פסטיבל ערד לזמר עברי פתח היום (שני) את שעריו בפעם ה-33 בפני חובבי זמר ומוזיקה עברית מכל הגילאים. בשלושת הימים הקרובים יעלו על הבמות בלב המדבר מופעים של מתי כספי, נורית גלרון, ג'ירפות, התקווה 6, נורית הירש, רונית שחר ועוד רבים נוספים - כל זה ללא תשלום. בזמן שאלה עושים את דרכם דרומה, זכרונות קסומים ותיעודים נדירים מהמדבר עולים וצפים:

גלעד כהנא (ג'ירפות)

"בפעם ראשונה שהופענו בפסטיבל ערד היינו ממש בתחילת הדרך ואני זוכר שבאמצע ההופעה ראיתי איש מוכר מאוד, אפילו יקר לי ולא הייתי בטוח מהיכן. הוא רקד וקפץ בזמן ההופעה שלנו וזה חימם את לבי. מאחר והייתי עסוק בהופעה לא הצלחתי להבין מי זה. כשנגמר, הוא ניגש אליי להגיד שהייתה הופעה מעולה, ובום! נפל לי האסימון, זה קוטנר! כילד גדלתי על העריכה המוזיקלית והטרפת שלו ברדיו וזה ריגש אותי מאוד. על אף שבתוך המחמאה זיהיתי שהוא היה מופתע שההופעה טובה כי את האלבום הראשון הוא לא ממש אהב. זוכר שזה סגר לי מעגל, שאחד המנטורים שלי סוף סוף גם אוהב אותנו, את ג'ירפות".

אחינועם ניני וגיל דור - באנו לערד (פסטיבל ערד '92):

נורית גלרון

"פסטיבל ערד, בהגדרתו, הוא חגיגת הזמר העברי. הוא התחיל כאירועי חבורות זמר וצמח לפסטיבל בן שלושה ימים שהביא אליו מסות של צעירים עם שקי שינה, אווירה יוצאת דופן של קיץ ישראלי, אהבת מוזיקה ופרגון ליצירה המקומית. אני יודעת שלאורך השנים הפסטיבל עבר מורדות ועליות, זכיתי להופיע בו כמה וכמה פעמים, בהרכבים שונים, בשנים שלפני האסון, וגם בשנים שאחריו, האווירה המופלאה שלו תמיד מקסימה אותי מחדש ואני מחכה בסקרנות להגיע לפסטיבל הקרוב".

נורית גלרון בפסטיבל ערד 2003:

רונית שחר

"אני זוכרת את הפעם הראשונה שהופעתי בפסטיבל כמוזיקאית עם אלבום ראשון ('שלום לתמימות') ב-97 נדמה לי. זה היה בקולנוע אורון והיה מרגש מאד, זוכרת איך המופע התקבל באהבה גדולה. זיכרון נוסף, כמה שנים קודם לכן, היה כשהצטרפתי ללהקה של שלמה ארצי. שלפו אותנו מבועת חדר החזרות ישר לבמה הענקית של פסטיבל ערד, זו היתה ההופעה הראשונה של 'ירח', וגם זה זיכרון מרגש. אני זוכרת את אווירת הפסטיבל, נוער מרוגש בחופשה, שבא לחפש אהבה ומוזיקה".

מתי כספי ושלמה גרוניך בפסטיבל ערד 2002:

 

נתנאלה

"זכיתי להופיע בפסטיבל ערד מספר פעמים, זכורה לי בעיקר ההופעה שקיימתי בשנת 1994 יחד עם אהוד מנור. באותה שנה הוצאתי את האלבום משיריו, 'לא דברנו עוד על אהבה', שבעקבותיו יצאנו לסיבוב הופעות משותף ברחבי הארץ, ויחד הגענו גם לפסטיבל. במופע זה נכללו גם שלושה שירים שאהוד כתב ללחנים שלי. אחד מרגעי השיא של המופע היה עבורי משמח במיוחד - כשאהוד ביקש לבצע יחד איתי דואט שכתב לכבודו של מתי כספי, 'עוד זמן'. באותה תקופה מתי כספי שהה באמריקה, ולפני שעזב הפקיד בידיו של אהוד את הלחן של השיר. אהוד כתב למתי שיר געגוע ועידוד, ויחד שרנו אותו – זו היתה הפעם הראשונה שאהוד העז לנסות את כוחו בשירה מול קהל. מתי גם היה זה שהכין את העיבוד הנפלא לשיר שכתבתי לפסטיבל הזמר והפזמון בשנת 1987, 'ספינת הזיכרונות', והשנה גם יופיע בפסטיבל".

נורית הירש בפסטיבל ערד 2003: 

נורית הירש

"זכיתי להיות בוועדה הציבורית של חגיגות הזמר העברי הראשון בערד (1982), לצד מוזיקאים גדולים כמשה וילנסקי ואחרים. זו הייתה תחילתה של מסורת מפוארת. מיטב כוחות הזמר העברי השתתפו בפסטיבל הרענן והמלהיב שהתקיים מדי שנה בשנה. לימים, הופעתי מספר פעמים בקולנוע אורון ואף הוזמנתי להלחין את המנון הפסטיבל  בשנת 1982 'לילה בערד' למילותיו של אהוד מנור ובביצוע דואט של חנן יובל ואילנית (שיר שיצא על גבי תקליט שדרים ומאז לא נכנס לרפרטואר שלהם). אותו פסטיבל ראשון, עם קונצרט של שושנה דמארי והאווירה המיוחדת והקסומה, נשאר חרות בזיכרוני עד היום כחוויה מרגשת, שאותה שאני נוצרת בלבי".

אילנית וחנן יובל - לילה בערד (מילים: אהוד מנור, לחן: נורית הירש)

התקווה 6 

"החוויה הראשונה שלנו בפסטיבל ערד היא דווקא בגלגול המחודש, ב-2009. בתור אמנים מופיעים ולא מזווית הקהל. באותה שנה יזמה חברת סלקום את פסטיבל ערד המחודש, 14 שנה לאחר האסון. לצערנו לא חווינו את הפסטיבל כצופים בגלגוליו הקודמים כך שזו הייתה חוויה מיוחדת. העיר היתה מלאת התרחשות, בני נוער מכל הארץ, במות מפוזרות והרבה התרגשות באוויר. אנחנו זוכרים היטב את ההופעה ואת התחושה שאנחנו חלק מאירוע מיתולוגי עם עבר מוזיקלי משמעותי. התחושה באוויר הייתה שכולם רוצים שזה יצליח. הקהל, האמנים, המפיקים וכמובן העיר עצמה. נראה שאכן כך היה אך הפסטיבל לא שוחזר בסדר גודל כזה מאז. שמחים לחזור השנה לעיר המקסימה וכמובן לסיים את הערב עם המבורגר ב'מוזה'".