להיות פוליטיקאי. צריך להביא למקצוע הזה אנשים מוכשרים ומקצועיים. בינתיים זה שייך לאופורטוניסטים שעולים לשלטון וצוברים כוח על ידי מכונות ירייה. זו הדיפלומה שלהם ואני לא מעוניין בה. אני יכול לשיר, אבל אני לא מוכשר לפוליטיקה".

-איך הגעת לישראל?
"אני לא יכול להסביר, זה רוחני. אהבת האל הביאה אותי אליכם. אני שר על יצחק רבין כי אני פנאטי לשלום והוא נתן את חייו לשלום, לכן הקדשתי לו את השיר. מי שנותן חייו למען השלום ראוי לכבוד שלי. ישראל זה המקום הקדוש לכל הדתות. כאדם מאמין זה מקום מאוד חשוב. התאהבתי בישראל כי אני מאוהב באלוהים".

-ומה הפיתרון כאן?
"ביום שבו הפוליטיקאים המתונים משני הצדדים, לא הקיצוניים והפונדמנטליסטים, כשהמתונים יוכלו לדבר ביניהם - תהיה תקווה לשלום. באחד הימים האלה מישהו כמו יצחק רבין או מישהו מתון בחמאס והרבי הכי גדול ישבו וידברו ואז יקרה נס ושלום. אני מאמין בזה, מאוד אופטימי. הישראלים והפלסטינים כולם קורבנות של הקיצונים. האו"ם לא ריאלי במציאת פיתרון לבעיה. הם צריכים להשקיע יותר במציאת פיתרון לבעיה. מדינות ערב צריכות להפסיק לדחוף את הפלסטינים נגד ישראל. אני מאמין שיום אחד המתונים יעשו שלום".

-אילו מוזיקאים ישראלים אתה אוהב?
"מוזיקאי בשם יאיר דלאל. ניגנו יחד בניו זילנד, אחר כך נסעתי לקונצרט שלו בפריז, פגשתי אותו במלון וקבענו לעבוד יחד. יש לי חברים כמו גיל רון שמע שעשינו דברים יחד. אני מכיר אותם".

-אתה מופיע אצלנו בירושלים, מה תבקש מאלוהים בכותל המערבי?
"אני אבקש מאחלוהים שלום. שימצאו דרך להגיע לשלום".

-אתה בא עם המשפחה.
"אני בא עם הבן שלי מייקל שהוא בן 17 חודשים, עם הבת שלי הגדולה שרה שהיא בת 16 וכבר חגגה בישראל יום הולדת ועם הבת שלי מישל. אראה להם את ירושלים, שיראו בעיניהם מקומות שרק סיפרתם להם עליהם. אשאר שלושה ימים ואז אסע לאירופה לסיים את האלבום החדש שלי".

אין תמונה
"מישהו כמו יצחק רבין או מישהו מתון בחמאס והרבי הכי גדול ישבו וידברו ואז יקרה נס ושלום"