רבקה זוהר בחזרות (צילום: עודד קרני, מערכת מאקו 1)
"מפתיע אותי שהקהל מקבל את השירים החדשים". רבקה זהר בהופעה | צילום: עודד קרני, מערכת מאקו 1

הזמרת רבקה זהר מוציאה בימים אלה לרדיו סינגל חדש בשם הזמרת הותיקה והמעוזהו השיר החדש הראשון אותו מוציאה זהר, מגדולות המבצעות בתולדות הזמר העברי, מאז החליטה לשוב להופעות בשנה שעברה אחרי הפסקה ממושכת. עכשיו הוצאת השיר, היא מתכוונת להשיב לבמות את המופע "חלקת אלוהים", בו תבצע ממיטב שיריה הקלאסיים ("על כפיו יביא", "הדרך אל הכפר", "הלאה", "חלקת אלוהים", "בן יפה נולד") והחדשים בעיבודים עדכניים של אילן מוכיח.

כידוע, רבקה זהר לא הוציאה אלבום שלם מאז "חסד מופלא" משנת 1998, אז גם החל שיתוף הפעולה האמנותי בינה ובין בן זוגה, המורה הרוחני והסופר-משורר שלמה קאלו, שכותב ומלחין כיום את שיריה. בשנת 2005 הוציאה לרדיו את השיר "כלת מלך" ושנתיים מאוחר יותר את "אוהבת אותך". טיפות בודדות, אך זהר מקפידה להשאיר אופציה פתוחה לגשם עתידי.

"הפלייליסט לא תואם לקצב הפנימי שלי"

"אני בהחלט לא פוסלת אפשרות להוציא אלבום חדש שלם", היא אומרת. "הכל עניין של התכוונות, התחברות, רצון. אם תתהווה אסופה ראויה של שירים שידברו אל ליבי, זה יקרה. בהופעות החדשות, קהל מקבל נפלא את השירים החדשים שלי. זה אפילו מפתיע אותי מעט, בהתחשב בעובדה שהשירים דורשים האזנה מעמיקה. צריך להתחבר למילים, וזו מטלה לא פשוטה בהתחשב בעובדה שהרדיו כמעט לא משמיע אותם".

-וזה פוגע בך? התעלמות עורכי הרדיו?
"כאשר הוצאתי את 'כלת מלך', שהיה השיר הראשון שלי ברדיו אחרי שבע שנים, לא הבנתי איך הוא לא מקבל יותר השמעות. איך לא 'קולטים את זה'. כיום אני נינוחה הרבה יותר ביחס שלי לדרך בה הדברים מתנהלים. לעורכי הרדיו יש כיום קצב פנימי משלהם, מה שהם מכנים 'פלייליסט', והוא לא תואם את הקצב הפנימי שלי. כל אחד צריך ללכת בדרך המתאימה לו, והדרך שלי כרגע היא לא באמצעות הרדיו. העובדה שאני מצליחה לגעת ככה בקהל מספיקה לי. אנו חיים בתקופה לא פשוטה. יש מיתון. אנשים חושבים אולי יותר מבעבר מה באמת חשוב להם בחיים. יכול להיות שמכאן מגיעה יכולת ההתחברות הזו שלהם לשירי החדשים".

"אם הייתי מתמכרת שוב להצלחה לא הייתי ממשיכה"

-סיפרת בעבר לא פעם על "ההתמכרות" להצלחה, למחיאות הכפיים, לאור הזרקורים. משהו מזה דבק בך שוב מאז חזרת להופיע?
"לא. אם הייתי מרגישה כך, לא הייתי ממשיכה. באתי לבמה ממקום נקי ונשארתי נקייה. אני יודעת את זה, כי כשאני שרה כיום להנאתי בבית, תוך כדי שטיפת הרצפות, אני מתמסרת לכל ביצוע באותה מידה של להט. אני שרה מאהבת השירה. שלא יבינו אותי לא נכון, נעימה לי מאד אהבת הקהל ואני מברכת עליה בהתרגשות גדולה, אבל אני כבר מזמן לא תלויה בה. מהמקום הזה אני שרה להם באהבה רבה מאי פעם".

-קל יותר לעבוד איתך כיום, באולפן ההקלטות או בחזרות להופעה?
"תמיד היה קל לעבוד איתי (צוחקת). זה אחד הדברים הבודדים שלא השתנו בי, לא משנה לאן החיים לקחו אותי ובאילו נסיבות. אני אדם נוח מאוד בעבודה. מה גם שנמצאים איתי על הבמה אנשי מקצוע נפלאים שאני נהנית מאד מחברתם, כמו גם מכישרונם, בראשם אילן מוכיח".

-אז מה כן השתנה?
"הבשלות הנפשית, כנראה. אני מוכנה כיום לקלוט דברים שלא יכולתי או לא רציתי לקלוט בעבר. יש בי מקום להכיל את כל האהבה הזו, הכישרון הזה של הסובבים אותי, ולא לתת להם לבלבל אותי ולהוביל אותי למקומות לא נכונים עבורי. אני נמצאת בדיוק במקום בו אני אמורה להיות".