שיר ביטון פרומו (צילום: אריאל ואן סטרטן)
"טדי לא החתימו אותי, חברות התקליטים לא היו במצב לתת לי חוזה טאלנט, עשיתי הכל לבד". שיר ביטון | צילום: אריאל ואן סטרטן

שיר ביטון, 28 ביוני הקרוב, פינליסטית העונה השלישית של כוכב נולד ודימונאית במקור, תשיק הערב (ראשון, צוותא תל אביב, 21:00) את אלבום הבכורה שלה "המציאות שלנו". מהאלבום, עליו עבדה כמה וכמה שנים, הוציאה ביטון עד כה את השירים "אל תלך", "אני ותל אביב" שזכה לקליפ, כולל שחקן בלבוש אישה היוצא לעבודתו הלילית, "כשהמלך עיוור", שזכה אף הוא לקליפ והדואט "מחדש" עם בעלה עומרי רוטברד, גם הוא כזכור בוגר העונה השלישית של תוכנית גילוי הכשרונות.

-אז איך זה להוציא אלבום בכורה?
"היה קשה, אבל הסתיים ההיריון".

שיר ביטון ועומרי רטברד בחתונתו של יהודה סעדו (צילום: גיגי)
"עומרי מבשל ואופה ואני מנקה". שיר ביטון עם הבעל עומרי רוטברד | צילום: גיגי

-ומה עם ההריון השני?
"או, אני רואה שפולניה צלצלה. כשזה יגיע אתם תדעו והאמת שמתחשק לי כבר ילד. לא משנה בן או בת, בריא או בריאה. עומרי ואני עוד לא יודעים מתי, אבל יודעים שזה מתחשק לנו. אני כבר רואה את אמא שלי בצהלולים מספרת בכל דימונה. השבת היא שלחה לנו אוכל פרסי. בכל זאת אני בת הזקונים ובגלל החזרות לחמופע ההשקה לא היה לי זמן לבשל".

-את מבשלת?
"האמת שלא. עומרי הוא הבשלן. הוא מכין אוכל מעולה ואופה עוגות מטורפות, שמתי מתכונים ותמונות בפייסבוק. קניתי לו במתנה ליום ההולדת קורס קונדיטורים והוא מכין הכל, פשוט הכל. הוא הכין השבוע קוסקוס לפי מתכון ואני בקיאה בקוסקוס אבל לא אכלתי כזה בחיים, התעלפתי. אז הוא מבשל ואני מנקה אחריו בסנו ג'אבל".

"לא הייתי מוכנה להתפשר וסתם לעשות אלבום"

-אתם ממש זוג שוויוני, זה קטע תל אביבי?
"עושים עניין מזה שעזבתי את דימונה ועשיתי שיר על תל אביב שנקרא 'אני ותל אביב'. האמת שטיילתי בשינקין עוד כשהייתי תלמידה אבל אחרי הצבא עברתי לתל אביב. אני גאה בדימונאות שלי ועבדתי עם נוער מדימונה, אבל תל אביב היא הדופק ואי אפשר לנהל את החיים בשלט רחוק".

-את מוציאה אלבום בכורה שש שנים מאז גמר כוכב נולד. הרבה זמן עבר.
"יש ציפייה מיוצאי כוכב נולד לנצל מומנטום וללחוץ על הגז ושלא ישכחו אותך. אני הבנתי שהאיכות של הזמרות שגדלתי עליהן - ריטה, ריקי גל, נורית גלרון וגלי עטרי - היא בבחירת השירים. כשהתחלתי לאסוף חומרים לאלבום שמעתי מאות שירים והבנתי כמה זה קשה ולא הייתי מוכנה להתפשר וסתם לעשות. רציתי להגיד 'הנה אני' תכירו אותי', ולמצוא את הבן אדם שיעשה את זה, ומצאתי את המפיק נדב ביטון. המון אנשים הביאו עשרות טקסטים אבל זה חלק מהתהליך. בהתחלה היו ארבעה שירים סגורים ופגשתי את תמיר חיטמן ושמעתי שיר והארבעה נפלו. היה שיר שהקלטנו כבר עם נגנים והוצאתי אותו מהאלבום כי הוא לא נשמע לי נכון. עשיתי דרך בלי פשרות לעצמי. רציתי להיות שלמה עם זה".

"בעונה 3 היה חסר רענון, היתה אופוריה מהגמר של סקעת ומויאל"

שיר ביטון, עטיפת אלבום (צילום: אריאל ואן סטרטן)
"העפתי הצידה שירים שהיו סגורים, לא התפשרתי על הבחירות". שיר ביטון, עטיפת האלבום | צילום: אריאל ואן סטרטן

"ואי אפשר לשכוח את הפרמטר הכי חשוב שהכל בכוחות עצמי, לבד. לא היה מי שיביא לי, יעשה לי. טדי לא השאירו אף אחד מהעונה שלנו אצלם. אז אחרי שנגמרו ההופעות של כוכב נולד פניתי לחברות תקליטים והן היו במצב לא טוב. הד ארצי היתה סגורה, אן אמ סי לא היתה בשליטת משפחת אדרי, שקנו אותם אחר כך. לא הייתי במצב של חוזה טאלנט, נשארתי רק עם הקול שלי ואמרתי שאעשה דברים בשבילי. הייתי באינספור פגישות וכשזה מגיע לכסף אתה לבד, ורציתי ללכת בדרך שלי ולעבור דרך יסודית".

-שוב פעם אותה עונה 3 "בעייתית"?
"כל כך הרבה כבר דובר ונאמר וחשוב לי להסביר. כל המבקרים הגיבו ככה, כי יש משהו אחר בלראות פעם שלישית תוכנית שנראית אותו דבר ונשמעת אותו דבר. אצלנו לא השקיעו בתפאורה וסטייליסטית וספיישלים. ההפקה של כוכב נולד אולי היו באופוריה אחרי הגמר של מויאל וסקעת ובחרו כוכבי טלוויזיה ולא זמרים. היו אנשים מוכשרים בעונה, אבל לכל התוכנית היה חסר רענון. כל גוף צריך לקחת אחריות על עצמו. ובכל זאת העונה שלנו היתה הכי נצפית עם פרסומת-גמר הכי יקרה. היוצרים אמרו בעצמם שהיא לא היתה טובה, אבל עד היום הקהל מפרגן לי ברחוב. מי שהיה טוב הגיע לחצי הגמר ולגמר. בכל תוכנית יש עונת ה'שעיר לעזאזל', אז אם זה אנחנו - היט מי!".

"אחרי האלבום אני מעלה הופעה בפרסית"

-את לא מרגישה שיש אינפלציה של זמרות? רק בפסח הזה יש 6-7 זמרות צעירות עם אלבום ראשון או שני.
"הייחוד שלי הוא לכיוון האתניות - מוזיקה פרסית ורוק ישראלי, שגדלתי עליו מאוד. זה אולי דומה לאחרות, אבל שונה. המדינה קטנה אבל יש מקום לכולם, בעיקר למתמידים, אני אלך עם הראש בקיר עד שהוא יישבר".

-כללת באלבום את השיר "שמש מזדקנת (שקט)", דואט עם הזמר הפרסי יצחק רפואה.
"הוא המורה שלי למוזיקה פרסית. חלמתי על זה שנים. אבא שלי הוא ביטון, מרוקאי, ואמא פרסיה, מבחינתי אני פרסיה לכל דבר ורציתי לעשות חיבור באלבום. בשיר הזה הרגשתי שחזרתי למקום שאני שייכת אליו. זה הכי קיטשי והכי אמיתי, כששמעתי אותו שר מוזיקה שעושה לי לבכות, מוזיקה גאונית. אחרי שהאלבום שלי נרגע אני מעלה הופעה בפרסית, חייבת לעשות את זה.

-בבית שלך שמעו מזרחית?
בבית שמענו מוזיקה ישראלית. אני הבאתי הביתה את שלומי שבת. בסביבה שלי שמעו זוהר ארגוב ומרגלית צנעני. ברוח הסערה שתוקפת עכשיו וכל אחד אומר מילה ועושים מזה אש אז אין אירוע שבו לא אהנה לרקוד שירים ים תיכוניים, זה כיף גדול, אבל אני לא שומעת את זה באייפוד שלי, חוץ משלומי שבת או שירים ספציפיים של אייל גולן. "אני מבינה על מה המהומה. הם רוצים לעשות שמח בחתונות ובסלולר וזה לא רע, רוצים להתפרנס, כל עוד זה במקום שלו".

"בשנתיים האחרונות המזרחית עברה את המינון"

"הבעיה היא שהמדינה הזו יכולה לעשות רק משהו אחד, אין לה מינון. היא אוהבת להמליך ואז להפיל, כל התקשורת כולה. בשנתיים האחרונות זה עבר את המינון. אי אפשר שערוץ המוזיקה יהיה רק קשקשת ומוזיקה מזרחית. השקעתי בשני קליפים ואני לא יודעת עם אשקיע בקליפ הבא. חייבים לגוון. אז שכל אחד יעשה מה שהוא טוב בו והתקשורת תמנן. ואני לא ממורמרת. אני אוהבת את עומר אדם ואני הראשונה לרקוד בחתונה".

-מי הקהל שלך היום?
"אני כל הזמן חושבת על זה. לדעתי זה צעירים מעל גיל 20, או מגיל 17 לכיוון הצבא ומעלה. אני רוצה להאמין שהטקסטים שבחרתי והלחנים הם קרוס אובר, חוצים. אף פעם לא עברתי פליילךסט בגלגלצ, מעניין איך זה מרגיש, אם אתה מרגיש חשוב. אבל היום יותר חשוב שישמיעו אותי בתחנות האזוריות ויחרשו עלי. השמיעו שם את כל הסינגלים שהוצאתי. אני בונה לבנה לבנה. לא מתאים לי לקבל עכשיו פנטהאוז, אני רוצה להרוויח את זה בדרך שלי".

>> דניאל תבורי התנדב לצבא ואומר: "אני הולך לאודישנים של 'אמריקן איידול'"