מוזיקה היא במידה רבה שיקוף של החיים, של הרגשות ושל היצרים, שסקס הוא כמובן חלק גדול מהם. למרות שתמיד היו שירים שעסקו במיניות, וזמרים וזמרות רבים היו לאייקונים מיניים (אלביס למשל), רק עם הקמתו של MTV ב-1981 כל העניין עלה עליית מדרגה רצינית. הוידיאו קליפים הפכו לאמנות בפני עצמם - הם היו מושקעים, מרגשים, מרקידים, ביקורתיים או עלילתיים. וסקס, כמובן, היה מרכיב מרכזי בהם. מה בדיוק הייתה האבולוציה של הסקס בקליפים?

עוד ב-mako מוזיקה:

קשה לסמן נקודת התחלה מדויקת של ציר הזמן הזה, אבל נעשה ניסיון - כבר ב-1981 יצא הקליפ לשיר     "Physical" של אוליביה ניוטון ג'ון. השיר עצמו עוסק לגמרי במין, והקליפ ההזוי הזה, שקשה להאמין שנוצר ושודר, סקסואלי מאוד בדרכו המוזרה. בגלל שסקס עוד לא היה יכול להיות בפרצוף שלנו, אחרת הקליפ היה מצונזר, האווירה של הקליפ הזה היא בכלל כושר - אוליביה ניוטון ג'ון בטייטס ומגן זיעה מוקפת בגברים מיוזעים שמתאמנים בתחתונים.

באותה שנה נוצר הקליפ של דוראן דוראן לשירם "Girls On Film". הוא צולם כמה שבועות לפני שהערוץ הושק בארצות הברית ולפני שמישהו ידע את ההשפעה שיהיה לו על תעשיית המוזיקה, וכשהוקרן בו עורר פרובוקציה: היה מדובר בקליפ מאוד בוטה לאותם ימים, והוא נחתך מחדש כדי שיוכל להמשיך להיות מוקרן בערוץ.

ב-1982 הוחרם גם הקליפ "Body Language" של קווין, שקשה להאמין היום שהוא נחשב בעייתי. כן, יש שם קצת עור, ולטקס, וזיעה, וסאונה, וזרנוקי מים, אבל בעיניים של ימינו זה מרגיש דיי צנוע. אז, בכל אופן, זה היה ממש מזעזע ונראה ל-MTV לא ראוי להקרין אותו עבור הקהל.

אבל ב-1990 יצא הקליפ הכי שנוי במחלוקת שיצא עד אז, שהגביה את הרף עבור כל מה שבא אחריו: "Justify My Love" של מדונה, שהייתה אז אחת הכוכבות הכי גדולות בעולם. הוא היה כל כך מלא במיניות מפורשת שהוא הוחרם על ידיי MTV. הוא כולל דברים שגם היום קשה לראות, כמו שני גברים אחד עם השני ואישה שמובילה את האקטים המיניים בעצמה. מדונה הגיבה להחרמה הזו בטיעון ההגיוני: "למה אנשים מוכנים ללכת ולראות סרט על מישהו שמפוצץ לרסיסים בלי סיבה, אבל אף אחד לא רוצה לראות שתי בנות מתנשקות ושני בנים מתכרבלים?".

ככל ששנות התשעים התקדמו, MTV נתן יותר ויותר מקום לקליפים של היפ הופ, שהעלו את רמת המיניות בענק. ב-1992 הוחרם הקליפ ל"Baby Got Back" של סיר מיקס אה-לוט, שבסך הכל כולל בנות שעושות טוורקינג (ואת הראפר שר כשהוא על תחת ענקי). מצד אחד אי אפשר להתווכח עם כך שהקליפ הזה מחפצן נשים, אבל מצד שני - היי, הוא לפחת תומך בזכותה של האישה להחזיק ישבן מכובד ומתנגד לשלדונים בעיתוני האופנה. גם זה משהו, לא?

בתחילת שנות ה-2000 זה היה השיא של קליפים מעולם ההיפ הופ שהסקס נטף מהם, כשההתמקדות הייתה לגמרי רק בהטרוסקסאליות גברית (ואם בנות יתמזמזו אחת עם השנייה - זה רק כדי לספק פנטזיה גברית של גבר שצופה בהם). הקליפ ששבר את הגבולות המקובלים עד אז היה "Tip Drill" של נלי, שעורר את זעמן של תנועות פמיניסטיות. בקליפ אפשר למצוא נשים טופלס, נשים בביקיני מדמות אקטים מיניים, גברים מעיפים כסף על נשים חצי עירומות, ונלי מעביר כרטיס אשראי בין שני פלחי ישבן של איזו בחורה.

אותן שנים של תחילת המילניום החש התאפיינו גם בכוכבות פופ ענקיות ובראשן בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה, שכל אחת מהן בתורה פרסמה קליפ זימתי כדי לסמן את המעבר שלה מנערה מתוקה ותמימה לכדי סמל מין. אצל בריטני זה היה "I'm A Slave 4 U" שהכה את העולם בתדהמה, וכריסטינה הוציאה את "Dirrty" בו היא מפזזת על במת איגרוף כשהיא לובשת תלבושות שקשה מאוד לקרוא להם בגדים.

בעשור האחרון MTV כבר לא משחק את אותו תפקיד, או איזשהו תפקיד בכלל מעבר להקרנת סדרות על ילדות בנות 12 בהיריון ודברים בסגנון הזה. זה לא שקליפים הפסיקו להיות משמעותיים, אלא שה-YOUTUBE הפך למלך האמיתי של הקליפים, והמשמעות של זה היא חופש הרבה יותר גדול מבחינת כמה רחוק אפשר להגיע מבחינה מינית. קליפים של כוכבות כמו ביונסה, ריהאנה, ניקי מינאז' ואחרות מציגים אותן ובחורות אחרות כשהן חוגגות את גופן והקימורים שהן בורכו בהם, ומציגות מיניות נשית בטוחה בעצמה שלא חוששת להוביל ולהצהיר על עצמה.

ומצד שני, אחד הקליפים הכי בעייתים של השנים האחרונות היה "Blurred Lines" של פארל ורובין ת'יק, שיצא ב-2013. הקליפ מציג את השניים על רקע ורוד, כשהם מפלרטטים עם דוגמניות שלא לובשות דבר מלבד חוטיני בצבע גוף, ומאחוריהם בלונים עליהם כתוב "לרובין ת'יק יש ענק". אחרי שבוע ביוטיוב, הקליפ הוסר מהאתר (וחזר). כל הדבר הזה עורר הרבה זעם מצד אנשים שלא הרגישו בנוח עם הקליפ הזה (וגם עם משפטים בשיר כמו 'אני יודע שאת רוצה את זה'), שהוא מעודד תרבות אונס, חיפצון נפשית. רובין ת'יק הגן על עצמו ואמר שהשיר בכלל נכתב על אישתו, ושאחרי 20 שנים ביחד הוא בהחלט יודע שהוא רוצה את זה.

המסקנה? אי אפשר להפריד בין מוזיקה לסקס, ובין סקס ליחסי כוח. מפתיע לגלות שבמומבנים מסוימים האבולוציה הזאת הלכה אחורה, שכבר בשנות ה-80 נשים כמו מדונה ואוליביה ניוטיון ג'ון הצליחו במה שהיום מעורר הרבה יותר השתאות - פשוט לדבר על סקס. אולי הדבר הכי משמעותי שקרה בתחום הזה הוא הקליפ של Braves, שמציג לראווה דווקא גוף גברי. אולי נשים ערומות זה פשוט יפה יותר, אבל הכיוון המעניין האמיתי הוא התבוננות על המיניות הגברית.