קטלין רייטר הופעה (צילום: שרון רביבו)
שוקלת את צעדיה. קטלין רייטר | צילום: שרון רביבו

אחרי חצי גמר ראשון בו ניצחו קטלין רייטר, רון ויינרייך ושני זמיר, וחצי גמר שני, בו ניצחו ולדי בלייברג, מורן מזוז ורן סנדלר, יתקיים הערב חלקו השלישי של טרום-קדם האירוויזיון (חצי הגמר השלישי), ובו ייקבעו שלושה עולים נוספים לגמר התחרות. אלא שבקרב המתמודדים בתחרות, מנהליהם ואנשי יחסי הציבור שלהם, סוערות הרוחות. בקדם אירוויזיון מעורבים עשרות אמנים, מוזיקאים ומפיקים, ורבים מהם מפנים בימים אצבע מאשימה לרשות השידור בגלל שיבוץ השופטים בתחרות. כידוע, החלטת השופטים משה דץ, אורי פסטר, אילנית, דפנה דקל ומירה עוואד - מהווה חמישים אחוזים מהציון לכל שיר ועלולה, במידה רבה, לחרוץ את גורלו.

הסיבות לעיקר הטענות הן קשרים שנתגלו בין שלושה שופטים בקדם אירוויזיון לבין מתמודדים מסוימים. הראשון הוא אורי פסטר, המנטור של התוכנית "חי בלה לה לנד", ששופט בקדם אירוויזיוון את שרית אביטן וג'ולייטה, שהיו חניכות שלו בתוכנית. בחצי הגמר השני ששודר אמש הצביע פסטר עבור שרית אביטן (שלא עלתה). אורי פסטר אמור לשפוט הערב (חמישי) בחצי הגמר השלישי את הזמרת ג'ולייטה - האם הוא יבחר גם בה?

ליהיא גרינר (צילום: צ'ינו פפראצי)
יריב נתי: "אורי פסטר הסכים לביים את השיר של ליהיא אבל לא היה בארץ" | צילום: צ'ינו פפראצי

בנוסף, פסטר היה אמור לביים את העמדת השיר של ליהיא גרינר בחצי הגמר הראשון, ובסופו של דבר הצביע עבורה (וגם היא לא עלתה לגמר). ליהיא גרינר ואנשיה פנו לאורי פסטר, אבל פסטר שהה בחו"ל ולא יכול היה לעשות זאת. יריב נתי, המנהל האישי של ליהיא גרינר, אומר הבוקר ל-mako: "פנינו לאורי פסטר, עוד לפני שפנו אליו לשפוט בקדם אירוויזיון, הוא נתן לנו תשובה חיובית והסכים להעמיד את הנאמבר של ליהיא, אבל הוא היה בחו"ל בזמן החזרות ולכן זה לא הסתדר".

טענות נוספות שנשמעות, נוגעות לחצי הגמר השלישי שיערך הערב, ובו מתמודד מייקל הרפז ("הייפ פייב", "היכל התהילה"). הרפז מנוהל על ידי המפיק הותיק שלמה צח. בועדת השופטים יושבות אילנית ודפנה דקל, שגם הן מנוהלות אצל שלמה צח מזה שנים. האם הן מסוגלות לשפוט שיפוט הוגן, כאשר הן יודעות שבחירה שלהן בהרפז תעזור מאוד לאמרגן שלו, שהוא גם האמרגן שלהן? מעניין יהיה לראות איך יתפתחו הדברים הערב בגזרה הזו. כאן המקום לציין ששירי מימון דחתה פנייה לשפוט בקדם אירוויזיון, כיוון שהיא וקטלין רייטר מנוהלות שתיהן באותה סוכנות אמנים (פופ-ארט).

מפיקה: "המשחק לא נקי, זה מסריח"

אמנים ומנהלים אישיים של אמנים ששוחחו אמש עם mako הביעו זעזוע עמוק מעובדות אלה. רובם ככולם העדיפו להישאר בעילום שם, כמובן מחשש שיתנכלו להם מצד רשות השידור. חלקם אף ניסו למצוא פרצה בתקנון שתאפשר להם לפרוש מהתחרות, אבל גילו שפרישה תעלה להם בקנס מיידי של 50 אלף שקלים עוד לפני שתוגש נגדם תביעה משפטית.

אלון ז'אן חולצה כחולה (צילום: ליאור צור)
"מה יקרה אם אורי פסטר יצביע לג'ולייטה?". אלון ז'אן | צילום: ליאור צור

הזמר אלון ז'אן, שיתמודד הערב מול מייקל הרפז וג'ולייטה אמר ל-mako: "גמרת עלי עכשיו. לא ידעתי. לא יודע מה לעשות. אם אפרוש תהיה לי בעיה. אני לא רוצה להיכנס לזה, למתחים ולאנטי. לא נעים לשמוע. אבל אני לא יכול לעשות כלום בנידון, מה זה יעזור לי? זה רק יכול לפגוע בי אם אגיד משהו. אני מפחד מזה. מה יקרה אם אורי פסטר יצביע לג'ולייטה? אני באמת לא יודע. מקווה שיהיה שיפוט נכון. אני מנוע מלדבר, אולי אחרי זה אני אוציא דברים".

"איך שאני רואה את הדברים המשחק לא נקי", אומרת מפיקה של זמר בתחרות. "אם יש שופטים שיש להם קשר הדוק יותר או פחות למתחרים וזה לא נחשף - זו חוצפה שאין כדוגמתה. מנהל של זמר ששלח מטעמו שני שופטים זה נשמע תקין? זה מבאס. האמת שהזהירו אותנו מכל מיני פוילעשטיקים כאלה אבל לא האמנו שזה יכול לקרות".

בצלאל, אהבה אסורה (צילום: גלעד לנגר)
"בעיני לא משנה מי האמרגן שלך ומה האינטרס שלו". בצלאל רביב | צילום: גלעד לנגר

הזמר בצלאל רביב, שיתמודד הערב גם הוא אמר ל-mako: "אני לא יודע מה קורה מאחורי הקלעים ואין לי מושג איך מתנהלת התחרות הזו. העובדה שאני מקבל במה היא טובה וזה כבוד בשבילי. אם ייקחו את השיר לשבדיה זה כבר לא עניין שלי. כאמן מה שחשוב לי זה לקבל את הבמה. אני מקווה שישראל תשלח שיר טוב, לא משנה מי האמרגן שלך ומה האינטרס שלו. זו בסופו של דבר המטרה. אני לא עושה את זה בשביל השופטים אלא בשביל עצמי".

"כששמעתי את זה הייתי המום", אומר זמר אחר בעילום שם. "זה מסריח, מסריח למרחוק. זה נחת עלינו כרעם ביום בהיר. בחייאת, מה זה? מה זה? איך לא אמרו על זה כלום? והוא עוד מעז להצביע בשבילה? וואו, לא יודע, או שאני תמים או שאני אידיוט. אני לא יודע מה עושים. מקווה שיאירו את עיני רשות השידור וישימו לפארסה הזו סוף. זה חסר תקדים וזה מאוד מאוד לא נעים".

הזמרת הילה בן דוד, שתתמודד הערב בחצי הגמר השלישי, אומרת ל-mako: "אני לא יודעת מה לומר על זה. לא רוצה להגיב בנושא. אני הולכת עם האמת שלי וזה מה שיש לי לומר. תפקיד ההפקה לטפל בדברים כאלה. מבחינתי הכל בסדר".

"שיביאו שופטים אחרים"

"אנחנו שוקלים את צעדינו לקראת המשך ההשתתפות שלנו בתחרות, בגמר של הקדם אירוויזיון", אומר בזהירות רבה גיא שפר, המנהל של קטלין רייטר שכזכור העפילה לגמר הקדם אירוויזיון מחצי הגמר הראשון. "לכל צעד שנעשה יש השלכות תדמיתיות, כלכליות וכמובן השלכות על המשך הקריירה, ולכן אנחנו צריכים לראות איך יתפתחו הדברים בימים הקרובים. צריך לזכור שהקהל הרחב אהב את קטלין והצביע עבורה".

"רשות השידור חייבת לפתור את זה, מה אנחנו יכולים לעשות? הסיטואציה מאוד בעייתית", אומרת אשת יחסי ציבור של אחד האמנים. "אני לא מאמינה שרשות השידור לא ידעו. כיחצנית של אמנים זה מכעיס שהרשות נפלה בפח. מאיפה העוז והתעוזה ללכת ולשלוח אמן שישפוט אמן אחר ששניהם מיוצגים אצל אותו מנהל? אולי זה אתיקה של אנשים בני 60 שלהם זה נראה על הכיפאק, אבל זה מסריח. מי שיכול לעשות מעשה זו הרשות. או להוריד את השופטים לגמרי או להביא שופטים אחרים, ושיחתימו אותם שאין להם אינטרס - כנראה שלא עשו את זה".

תגובת רשות השידור: "ההצבעה מפוקחת ע"י עורך דין חיצוני ולקהל הצופים 50% מזכות ההצבעה. מתוצאות ההצבעה הראשונית אמש, ניתן ללמוד לשביעות רצוננו כי הבחירות, הן של השופטים והן של הקהל מוענקות בהתאמה רבה לשירים הטובים. אנו מזמינים את הקהל לצפות בערוץ הראשון ולהצביע ולהשפיע לשיר שייצג את ישראל באירוויזיון 2013."

>> ולדי בלייברג, מורן מזור ורן סנדלר העפילו לגמר הקדם אירוויזיון
>> קטלין רייטר, רון ויינרייך ושני זמיר העפילו לגמר הקדם אירוויזיון