סדרת התוכניות "בחזרה לסוף עונת התפוזים" שמגיש יואב קוטנר בערוץ 24 נמשכת ותגיע הערב (שני, 22:00) לפרק "אינקובטור", המספר את סיפורו של רוק השוליים התל אביבי בשנות ה-80'. בפרק מראיין קוטנר את מנהיג וסולן להקת "הקליק" דני דותן ואת ערן צור על השפעת "הקליק" על הרוק הישראלי.

קוטנר: ב"קליק" שאפתם למינימליזם, אפילו הוצאתם מהלהקה גיטריסט שלא התאים לקו הזה.
דותן: "הגיטריסט אלי אברמוב ואני חיינו תקופה בלונדון ומאוד התחברנו למינימליזם הבריטי. פה עשינו מינימלים ישראלי. בעיקר, אני חושב שהשפה העברית, אם מדברים בה בגסות, נמוך וגס - זה עובד. אם לא מדברים נמוך וגס אז... לזה התחברתי - שמה שעובד פה זה הטון של הצבא, לקחנו את המוזיקה לטון הזה של הצבא, הגיטרות שלנו היו מכונות ירייה, לא לפנק שום דבר, אלא להגיד את האמת בשפה גסה".

קוטנר: אבל האלבום השני שלכם, ומה שקרה עם "ה'קליק" מאז, אפילו נגד רצונך אתה הופך להיות חלק מהמוזיקה הישראלית המוכרת. ומה שקרה ל'קלי', שהתפרקתם, חסרתם, ושוב התפרקתם וחזרתם - הפכתם להיות חלק מהצליל המקובל.
דותן: "מה אתה רוצה לטעון? אני מכיר אותך המון שנים. מה אתה רוצה לטעון? ש'הקליק' משודרים ברדיו ואני לא ידעתי את זה? שהסאונד של 'הקליק' הוא הסאונד של ישראל ואני לא ידעתי את זה? שרוקדים את 'הקליק' בחתונות ואני לא ידעתי את זה? למעשה אני מוכר מאות אלפי עותקים - ולא ידעתי את זה".

קוטנר: לא, אבל בניגוד להרבה חבר'ה שפעלו אז, אתם בחרתם לשיר בעברית, ולכן זה נשאר.
דותן: "אתה צודק. דיברתי עם מומחה לרעלים, והוא אמר לי שהכל הורג - תלוי במינון. אפשר להרוג בן אדם עם מים, אפשר להרוג אותו עם כוס של מיץ גזר. אנחנו סוג של רעל במוזיקה הישראלית. אנחנו כן חלק מהצליל הישראלי ומהחשיבה הישראלית, אבל ברור שאנחנו חלק מדולל מאוד. אנחנו הרעל הקטן בכוס הגדולה".

 

ערן צור: "אני זוכר קוקסינלים בקהל בהופעה של הבאוהאוס"

"אני זוכר את עצמי בפעם הראשונה בבית של ההורים שומע את 'אל תדליקו לי נר' ואומר 'וואו, יש פה משהו חדש, מה זה הדבר הזה'", מספר ערן צור. "ואז התחלתי לחקור את 'הקליק', והגעתי ל'אינקובטור' ו'גולם', השירים האלה בטח. הטקסטים של דני באמת היו רוח חדשה שונה לגמרי ממה שהיה לפני זה. אבל גם המוזיקה, בראשותו של אלי אברמוב, כל צורת ההפקה שהיתה שונה לגמרי, הסאונד הזה של הפוסט-פאנק, של 'הגל החדש', זה היה מרענן, זה חשוב. עד היום במסיבות של שנות ה-80' השירים של 'הקליק' נמצאים".

קוטנר: הושפעתם יותר מהסצנה התל אביבית או מ"הניו ווייב" מחו"ל?
צור: "תראה, גם וגם. ההופעות הראשונות שראיתי בחיים היו של אריאל זילבר ואריק איינשטיין בקולנוע בקרית ביאלי'ק. הופעה ראשונה מחו"ל זה כשנסענו לראות ב'קולנוע דן' את ה'באוהאוס' עם פיטר מרפי. זה היה אז עולם אחר לגמרי. הם גם ניגנו מוזיקה, אבל גם התלבשו ובעטו בקהל וגם הסצנה של האנשים - אני זוכר קוקסינלים בקהל ואנשים שלבושים מאוד צבעוני. מבחינתנו שבאנו מהקריות זה היה כמו לנחות בכוכב אחר. בדרך חזרה לתחנה המרכזית עברנו דרך ה'פינגווין' ולא העזנו להיכנס. הם היו עם התסרוקות של הפאנק במין התגודדות כזו של קליקה, בוהמה. זה משאת נפש, משהו שאתה רוצה להתחבר אליו".

*הפרק "אינקובטור" ישודר הערב (שני) בערוץ 24 בשעה 22:00 ואחריו בשעה 23:00 "בחזרה לסוף עונת התפוזים" עם דני דותן וערן צור. שידור חוזר: בשלישי, 4.6 בשעה 19:55 ובשעה 24:00.