כשאתה מתהלך בג'ונגל ונתקל בנמר גדול ומפחיד, שעלול להשתלט לך על שטח המחייה, יש לך שלוש אפשרויות - לברוח, להסתתר ולחכות שיעבור, או לקפוץ על גבו ולרכוב עליו. זה פחות או יותר מה שקרה למוזיקה הישראלית, שנתקלה בשלושת החודשים האחרונים ב"האח הגדול". היו כאלה שבחרו להתעלם ממנה כאילו היא לא קיימת, היו שבחרו להילחם ולצעוק נגדה והיו כאלה שניצלו אותה לטובתם.
ואגב, לא התבלבלנו עם "כוכב נולד". כי ל"האח הגדול", שעל פניו אין לה שום קשר למוזיקה, היתה השפעה גדולה יותר בזמן שידורה על המוזיקה הישראלית, משהיתה בקיץ האחרון לעונה השישית של "כוכב נולד", תוכנית ריאליטי שעוסקת פרופר בנושא.

סאבלימינל וליאור פרחי בתכנית הבוקר (וידאו WMV: יום חדש, תכנית הבוקר של קשת)
כמו דבורה מיד עקצו. סאבלימינל וליאור פרחי | וידאו WMV: יום חדש, תכנית הבוקר של קשת

זה התחיל, איך לא, עם זמזום תמים של יוסי בובליל. גלעד מסאמי מצמד "הישראלים", האיש שכתב והלחין את "תיזהר ממנה" מיהר לשחרר גרסה מחודשת לשיר. חודש אחרי זה הצטרף לחגיגה סאבלימינל - מפיק הפופ בעל החושים החדים ביותר בתעשייה - קנה ממסאמי את הזכויות לשיר, גייס את ליאור פרחי לקאמבק, שילב כמיטב המסורת היפ הופ עם מזרחית ויצר את הלהיט הגדול ביותר המזוהה ביותר עם התוכנית. הדרך אל אולפני הטלוויזיה היתה קצרה ו"תיזהר ממנה" הפך למכת מדינה, כולל גרסאות דאנס.

במקביל לסאבלימינל פעלו זמרים ומפיקים נוספים - שיקו חייק ("בוקר טוב האח הגדול"), שלומי חן ("שיר הדורבן"), חיים צינוביץ' ("ריקוד הדורבן") ואחרים, שהוציאו שירי הלל לתוכנית ולבובליל עצמו וכמובן קטעים לסלולרי. "האחות הקטנה", תוכנית הלוויין של "האח הגדול" שמחה לארח אותם באולפן כדי להרוויח ולו פיסת להיט פוטנציאלית נוספת, מה שלא תמיד קרה, אבל יצר את הרושם שתופעת בובליל וספיחיה מאיימת להשתלט על הפופ המקומי ולו לתקופה קצרה.

עדות לכך הן הבאסטות בשוק הכרמל, שהוצפו באוספים צרובים של להיטי מוזיקה מזרחית עם תמונתו של בובליל על העטיפה, רק משום שהוא טוב למכירות, כשברקע מככבים פוסטרים שלו בדוכנים בצמוד לפוסטרים הקבועים של הבאבא סאלי. לא יהיה זה מנותק מהמציאות להניח, שכאשר נשאל "הדורבן" בתוכנית מיהו האמן האהוב עליו וענה "איציק קלה" סידר לזמר בהבל פה עוד אי אלו הופעות.

בהמשך הפכו שירי ההתעוררות של דיירי הבית מדי בוקר ושירים שזמזמו סתם לעצמם לאייטמים יחצניים לוהטים. כשעינב בובליל התהלכה בבית "האח הגדול" ומלמלה את "משוגעת" של דנה לפידות, הגיעה למחרת הודעת יחסי ציבור שטענה שהשיר חוזר ללהוט, וכך גם עם שירים אחרים. זכור במיוחד הביצוע הספונטני של שי, הדייר המודח, ל"אהוב יקר" של רונית שחר, כאשר חזר לבית במשימת ההתעלמות ושר לחבריו.

אין תמונה
קולע בזמן. אוסף שירי האח הגדול

התוצאה, בסופו של דבר, היתה הוצאת אוסף פס-קול ל"האח הגדול", תוכנית טלוויזיה שלא התיימרה ולו לרגע לייצר טרנדים מוזיקליים. האוסף כלל את נעימת הנושא של התוכנית לצד מיטב שירי הבוקר וההתעוררות, כמו "Love boy" של דנה אינטרנשיונל ו"שוב הדיסקו כאן" של הדורבנים, כשביניהם שתולים דברי החוכמה והדאחקות של דיירי הבית. עוד לפני שיצא האוסף כבר הוזמנו אלפי עותקים לחנויות המוזיקה.

באז אחר שיצרה עינב בובליל הוא כמובן באז ה"פרידמנים", שהוביל למיני-קאמבק של ניר פרידמן, שהוציא חידוש שלו ושל אחיו ארנון פרידמן לשיר הותיק "דצמבר", שבוע וחצי לפני הגמר הגדול, בטיימינג מדויק.
מנגד, השתתפו אמש אותם אחים פרידמן בעצרת המחאה שכינסו אמנים, בהם שייקה לוי ודן תורן, נגד תוכניות הריאליטי ו"האח הגדול" בראשן, שלדבריהן הורסות את התרבות המקומית ותחת זאת הציעו לחשוף את הציבור ל"תרבות אחרת".

גידי גוב וניר פרידמן - "ולס להגנת הצומח� (תמונת AVI: יום חדש1)
אתה בעד או נגד? פרידמן | תמונת AVI: יום חדש1

מאחורי הקלעים של עצרת המחאה התחוללה מיני-מהומה כאשר פורסמו שמות מוטעים של אמנים שמשתתפים, כמו יהלי סובול, בטרם אושרה השתתפותם באירוע. כך או אחרת, כשם שאמנים כמו ליאור פרחי וסאבלימינל ניצלו את "האח הגדול", כדי להרוויח להיט, ניצלו האמנים המוחים את התוכנית על מנת לקנות לעצמם מקום של כבוד במחנה ה"תרבותי" שסולד מהתוכנית במופגן. ניר וארנון פרידמן, כפי שהוזכר, ניסו לעשות את שני הדברים גם יחד.

גמר "האח הגדול", שצפוי היה להביא רייטינג גבוה במיוחד, עורר את השאלה שכבר צצה בעבר באירועים המוניים בעניין קיום הופעות אמנים במקביל לאותם אירועים, מתוך חשש שהקהל ימען להגיע וחלק מההופעות יבוטלו. כאן הוכיחו אמנים שהריאליטי מעניין אותם פחות, ורובם סרבו לבטל את ההופעות. מנגד, עצם העלאת השאלה האם התקיימו הופעות בליל הגמר מעידה על כוחה של התוכנית.

_OBJ

אבל הפינאלה האמיתית והיפה ביותר הגיעה אמש, עם ההכרזה על שפרה קורנפלד כזוכה. מכל השירים שבעולם בחרו ב"אח הגדול" ב"תראו אותי" של להקת הרוק המתקמבקת "מופע הארנבות של ד"ר קספר", להיות הקטע המוזיקלי שילווה את שפרה החוצה מהבית אל הקהל שחיכה ולקול מצהלותיו. שי להב ואורן ברזילי, "הקספרים", שעברו בחודשים האחרונים שרשרת תלאות שעיכבה את חזרתם לבמה ולתודעה עם אלבום ומופע חדש, לא היו יכולים לבקש יותר מזה.