בשמונת הימים האחרונים, מאז ה-1 באפריל, לא משדר אתר יו-טיוב פרסומות לפני צפייה בישראל במרבית הקליפים והשירים הישראלים, וגם לפני הצפייה בקליפים של חלק מהאמנים מחו"ל (למשל ריהאנה ומיילי סיירוס). מדובר באמנים שזכויות היוצרים של שיריהם מאוגדות תחת המטרייה של אקו"ם, האגודה שמגינה על זכויות היוצרים בישראל.

הסיבה היא פקיעת הסכם התיגמול בין יו-טיוב לבין אקו"ם, שבחודשים האחרונים מנהלות משא ומתן מתמשך על גובה תמלוגי היוצרים בגין צפיות באתר. ההסכם בין יו-טיוב לבין אקו"ם הסתיים רשמית ב-31 בדצמבר 2013. מאז הוא חודש באופן זמני לשלושה חודשים, והסתיים שוב ב-31 במרץ. כיוון ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם, מאז ה-1 באפריל לא משודרות פרסומות לפני הצפייה בשירים וקליפים מקומיים ביו-טיוב, וכשאין פרסומות - גם אין הכנסות.

סלע המחלוקת הוא בראש ובראשונה על גובה התמלוגים המשולמים ליוצרים, אולם גורמים בתעשיית המוזיקה אומרים ל-mako שהמחלוקת היא לא רק על גובה התמלוגים, אלא על מערכת היחסים הכוללת שבין יו-טיוב ליוצרים בישראל. אקו"ם שואפת להמשיך עם הסדר הקיים, ולשמור על זכויות היוצרים, בבחינת "מה שהיה הוא שיהיה". ואילו יו-טיוב שואפת להתאים את ההסכמים שלה בישראל להסכמים עם המקבילות של אקו"ם ב-45 מדינות ברחבי העולם, בהן נחתמו בחודשים האחרונים הסכמים חדשים. שני הצדדים, אגב, שומרים על עירפול ולא מוכנים לחשוף, בינתיים, את נבכי המשא ומתן או פרטים ספציפיים מתוכו.

טקס פרסי אקום, יוריק בן דוד (צילום: ענבל צח)
האם אקו"ם היא מונופול דורסני, או שהמפלצת כאן היא גוגל-יו-טיוב? מנכ"ל אקו"ם יוריק בן-דוד | צילום: ענבל צח

השירים והקליפים שלא זוכים לפרסום ("מונטיזציה" בלשון התעשייה) בימים האחרונים, הם כמחצית מהשירים והקליפים של המוזיקה שנצפים ביו-טיוב בישראל - המחצית שזכויותיה מוגנות באקו"ם, וכוללת את מרבית תוכן המוזיקה הישראלית, וחלק מהתוכן הלועזי. שאר התוכן הלועזי, שלא מאוגד תחת אקו"ם, ממשיך לקבל שידור פרסומות לפני הצפייה בו, ולהרוויח כסף בהתאם.

הפסדים שיכולים להגיע לאלפי דולרים עבור האמנים

הקהל של הזמרים הישראלים (וחלק מהאמנים מחו"ל) אולי מרוויח מהימנעות מפרסומות ביו-טיוב בשמונת הימים האחרונים, אבל הנפגעים העיקריים מאי שידור הפרסומות הם הזמרים עצמם, וחברות ההפצה שמייצגות אותם כלפי יו-טיוב, כמו "יוניסל", "מובייל1", "הליקון" ו"אן.אמ.סי-יונייטד". הן האמנים והן החברות אינם מתוגמלים עבור הצפיות בתכנים שלהם באתר, כפי שהיה עד עכשיו. אל mako הגיעו פניות מזמרים שתהו מה עולה בגורל ההכנסות שלהם מיו-טיוב בימים אלה.

שוק הצפיות ביו-טיוב בישראל דומה בהיקף ההכנסות ממנו להכנסות של תעשיית המוזיקה ממפעיל סלולרי גדול (סלקום, פלאפון, אורנג'), ונאמד בכ-10 מיליון שקלים בשנה, כך על פי הערכות של גורמים בתעשייה המכירים מקרוב את המספרים. הממוצע לתשלום על צפיות ביו-טיוב הוא כדולר אחד עבור אלף צפיות, כעשירית הסנט עבור כל צפייה. עבור זמרים שהוציאו בימים האחרונים להיטים גדולים ליו-טיוב, כמו האלבומים החדשים של קובי פרץ ואייל גולן, והדואט של מאור אדרי ורינת בר - שמניבים כמות גדולה של צפיות - מדובר על הפסדים שיכולים להגיע לאלפי דולרים עבור כל אמן.

אייל גולן בהיכל התרבות (צילום: שרון רביבו)
"הוא הוציא אלבום חדש ולא רואה אגורה מיו-טיוב". אייל גולן | צילום: שרון רביבו

בתשלום עבור כל צפייה וצפייה מתחלקים לא רק הזמר והמפיץ, אלא גם היוצרים שעומדים מאחורי היצירה - הכותב, המלחין, המעבד המוזיקלי, המפיק המוזיקלי, במאי הקליפ ועוד. מה שכעת קורה בפועל, הוא שבגלל שהיוצרים לא הגיעו להסכם עם יו-טיוב - הם מונעים מהזמרים לקבל את המגיע להם. משום שכאשר יו-טיוב חוסמת את הפרסומות משיר מסוים, כיוון שלא סיכמה על גובה התשלום עם יוצרי השיר - מי שנפגע תוך כדי הוא מבצע השיר.

"אקו"ם הם מונופול והם מתנהגים כמונופול"

עד כה לא יצרה החסימה של יו-טיוב סערה בתעשייה המקומית, אבל אחרי שמונה ימים רצופים של אובדן הכנסות, הגורמים השונים מתחילים לאבד סבלנות. יש כאלה שמאשימים את אקו"ם ואומרים: "בגלל אקו"ם כל הצד המסחרי מוקפא. האמנים לא רואים שקל. זמרים שיש להם מאות אלפי צפיות בשבוע הזה, מאבדים הכנסות בגלל אקו"ם, מי יחזיר להם את הכסף הזה? וזה לא רק שירים חדשים - אם ישבתי ושמעתי הבוקר את כל השירים בערוץ הרשמי של שלמה ארצי ביו-טיוב, כי אני מעריץ שלו, אז הוא לא רואה מזה שקל, וככה זה נמשך כבר שמונה ימים. כרגע השוק בהקפאה. היו-טיוב חינמי לגמרי, לא נכנס כסף לאף אחד".

עומר אדם מקבל פרס מיו טיוב (צילום: באדיבות עופר מנחם תקשורת ויחסי ציבור,  יחסי ציבור )
הנזק עלול להגיע להפסדים של אלפי דולרים לאמן. עומר אדם מקבל פרס מיו טיוב | צילום: באדיבות עופר מנחם תקשורת ויחסי ציבור, יחסי ציבור

גורם אחר מאשים: "אקו"ם מנהל את המשא ומתן עם יו-טיוב כבר כמה חודשים בסחבת איומה. היו יכולים לסגור כבר מזמן את ההסכם הזה, אבל הם מושכים ומושכים, והארכה של שלושה חודשים לא הספיקה להם. מה שקורה כאן זה לא לגיטימי, ומה שמוזר זה שאקו"ם אפילו לא יידעו את היוצרים במה שקורה, לא התייעצו. היוצרים, למרבה הפרדוקס, לא יודעים על ההקפאה. אקו"ם הם מונופול והם מתנהגים כמונופול. זה מתסכל את כל התעשייה, שיש בה גורמים שפנו ליוצרים, על מנת שילחצו על אקו"ם לסיים את המשבר. תאמין לי שיש גורמים שהיו שמחים לעזור לאקו"ם לנהל את המשא ומתן הזה ולסגור אותו, אבל הם לא מוכנים לקבל עזרה".

"המפלצות כאן הן יו-טיוב וגוגל, ולא אקו"ם"

ואילו גורם המקורב לאקו"ם עונה מהצד השני: "מבחינת אקו"ם יש נכונות להגיע לפיתרון, כי מדובר על עוד מקור הכנסה ליוצרים בארץ. המטרה היא ליצור מצב שהתמלוגים יהיו בעלי ערך ומאוזנים ביחס לעולם. קל להסתכל על אקו"ם כמפלצת שהיא ענקית על חלשים. אבל המפלצת הענקית כאן היא גוגל, הבעלים של יו-טיוב. גוגל ויו-טיוב הן ענקיות בינלאומיות שעושות מה שהן רוצות וסגרו את הפרסום באופן חד-צדדי. עבור היוצר הבודד מדובר ביחסית מעט כסף, ועדיין יש לאקו"ם אינטרס לגבות אותו".

תגובת אקו"ם הרשמית: "אנו בעיצומו של משא ומתן לחידוש ההסכם ואנו מציעים להימנע מפרשנויות מוטעות ומטעות".

תגובת יו-טיוב הרשמית: "אנחנו במגעים עם אקו"ם ומקווים לחידוש ההסכם בקרוב".

_OBJ