אין תמונה
דובי זלצר

בימים אלה יוצא אוסף כפול עם 43 משיריו של המלחין הוותיק דובי זלצר, במסגרת סדרת "המיטב", בהפקת חברת "NMC יונייטד". 

"הנני כאן", "דבר אלי בפרחים", "לחיי העם הזה", "כל הכבוד", "הורה היאחזות", "יש מקום", "מה צריך סך הכל בנאדם", "אני קוני למל", "יא ירח", "רוזה" ו"בלב אחד" הם רק קמצוץ דוגמאות מתוכו, רובם שירים המזוהים יותר עם מבצעיהם וכותביהם, פחות עם מלחינם. 

"במבט לאחור הייתה לי תמיד בעיה של יחסי ציבור", מודה זלצר, "כמובן שלא ידעו מה זה כשהייתי בתחילת דרכי המקצועית, כך שלא הייתי מודע למה שקורה. רק במבט לאחור אני מבין שהלחנתי כמות מכובדת של שירים אותם מכנים 'קלאסיקות', אבל רבים לא מודעים לכך שאני זה שיצר אותם".

-מוזר שאוסף בסדר גודל כזה של שיריך לא הופק כבר לפני שנים.
"לא דחפתי יוזמה כזו. היו צריכים לפנות אלי ולהציע. אני לא יודע לקדם את עצמי. אני איש של יצירה, לא של שיווק. בשנים האחרונות נטשתי את הפזמונאות לטובת יצירות סימפוניות. בימים אלה, למשל, אני מעבד ליצירות אופראיות שירים של המשורר חיים גורי שטרם הולחנו. במקביל אני בחזרות לקונצרט שיועלה בארץ, ביוון ובאיטליה. יצירה מקורית שהלחנתי לזכר הקהילה היהודית בעיר סלוניקי. קצב הפעילות שלי לא האט אף פעם".

לזלצר, שבינואר הקרוב יחגוג את יום הולדתו ה-77, מובטח כבר מזה שנים כס כבוד בדור הנפילים של הזמר העברי, לצד הקולגות חיים חפר, שכתב את המילים לרבים מלהיטיו, ויהורם גאון, המבצע החביב עליו. אולם המלחין המוערך מרגיש נוח כשהזרקור מופנה דווקא אל שיריו. "מאות שירים שלי הוקלטו במהלך השנים", אומר זלצר, "ומאות לחנים עדיין מונחים במגרות ולא יראו אור לעולם. תמיד הייתי המבקר הנוקשה ביותר של עצמי, כך ששיר שלא הגיע לכלל שלמות, או שלא מצא מסגרת או מבצע ראויים פשוט נגנז".

עיון ברשימת השירים באוסף מגלה, בעיקר, שירים ממחזות זמר וסרטים ישראלים, כמו "שמונה בעקבות אחד", "שני קוני למל", "איי לייק מייק" וכמובן "קזבלן". לצד חיים חפר, היה זלצר במשך שנים "מר מחזמר" הישראלי. "עניין אותי ליצור כחלק מקונספט רחב יותר משירים בודדים, ומחזות זמר ענו על התשוקה הזו,, הוא אומר, "כמו גם פסי-הקול לסרטים, בהם 'אני ירושלמי' של יהורם גאון ממנו הפך השיר 'הנני כאן' ללהיט גדול. רק מאוחר יותר שירים בודדים, שהולחנו במקור לאותם מחזות זמר, הפכו להיטים גדולים כל כך, שכיום אנשים זוכרים את השיר אבל לא את הנסיבות בהן נכתב".

-יש סיכוי שחפר, גאון ואתה תאחדו כוחות ליצירת מחזמר חדש או אלבום מקורי?
"אני וחיים חפר מדברים לעיתים קרובות על כתיבת מחזמר חדש, אבל צריך מפיק או משקיע. מישהו שיהיה מוכן לקדם פרויקט כזה כלכלית. לפי שעה, אני לא רואה שמישהו ממהר להרים את הכפפה. אני יודע כבר זמן רב על היוזמה לחדש את "קזבלן", אבל זה מחזמר שהוכיח את עצמו. להתחיל משהו חדש זה כמובן הימור גדול".

-ואלבום ליהורם גאון?
"הבנתי שיהורם מעלה עכשיו מופע, והוא מסתדר יפה ועובד כל הזמן. לעצם השאלה, כשזה מגיע לתחום ההלחנה הפזמונאית יש שדרנים ועורכים מוזיקליים בתחנות הרדיו שצריכים לגלות עניין בשירים חדשים שלי, ואני לא יודע עד כמה זה רלוונטי. אני איש מפוכח. ייתכן שהלחנים שלי ישמעו כיום מיושנים ולא ידברו אל הדור החדש. רוב המבצעים מעדיפים ממילא לכתוב ולהלחין בעצמם, ויש העושים עבודה יפה מאוד. אני לא מרגיש נפסד מזה שאני עוסק בשלי והם בשלהם".

-קורה שאתה שומע מדי פעם ברדיו זמר חדש שאתה אומר לעצמך: "עבורו הייתי מלחין"?
"אני מאזין למעט מאוד מוזיקה ברדיו, וגם אם הייתי נתקל בזמר כזה לא נראה לי שהוא היה מגיע אלי. אחרי שהראל סקעת ביצע את 'הנני כאן' בתוכנית 'כוכב נולד' השארתי לו הודעה. החמאתי לו על שירתו היפה, והוא לא חזר אלי עד עצם היום הזה. ידוע לי שהיו שמועות לפיהן הצעתי להלחין לו שירים חדשים ואין לי מושג מי היה המקור. לא נפגשתי מעולם עם הילד הנחמד הזה".

-פרס ישראל זו משאת נפש עבורך?
"משאת נפש זו הגדרה גדולה, אבל לא הייתי מסרב לכבוד הזה. אני יודע ששמי הוצע בעבר לוועדה הבוחרת את חתני הפרס, ועדיין לא נמצאתי ראוי בעיניהם. אם זה יקרה בעתיד אראה בכך כבוד גדול, אבל בינתיים אני ממשיך בשלי. שירי ממשיכים ללוות את המדינה הזו ואת תושביה. הם לא נשכחו ולא דעכו. גם זה הישג לא מבוטל".