בימוי: אייל דורי ויוני לוי, ארט דיירקטור: יוני לוי, צילום ועריכה: אייל דורי, איפור: מלי הולנדר
 

מתרגשים מ"תם" כמונו? יש מקום לדבר על זה 

בחודשים האחרונים תמר אייזנמן טפטפה לאוזננו כמה משיריה החדשים שנכתבו בעברית לאלבומה הראשון בשפת אמה, "לימבו". באחת הרצועות היפות מתוכו, "תם", היא מארחת את רונה קינן. "תם' הוא מחווה ניאו-בלוזית נשית וישראלית ל'The Thrill Is Gone' של בי בי קינג', הוא מתאר מסע פרידה בלתי נמנעת בין שתי אהובות", כך תיארה אייזנמן את השיר שיצא בחודש שעבר. היום היא מעצימה את כל הבלוז ששורר בין שתי אותן אהובות בקליפ שחור-לבן, בו היא מארחת את מי שעמדה לצדה באולפן, בהופעות ובמוזיקה.

אתן שרות על פרידה של שתי נשים, ושוב עומדות כמעט בודדות בקהילה הלהט"בית (ובפרט הלסבית) - מדברות בביטחון מגדר ומיניות. למה זה כל כך נדיר? מתי נשמע שיר פופ לסבי?

תמר: "זה מעט נדיר כי התהליכים החברתיים לוקחים את הזמן שלהם, אבל יש עלייה משמעותית בחשיפת המדיה לתכנים וליוצרים להט"בים וזה מאוד חשוב והלוואי וישמעו אותם יותר ויותר. עם זאת לא כל יצירה מתוך הקהילה עוסקת בתוכן להט"בי או בנקודת מבט כזו ולכן החשיפה לתכנים להט"בים, גם בעולם הפופ, היא לא בהכרח במרכז. הביטחון לדבר ולעסוק בזה הוא עניין כל כך אינדיבידואלי ואישי. נראה לי שיש כבר לא מעט שירי פופ עם לסבו-שיק, לפחות להבנתי, ובכל זאתי לא הכל כמו מה שהוא נדמה, וכדאי להשאיר מקום לדמיון".

רונה: "במהרה בימינו אמן! נדמה לי שאנחנו כל הזמן מתקרבים ומתקרבות לנורמליזציה בעניין הזה. כל שיר שלא עוסק באהבה להט"בית כקוריוז אלא כחוויה מלאה ועמוקה, כחלק מהחיים, מקרב אותנו ליום הזה. מהבחינה הזו, השיר שתמר כתבה הוא שיר חשוב בעיני, דווקא כי הוא מדבר על הרגע שבו הריגוש נגמר ולא על הרגע שבו הוא מתחיל".

עבדתן יחד הרבה בשנים האחרונות. אלו פירורים שאתן מפזרות לקראת אלבום משותף?

תמר: "שיתוף הפעולה ביננו נוצר בטבעיות, אחרי התקרבות חברית ומקצועית מאוד עמוקה. אני חושבת שבמשך הרבה שנים במידה מסוימת יצרנו באזורים מקבילים, וזה כמעט בלתי נמנע (ומאוד משמח) להתקרב ככה, בעדינות ובטבעיות. אני אדם שיוצר לרוב לבד, אבל בעשיית האלבום האחרון ובשנים האחרונות, רונה נכנסה אל עולמות היצירה שלי ועוררה אצלי רצון להיפתח עוד. רונה היא יוצרת כל כך ייחודית ורגישה ובן אדם כל כך חכם ואוהב. נשמע לי טבעי להמשיך ליצור יחד, כרגע אנחנו מתכוננות למופע משותף. אלבום אולפן עוד לא באופק אבל זה כמובן מעניין אותי ובטח יקרה בזמן הנכון. אני חושבת שהשילוב שלנו על הבמה הוא אולי אופציה לאלבום הבא".

רונה: "אין לדעת. הופעות בעיני הן לא רק מסע בדרך למטרה אחרת, אלבום לצורך העניין. הופעות יכולות להיות הדבר עצמו. אבל כמובן שנשמח לבלות יחד באולפן ביום מן הימים".

המעברים למחוזות אלקטרוניים משפיעים עליכן, או שגיטרה-בס-תופים תמיד יהיה הבסיס ליצירה שלכן?

תמר: "אני מרגישה דבר הפוך. המחוזות האלקטרונים היו דווקא מקור השראה אדיר עבורי בתחילת הדרך. עולמות הלופים, הסימפולים והמחשב היו בהרבה מובנים דווקא הלחם והחמאה באי.פי שלי ובאלבום השני. ככל שהזמן עובר אני מגלה יותר את הכוח של המורכבות והפשטות ביצירה לייב-ית המבוססת על גיטרה-בס-תופים ואלמנטים משורשי הבלוז-רוק. בשני האלבומים האחרונים שלי ובאלבומים שאני מפיקה ליוצרים אחרים אני מתמסרת יותר ויותר לעולם האינסטרומנטלי והם בעיני הכוח והבסיס של היצירה עבורי, אבל אני מאד אוהבת לשלב בין העולמות".

רונה: "אני מפלרטטת עם עולמות אלקטרוניים כבר כמה זמן אבל זה עדיין לא יצא מגבולות הסטודיו הביתי שלי. גיטרה-בס-תופים זו המצאה מדהימה שלא נס לחה, אבל אני לא חושבת שזה תמיד יהיה הלב האסתטי של המוזיקה שלי".

רונה קינן. תמר אייזנמן (צילום: אייל דורי ,  יח"צ)
רק אהבה. תמר אייזנמן ורונה קינן | צילום: אייל דורי , יח"צ

מילה אחת לשניה?

רונה: "אהבה!"

תמר: "רונוס - האהבה תנצח. אני לא אשכח בחיים את הרגע המיוחד שלנו בהקלטת השיר אחרי ארוחת הערב המפורסמת תודה שאת מי שאת".

ואחת לבי בי קינג שבשמיים?

תמר: "המוזיקה והנגינה שלך היא השראה יומיומית ושיעור גדול להתכוונות וזיקוק צלילי הגיטרה. עכשיו זה בחוץ. אנני דיפרנקו היא המלכה שלי, ואתה היית המלך".

רונה: "שמור גם לנו מקום בתור לג׳ם הגדול בגן עדן".

תמר אייזנמן תשיק את אלבומה ב-22 באוגוסט, במועדון בארבי תל אביב.